Les burles i els insults només són el principi : elaboració d'un programa de prevenció del racisme aplicable a les escoles
Puig Díaz, Alba
Rodríguez Cortes, Lluïsa, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Dret

Data: 2024
Descripció: 77 pag.
Resum: El present treball aborda la relació existent entre el racisme i l'assetjament escolar en la societat actual. Per tal de tenir un marc de referència teòric i estadístic de l'assetjament per raó d'ètnia, s'ha dut a terme una recerca sobre el racisme, l'assetjament escolar i l'adequat funcionament de les escoles segons la llei d'educació actual. Seguidament, s'ha analitzat l'abordatge pràctic d'aquesta problemàtica a escala municipal, estatal i internacional per esbrinar els mecanismes preventius existents. A partir de tota la informació obtinguda, s'ha dissenyat el programa "Desfem l'iceberg racial" amb l'objectiu de reduir l'assetjament per raó d'ètnia a les escoles mitjançant la pedagogia criminològica. El programa va dirigit als alumnes de sisè de primària de l'Escola Montessori de Rubí i, per adequar-lo, s'han avaluat el context d'actuació i els destinataris d'aquest. Així doncs, el programa es divideix en 8 unitats didàctiques, les quals aborden els diferents eixos de l'assetjament i el racisme, a més de proporcionar eines als alumnes per gestionar situacions hostils i violentes. Finalment, es presenten les aportacions del programa, les seves limitacions i un resum dels aspectes més importants del treball.
Resum: This work addresses the existing relationship between racism and school bullying. To have a theoretical and statistical frame of reference of harassment due to ethnicity, research has been carried out on racism, school bullying, and the proper functioning of schools according to the current law of education. Subsequently, the practical approach to racist bullying has been analyzed at different levels, to identify the existing preventive mechanisms in schools. Based on the information obtained, the intervention program, "Desfem l'iceberg racial", has been designed to reduce racist bullying, and it addresses the students of sixth grade at Montessori School of Rubí. In order to adapt the program, the context of the activity and the recipients has been evaluated. This intervention is based on criminal pedagogy and is divided into 8 teaching units that address the different aspects of bullying, racism and provides students with strategies to manage hostile and violent situations. Finally, the contributions of the program, its limitations and a summary of the most important aspects of the work are presented.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre i quan aquestes es distribueixin sota la mateixa llicència que regula l'obra original i es reconegui l'autoria. Creative Commons
Llengua: Català
Titulació: Criminologia [2500257]
Pla d'estudis: Grau en Criminologia [805]
Document: Treball final de grau
Matèria: Assetjament per raó d'ètnia ; Racisme ; Educació ; Pedagogia criminològica ; Prevenció ; Programa Racist bullying ; Racism ; Education ; Criminal pedagogy ; Prevention ; Program



78 p, 7.0 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Treballs de Fi de Grau > Facultat de Dret. TFG

 Registre creat el 2024-07-11, darrera modificació el 2024-07-15



   Favorit i Compartir