| Títol variant: |
Estudi comparatiu sobre el desenvolupament de competències tècniques en estudiants d'educació superior mitjançant l'ús del contracte d'aprenentatge |
| Títol variant: |
A comparative study on the development of technical skills in higher education students through the use of the learning contract |
| Data: |
2024 |
| Resum: |
Adquirir competencias técnicas durante la formación universitaria se torna imprescindible para desarrollar habilidades propias del ámbito profesional, para lo cual se recomienda la aplicación de metodologías innovadoras. Al respecto, este estudio tiene como objetivo realizar un análisis comparativo de las valoraciones emitidas por estudiantes de los grados en Pedagogía y Odontología de la Universidad de Sevilla (España) y del grado en Interpretación y Traducción de la Universidad de Edimburgo (Escocia) para conocer su percepción sobre el desarrollo de competencias técnicas mediante el contrato de aprendizaje. Se evaluaron los porcentajes, las medias, las desviaciones típicas y los resultados de las pruebas inferenciales no paramétricas (Kruskal-Wallis y Games Howell) entre los diferentes grupos. Los resultados indican una valoración positiva del alumnado sobre el desarrollo de habilidades relacionadas con la organización y la planificación del aprendizaje, seguidas de aquellas relacionadas con el aprendizaje autónomo y, en último lugar, las referentes a la aplicación de métodos y procedimientos diversos a través del contrato de aprendizaje. Además, se constata que tanto la titulación como la edad de los participantes influyen sustancialmente en su percepción. De este modo, se infiere que las diferencias estadísticamente significativas encontradas pueden atribuirse a la experiencia previa con la propia metodología. |
| Resum: |
Adquirir competències tècniques durant la formació universitària esdevé imprescindible per desenvolupar habilitats pròpies de l'àmbit professional, per la qual cosa es recomana que s'hi apliquin metodologies innovadores. Aquest estudi té com a objectiu realitzar una anàlisi comparativa de les valoracions emeses pels estudiants dels graus de Pedagogia i Odontologia de la Universitat de Sevilla (Espanya) i del grau d'Interpretació i Traducció de la Universitat d'Edimburg (Escòcia), a fi de conèixer-ne la percepció sobre el desenvolupament de competències tècniques mitjançant el contracte d'aprenentatge. S'hi van avaluar els percentatges, les mitjanes, les desviacions típiques i els resultats de les proves inferencials no paramètriques (Kruskal-Wallis i Games Howell) entre els diferents grups. Els resultats indiquen una valoració positiva de l'alumnat sobre el desenvolupament d'habilitats relacionades amb l'organització i la planificació de l'aprenentatge, seguides d'aquelles relacionades amb l'aprenentatge autònom i, en darrer lloc, les referents a l'aplicació de mètodes i procediments diversos a través del contracte d'aprenentatge. A més, es constata que tant la titulació com l'edat dels participants influeixen de manera substancial en la seva percepció. Així, s'infereix que les diferències estadísticament significatives trobades poden atribuir-se a l'experiència prèvia amb l'ús de la mateixa metodologia. |
| Resum: |
Acquiring technical skills during university education becomes essential for developing professional field-specific capabilities, for which the application of innovative methodologies is recommended. This study aims to conduct a comparative analysis of the assessments provided by students on the Pedagogy and Dentistry programmes at the University of Seville (Spain) and the Translation and Interpretation programme at the University of Edinburgh (Scotland) to understand their perception of the development of technical skills through the learning contract. Percentages, means, standard deviations and results of non-parametric inferential tests (Kruskal-Wallis and Games Howell) were evaluated between different groups. The results indicate a positive assessment from the students regarding the development of skills related to the organisation and planning of learning, followed by those related to autonomous learning, and lastly, those related to the application of various methods and procedures through the learning contract. Additionally, it is noted that both the participants' qualifications and age substantially influence their perceptions. Thus, it is inferred that the statistically significant differences found may be attributed to prior experience with the use of the methodology itself. |
| Nota: |
Altres ajuts: Investigació finançada per la Universidad de Sevilla (Secretariado de Innovación Educativa, Vicerrectorado de Ordenación Académica, 2021/2022) |
| Drets: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original.  |
| Llengua: |
Castellà |
| Document: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
| Matèria: |
Aprenentatge actiu ;
Aprenentatge autònom ;
Carrera professional ;
Competència professional ;
Innovació educativa ;
Estudis universitaris ;
Active learning ;
Autonomous learning ;
Professional career ;
Professional skill ;
Educational innovation ;
University studies ;
Aprendizaje activo ;
Aprendizaje autónomo ;
Carrera profesional ;
Competencia profesional ;
Innovación pedagógica ;
Estudios universitarios |
| Publicat a: |
Educar, Vol. 60 Núm. 2 (2024) , p. 467-483 (Temas de investigación) , ISSN 2014-8801 |