Gènere i psicomotricitat : una revisió sistemàtica sobre l'impacte dels estereotips de gènere en el cos dels infants
Abril Perez, Ana
Moya Vázquez, Maria del Mar, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de l'Expressió Musical, Plàstica i Corporal)
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació

Títol variant: Género y psicomotricidad : Una revisión sistemática sobre el impacto de los estereotipos de género en el cuerpo de los niños
Títol variant: Gender and psychomotoricity : A systematic review on the impact of gender stereotypes on children's bodies
Publicació: Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2023-2024
Resum: El fet que els nens, des d'etapes primerenques, es mostrin més àgils i actius, que prefereixin jocs de força, moviment i competició; respecte a les nenes, les quals expressen jocs i actituds més tranquil·les i femenines; es deu en gran part als rols i estereotips de gènere que afecten la societat. Per tant, aquest treball ha partit de l'objectiu de comprovar quina literatura científica existeix sobre l'impacte dels rols i estereotips de gènere en l'expressió corporal, el desenvolupament psicomotriu i el joc dels infants menors de sis anys. S'ha portat a terme una metodologia d'investigació fonamentada en la documentació bibliogràfica; la qual ha partit d'un paradigma interpretatiu, una perspectiva empírica i un caràcter qualitatiu. Gràcies a aquesta, s'ha constatat l'existència d'un gran consens a escala internacional sobre que els estereotips de gènere, arrelats en el context sociocultural, comencen operant des de la infància i comporten un gran impacte tant en l'expressió corporal dels infants, com en les seves habilitats psicomotrius i preferències de joc; la qual cosa limita i condiciona la vida i oportunitats d'aquests. Finalment, aquests resultats revelen importants implicacions educatives que s'han de tenir presents per a garantir una bona coeducació.
Resum: El hecho que los niños, desde etapas tempranas, se muestren más ágiles y activos, que prefieran juegos de fuerza, movimiento y competición; respecto a las niñas, las cuales expresan juegos y actitudes más tranquilas y femeninas; se debe en gran parte a los roles y estereotipos de género que afectan la sociedad. Por lo tanto, este trabajo ha partido del objetivo de comprobar qué literatura científica existe sobre el impacto de los roles y estereotipos de género en la expresión corporal, el desarrollo psicomotriz y el juego de los niños menores de seis años. Se ha llevado a cabo una metodología de investigación fundamentada en la documentación bibliográfica; la cual ha partido de un paradigma interpretativo, una perspectiva empírica y un carácter cualitativo. Gracias a esta, se ha constatado la existencia de un gran consenso a escala internacional sobro que los estereotipos de género, arraigados en el contexto sociocultural, comienzan operando desde la infancia y comportan un gran impacto tanto en la expresión corporal de los niños, como en sus habilidades psicomotrices y preferencias de juego; lo cual limita y condiciona la vida y oportunidades de estos. Finalmente, estos resultados revelan importantes implicaciones educativas que se deben de tener presentes para garantizar una buena coeducación.
Resum: The fact that boys, from an early age, are more agile and active, preferring games of strength, movement and competition, compared to girls, who express quieter and more feminine games and attitudes, is largely due to the gender roles and stereotypes that affect society. Therefore, this work has started from the objective of checking what scientific literature exists on the impact of gender roles and stereotypes on body expression, psychomotor development and play in children under six years of age. A research methodology based on bibliographic documentation was used, which was based on an interpretative paradigm, an empirical perspective and a qualitative character. Thanks to this, it has been found that there is a large international consensus that gender stereotypes, rooted in the socio-cultural context, begin to operate from childhood and have a great impact on children's bodily expression, psychomotor skills and play preferences, which limits and conditions their lives and opportunities. Finally, these results reveal important educational implications that must be taken into account in order to guarantee good co-education.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Català
Titulació: Educació Infantil [2500797]
Pla d'estudis: Grau en Educació Primària [1140]
Document: Treball final de grau ; Text
Matèria: Expressió corporal ; Gènere ; Desenvolupament psicomotriu ; Joc ; Psicomotricitat ; Coeducació ; Rols ; Estereotips ; Expresión corporal ; Género ; Desarrollo psicomotriz ; Juego ; Psicomotricidad ; Coeducación ; Roles ; Estereotipos ; Body expresion ; Gender ; Psychomotor development ; Play ; Psychomotricity ; Coeducation ; Stetereotypes



56 p, 2.4 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Treballs de Fi de Grau > Facultat Ciències de l'Educació. TFG

 Registre creat el 2024-07-15, darrera modificació el 2024-09-28



   Favorit i Compartir