| Títol variant: |
Competència digital de les persones orientadores als centres integrats de formació professional d'Espanya |
| Títol variant: |
Digital skills of educators at integrated vocational training centres in Spain |
| Data: |
2024 |
| Resum: |
La orientación profesional es clave para garantizar una educación de calidad e inclusiva y las tecnologías constituyen uno de los medios que pueden facilitar el alcance de ese desafío, por lo que son precisas ciertas habilidades en su manejo. Esta investigación tiene como objetivo conocer la competencia digital de las personas profesionales de la orientación en los centros de formación profesional de España. Se describen, se comparan y se analizan las respuestas emitidas por el 47,11% de la población a un cuestionario validado creado ad hoc que presenta una fiabilidad α = 0,81. Se desarrolla un estudio de datos descriptivo, correlacional y de redes bayesianas mediante los programas SPSS Statistics 22 y OpenMarkov. Los resultados afirman que la muestra posee una competencia digital a nivel usuario adquirida en su mayoría por autoformación y asistencia a conferencias. Además, los recursos y las herramientas más innovadoras están poco integrados en la orientación profesional, siendo las plataformas y los programas específicos de la orientación los más desconocidos. Como conclusión, las administraciones deben afrontar este desafío ofreciendo programas de formación permanente para mejorar las competencias digitales y, por ende, la integración de recursos tecnológicos como aliados para una educación más accesible e inclusiva. |
| Resum: |
L'orientació professional és clau per garantir una educació inclusiva i de qualitat, i les tecnologies constitueixen un dels mitjans que poden facilitar la consecució d'aquest desafiament, per la qual cosa es requereixen certes habilitats per gestionar-les. Aquesta investigació té com a objectiu comprendre la competència digital dels professionals de l'orientació als centres de formació professional a Espanya. S'hi descriuen, s'hi comparen i s'hi analitzen les respostes emeses pel 47,11% de la població a un qüestionari validat creat ad hoc que mostra una confiança α = 0,81. S'hi desenvolupa un estudi descriptiu, correlacional i de xarxes bayesianes utilitzant els programes SPSS Statistics 22 i OpenMarkov. Els resultats afirmen que la mostra reconeix que té una competència digital a nivell d'usuari adquirida majoritàriament per autoformació i assistència a conferències. A més, els recursos i les eines més innovadors estan mal integrats en l'orientació professional, i les plataformes i els programes específics d'orientació són els més desconeguts. En conclusió, les administracions han d'afrontar aquest repte oferint programes de formació permanent per millorar les competències digitals i, per tant, la integració dels recursos tecnològics com a aliats per arribar a una educació més accessible i inclusiva. |
| Resum: |
Professional teaching is key to ensuring optimum and inclusive education, with information and computing technologies (ICTs) among the ways of achieving this challenge, along with the necessary skills to exploit them. This study aims to understand the level of digital skills of educators at vocational training centres in Spain. The study describes, compares and analyses the responses of 47. 11% of the population to a validated ad hoc questionnaire with a reliability of α = . 81. A descriptive, correlational and Bayesian network data study was developed using the SPSS Statistics 22 and OpenMarkov programs. The results show that the sample has user-level digital skills, mostly acquired through self-teaching and attending conferences. Furthermore, the most innovative resources and tools are poorly integrated into professional teaching, with specific teaching platforms and programs being the most unknown. In conclusion, administrations must face this challenge by offering permanent training programs to improve digital skills and, as consequence, improve the integration of technological resources as tools for a more accessible and inclusive education. |
| Drets: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original.  |
| Llengua: |
Castellà |
| Document: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
| Matèria: |
Orientació ;
Formació professional ;
Capacitat tècnica ;
Noves tecnologies ;
Competència digital ;
Guidance ;
Vocational training ;
Technical ability ;
New technologies ;
Digital competence ;
Orientación ;
Formación profesional ;
Capacidad técnica ;
Nuevas tecnologías ;
Competencia digital |
| Publicat a: |
Educar, Vol. 60 Núm. 2 (2024) , p. 357-375 (Monográfico) , ISSN 2014-8801 |