Web of Science: 0 cites, Scopus: 0 cites, Google Scholar: cites,
El Diseño periodístico al servicio del lenguaje claro y de la comprensión lectora
Gómez Company, Ariana (Universidad Rey Juan Carlos)
Subiela Hernández, Blas José (Universidad Católica San Antonio de Murcia)

Títol variant: El Disseny periodístic al sevei del llenguatge clar i de la comprensió lectora
Títol variant: Journalistic design at the service of plain language and reading comprehension
Data: 2024
Resum: La función clásica del diseño periodístico ha sido dotar de estructura, orden, jerarquía y legibilidad a la información. Una nueva función, denominada discursiva, se ha incorporado al relato periodístico para mejorar su eficacia comunicativa. Dicha función se centra en utilizar la retórica de la imagen para construir contextos visuales adecuados al texto periodístico y mejorar su claridad, aumentando el nivel de comprensión de los lectores. Este trabajo propone una triangulación metodológica para analizar la función discursiva del diseño y su eficacia desde los tres elementos básicos del proceso de comunicación: emisor (diseñador periodístico), receptor (lectores) y mensaje (reportaje periodístico).
Resum: La funció clàssica del disseny periodístic és proporcionar estructura, ordre, jerarquia i llegibilitat. Una nova funció, anomenada discursiva, s'ha incorporat al periodisme per millorar-ne l'eficàcia comunicativa. Aquesta funció se centra a utilitzar la retòrica de la imatge per construir contextos visuals adequats al text i millorar-ne la claredat, augmentant el nivell de comprensió dels lectors. Aquest treball proposa una triangulació metodològica per analitzar el disseny discursiu i la seva eficàcia des dels tres elements del procés de comunicació: emissor (dissenyador), receptor (lectors) i missatge (reportatge). Els resultats mostren que la comprensió lectora millora amb el disseny discursiu.
Resum: The classic function of journalistic design has been to provide structure, order, hierarchy and legibility to the information. A new function, called discursive, has been incorporated into the journalistic discourse to improve its communicative effectiveness. This function focuses on using the rhetoric of the image to build appropriate visual contexts for the news and improve its clarity, increasing the level of understanding of readers. This work proposes a methodological triangulation to analyze the discursive design and its effectiveness from three basic elements of the communication process: sender (journalistic designer), receiver (readers) and message (journalistic report).
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Diseño de la información ; Comunicación clara ; Retórica visual ; Experimento ; Information design ; Plain language ; Virtual rhetoric ; Experimentation ; Disseny de la informació ; Comunicació clara ; Retòrica visual ; Experiment
Publicat a: Grafica, Vol. 13 Núm. 25 (2025) , p. 47-57 (Investigación) , ISSN 2014-9298

Adreça original: https://revistes.uab.cat/grafica/article/view/v13-n25-gomez-subiela
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Grafica/article/view/v13-n25-gomez-subiela
DOI: 10.5565/rev/grafica.346


12 p, 2.0 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > grafica
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2024-06-27, darrera modificació el 2025-07-02



   Favorit i Compartir