Web of Science: 5 cites, Scopus: 7 cites, Google Scholar: cites
Lifelong learning as a response to the challenges of Industry 5.0 within the context of Horizon 2030
Rial-Gonzalez, Pablo (EUNCET Business School)
Sarceda-Gorgoso, M. Carmen (Universidade de Santiago de Compostela)
Santamaría Queiruga, Olaya (Universidade de Santiago de Compostela)

Títol variant: El «lifelong learning» com a resposta als reptes de la revolució 5.0 dins del marc de l'horitzó 2030
Títol variant: El «lifelong learning» como respuesta a los desafíos de la revolución 5.0 en el marco del horizonte 2030
Data: 2024
Resum: El lifelong learning es un elemento clave para afrontar los desafíos de la revolución 4. 0 que ha implicado la transformación digital y la automatización de los procesos productivos. Partiendo de este antecedente, la actual revolución 5. 0, basada en la inteligencia artificial (IA), requiere volver a centrar la mirada en el aprendizaje a lo largo de la vida. El horizonte 2030 es una fecha estimada para alcanzar algunos de los objetivos de esta revolución: mejora de la competitividad, innovación e inclusión social. Este trabajo plantea como objetivo profundizar en el lifelong learning y su papel estratégico para afrontar los desafíos de este nuevo contexto de transición de industria 4. 0 a revolución 5. 0. Para ello, se realiza una revisión sistemática de literatura con un análisis bibliométrico en Scopus y WOS acerca del binomio trabajo-formación, la revolución 5. 0 y las transformaciones con relación al trabajo y el aprendizaje. Los resultados obtenidos permiten concluir que la educación permanente es clave para adquirir los conocimientos y las aptitudes necesarios, no solo desde una perspectiva económica, sino especialmente como medio para promover la apertura, la tolerancia, la democracia y la inclusión social. Sin embargo, requiere reflexionar sobre cuál debe ser la hoja de ruta para adaptar los procesos formativos a estas necesidades emergentes.
Resum: El lifelong learning és un element clau per afrontar els desafiaments de la revolució 4. 0 que ha implicat la transformació digital i l'automatització dels processos productius. Partint d'aquest antecedent, l'actual revolució 5. 0, basada en la intel·ligència artificial (IA), requereix tornar a centrar la mirada en l'aprenentatge al llarg de la vida. L'horitzó 2030 és una data estimada per aconseguir alguns dels objectius d'aquesta revolució: millora de la competitivitat, innovació i inclusió social. Aquest treball planteja com a objectiu aprofundir en el lifelong learning i el seu paper estratègic per afrontar els desafiaments d'aquest nou context de transició d'indústria 4. 0 a revolució 5. 0. Per fer-ho, es realitza una revisió sistemàtica de literatura amb una anàlisi bibliomètrica en Scopus i WOS sobre el binomi treball-formació, la revolució 5. 0 i les transformacions en relació amb el treball i l'aprenentatge. Els resultats obtinguts permeten concloure que l'educació permanent és clau per adquirir els coneixements i les aptituds necessaris, no sols des d'una perspectiva econòmica, sinó especialment com a mitjà per promoure l'obertura, la tolerància, la democràcia i la inclusió social. No obstant això, requereix reflexionar sobre quin ha de ser el full de ruta per adaptar els processos formatius a aquestes necessitats emergents.
Resum: Lifelong learning is a key element to face the challenges of the fourth industrial revolution, or Industry 4. 0, which involved digital transformation and the automation of production processes. In this context, the current fifth industrial revolution, or Industry 5. 0, based on artificial intelligence (AI), requires a renewed focus on lifelong learning. The horizon of 2030 is an estimated date for achieving some of the objectives of this revolution: to improve competitiveness, innovation and social inclusion. This paper aims to deepen the understanding of lifelong learning and its strategic role in meeting the challenges of this new context of transition from Industry 4. 0 to 5. 0. To this end, a systematic literature review is carried out with a bibliometric analysis in Scopus and WOS on lifelong learning, Industry 5. 0 and transformations in relation to work and education. The results show that continuing education is key to acquiring the necessary knowledge and skills, not only from an economic perspective, but above all as a means of promoting openness, tolerance, democracy and social inclusion. However, it is necessary to reflect on what the roadmap should be for adapting training processes to these emerging needs.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Agenda 2030 ; Competencias profesionales ; Educación 5.0 ; Industria 5.0 ; Inteligencia artificial ; Lifelong learning ; Competències professionals ; Educació 5.0 ; Indústria 5.0 ; Intel·ligència artificial ; Professional skills ; Education 5.0 ; Industry 5.0 ; Artificial intelligence
Publicat a: Educar, Vol. 60 Núm. 2 (2024) , p. 305-319 (Monográfico) , ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v60-n2-rial-et-al
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/v60-n2-rial-et-al
DOI: 10.5565/rev/educar.2054


15 p, 142.0 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2024-07-26, darrera modificació el 2025-06-10



   Favorit i Compartir