dir.
| Títol variant: |
¿Dónde están las mujeres compositoras? Análisis de los obstáculos que imposibilitaron su proyección |
| Títol variant: |
Where are the women composers? Analysis of the obstacles that made their projection impossible |
| Publicació: |
Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2023-2024 |
| Resum: |
L'objecte d'estudi del present Treball Final de Grau és les dones compositores en el marc del segle XIX, a Europa. Donat el fet que vivim en un món en què, malgrat els esforços - que també cal valorar-, aquestes pateixen el fenomen de la invisibilització en comparació als homes -només cal mirar les programacions de les sales més emblemàtiques del país per adonar-nos-en - el present Treball Final de Grau pretén estudiar quins són els mecanismes i/o barreres amb què, històricament, el gènere femení s'ha topat per no poder desenvolupar-se al mateix nivell que els homes en l'esfera de la composició. Aquestes són, en primer lloc, el fet d'haver de complir amb les expectatives de gènere, entre les quals ser bona esposa, mare i cuidadora de la llar, en segon lloc, les característiques atribuïdes al gènere femení, que segons els estàndards de l'època, no anaven d'acord amb les aptituds necessàries per a poder-se dedicar a l'activitat compositiva, i, en tercer lloc, l'educació musical de les dones, de menys nivell que el gènere masculí, i el paper de la música per elles: un plus per a trobar marit. El present Treball Final de Grau també recull els testimonis de la Fanny Mendelssohn, la Clara Schumann i la Louise Farrenc. La primera d'elles damnificada per la manca de suport familiar i per haver-se de dedicar a la llar, marit i fills, trobant un lloc com a pianista i compositora domèstica, la segona d'elles, exitosa, però més aviat en la interpretació pianística quedant la composició relegada a un segon terme, i la tercera d'elles, al contrari de les dues anteriors, exitosa completament en la composició. Amb els casos presentats, si algunes prosperaren i van vèncer les barreres fou gràcies a tenir suport familiar, que la mateixa família gaudís de reconeixement en el món musical, a banda de poder adquisitiu. |
| Resum: |
El objeto de estudio del Trabajo Final de Grado presente es las mujeres compositoras en el marco del siglo XIX, a Europa. Dado el hecho que vivimos en un mundo en que, a pesar de los esfuerzos - que también hay que valorar-, estas sufren el fenómeno de la invisibilización en comparación a los hombres - solo hay que ver las programaciones de las salas más emblemáticas del país para darnos cuenta -el presente Trabajo Final de Grado pretende estudiar cuáles son los mecanismos y/o barreras con que, históricamente, el género femenino se ha topado por no poder desarrollarse al mismo nivel que los hombres en lo que la composición se refiere. Estas son, en primer lugar, el hecho de tener que cumplir con las expectativas de género, entre las cuales, ser buena esposa, madre y cuidadora del hogar, en segundo lugar, las características atribuídas al género femenino, que según los estándares de la época, no iban de acuerdo con las aptitudes requeridas para poder dedicarse a la actividad compositiva, y en tercer lugar, la educación musical de las mujeres, de menos nivel que la de los hombres, y el papel de la música por ellas: un plus para encontrar marido. El trabajo Final de Grado también recoge los testimonios de Fanny Mendelssohn, Clara Schumann y Louise Farrenc. La primera de ellas damnificada por el hecho de no tener apoyo familiar y tenerse que dedicar al hogar, marido e hijos, encontrando un lugar como pianista y compositora doméstica, la segunda de ellas, exitosa, pero más bien en la interpretación pianística quedando la composición relegada a un segundo término, y la tercera de ellas, al contrario de las dos anteriores, completamente exitosa en la composición. Con los casos presentados, si algunas prosperaron y vencieron las barreras fue gracias a tener apoyo familiar, que la misma familia gozara de reconocimiento en el mundo musical, además de poder adquisitivo. |
| Resum: |
The object of study of this bachelor's thesis is women composers in the framework of the 19th century, in Europe. Given the fact that we live in a world in which, in spite of the efforts -which also have to be valued-, women composers suffer the phenomenon of invisibility in comparison to men -we only have to look at the programming of the most emblematic halls of the country to realize it- this bachelor's thesis aims to study which are the mechanisms and/or barriers that, historically, the female gender has encountered for not being able to develop at the same level as men in composition. These are, firstly, the fact of having to comply with gender expectations, including being a good wife, mother and household caregiver, secondly, the qualities attributed to the female gender, which according to the standards of the period, were not in consonance with the skills required to be able to engage in the compositional activity, and thirdly, the musical education of women, of lesser level than that of men, and the role of music for them: a plus to find a husband. This bachelor's thesis also includes the testimonies of Fanny Mendelssohn, Clara Schumann and Louise Farrenc. The first of them, who suffered from the fact that she had no family support and had to devote herself to the home, husband and children, found a place as a pianist and domestic composer, the second of them, successful, but more in piano performance, relegating composition to a second term, and the third of them, contrary to the two previous ones, completely successful in composition. With the presented cases, if some of them prospered and overcame the barriers, it was thanks to family support, to the fact that the same family enjoyed recognition in the musical world, as well as having purchasing power. |
| Nota: |
Premi UAB del Servei d'Igualtat i Diversitat als millors Treballs de Fi de Grau amb perspectiva de gènere. 9a Edició, curs 2023-2024 |
| Drets: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades.  |
| Llengua: |
Català |
| Titulació: |
Humanitats [2502758] |
| Pla d'estudis: |
Grau en Humanitats [1139] |
| Document: |
Treball final de grau ; Text |
| Matèria: |
Història de la música ;
Dones compositores ;
Llar ;
Maternitat ;
Invisibilització ;
Discriminació sexual ;
Historia de la música ;
Mujeres compositoras ;
Hogar ;
Maternidad ;
Invisibilización ;
Discriminación sexual ;
History of music ;
Women composers ;
Home ;
Motherhood ;
Invisibilization ;
Sexual discrimination |