Scopus: 3 cites, Google Scholar: cites,
Learning to make informed health choices : Protocol for a pilot study in schools in Barcelona
Martínez García, Laura (Institut d'Investigació Biomèdica Sant Pau)
Alonso-Coello, Pablo (Institut d'Investigació Biomèdica Sant Pau)
Asso, Laia (Agència de Salut Pública de Catalunya)
Ballesté-Delpierre, Clara (Hospital Clínic i Provincial de Barcelona)
Canelo Aybar, Carlos Gilberto (Institut d'Investigació Biomèdica Sant Pau)
de Britos, Carol (Escola Virolai)
Fernández Rodríguez, A. (Escola Sant Martí)
Gallego Iborra, Ana (Servicio Andaluz de Salud)
Leo Rosas, Victoria (Hospital de la Santa Creu i Sant Pau (Barcelona, Catalunya))
Llaquet, Paloma (Escola Virolai)
Niño de Guzmán, Ena Pery (Hospital de la Santa Creu i Sant Pau (Barcelona, Catalunya))
Pérez-Gaxiola, Giordano (Paediatric Hospital of Sinaloa)
Requeijo, Carolina (Institut d'Investigació Biomèdica Sant Pau)
Salas-Gama, Karla (Hospital de la Santa Creu i Sant Pau (Barcelona, Catalunya))
Samsó Jofra, Laura (Institut d'Investigació Biomèdica Sant Pau)
Terres, Jordi (Institut Escola Antaviana)
Urreta, Iratxe (Hospital de Donostia (Sant Sebastià, País Basc))
Rosenbaum, Sarah (Norwegian Institute of Public Health)
Universitat Autònoma de Barcelona

Data: 2020
Resum: The Informed Health Choices (IHC) project has developed learning resources to teach primary school children (10 to 12-year-olds) to assess treatment claims and make informed health choices. The aim of our study is to explore both the students' and teachers' experience when using these resources in the context of Barcelona (Spain). During the 2019-2020 school year, we will conduct a pilot study with 4 th and 5 th-year primary school students (9 to 11-year-olds) from three schools in Barcelona. The intervention in the schools will include: 1) assessment of the IHC resources by the teachers before the lessons, 2) non-participatory observations during the lessons, 3) semi-structured interviews with the students after a lesson, 4) assessment of the lessons by the teachers after a lesson, 5) treatment claim assessment by the students at the end of the lessons, and 6) assessment of the IHC resources by the teachers at the end of the lessons. We will use ad hoc questionnaires and guides to register the data. We will perform a quantitative and qualitative analysis of the data to explore understandability, desirability, suitability, usefulness, facilitators and barriers of the resources. The most relevant results will be discussed and some recommendations on how to use, how to adapt (if needed), and how to implement the IHC resources to this context will be agreed. The findings of the contextualization activities could inform the design of a cluster-randomised trial, to determine the effectiveness of the IHC resources in this context prior to scaling-up its use. The study protocol has obtained an approval exemption from the Ethics Committee of the Hospital de la Santa Creu i Sant Pau (Barcelona, Spain).
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Children's health ; Critical thinking ; Evidence-based medicine ; Health education ; Health promotion ; Public health
Publicat a: F1000Research, Vol. 8 (2020) , p. 2018, ISSN 2046-1402

DOI: 10.12688/f1000research.21292.2
PMID: 32528654


33 p, 2.3 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Documents dels grups de recerca de la UAB > Centres i grups de recerca (producció científica) > Ciències de la salut i biociències > Institut de Recerca Sant Pau
Articles > Articles de recerca
Articles > Articles publicats

 Registre creat el 2023-10-25, darrera modificació el 2024-05-07



   Favorit i Compartir