dir.
| Títol variant: |
Evaluación de la respuesta educativa dirigida al alumnado con problemas de salud mental en los centros de educación secundaria de Cataluña |
| Títol variant: |
Evaluation of the educational response addressed to students with mental health problems at secondary schools in Catalonia |
| Publicació: |
Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2024 |
| Resum: |
L'adolescència és una etapa vulnerable davant les problemàtiques de salut mental, que afecten un gran nombre de joves. Aquesta situació impacta diferents àmbits de la seva vida i, entre ells, la seva trajectòria educativa. Els resultats, d'acord amb la literatura, mostren que diferents aspectes com l'itinerari educatiu, l'absentisme o la capacitat de concentració, entre altres, es veuen afectats de manera negativa. Segons el marc normatiu, totes les persones, independentment del seu estat de salut o discapacitat, tenen dret a rebre una educació de qualitat. La present recerca busca avaluar l'acompanyament i les adaptacions atorgades pels centres educatius a les estudiants amb problemes de salut mental durant els seus estudis secundaris. Per aconseguir-ho, s'han recopilat els testimonis de diverses adolescents i joves per mitjà d'entrevistes. Per complementar-ho, s'ha dut a terme amb un procés de detecció de necessitats a través d'enquestes a alumnes i exalumnes, en les quals s'ha consultat sobre els efectes de la salut mental en els seus estudis, les actuacions dels centres i els aspectes a millorar. Aquesta informació ha permès definir l'estat actual de la resposta educativa dirigida a l'alumnat amb problemes de salut mental i analitzar-la sobre la base de criteris com a suficiència o adequació a les necessitats, identificant barreres d'accés i punts febles que perjudiquen l'estudiantat. |
| Resum: |
La adolescencia es una etapa vulnerable ante las problemáticas de salud mental, que afectan a un gran número de jóvenes. Esta situación impacta diferentes ámbitos de su vida y, entre ellos, su trayectoria educativa. Los resultados, en consonancia con la literatura, muestran que diferentes aspectos como el itinerario educativo, el absentismo o la capacidad de concentración, entre otros, se ven afectados de forma negativa. Según el marco normativo, todas las personas, independientemente de su estado de salud o discapacidad, tienen derecho a recibir una educación de calidad. Este trabajo busca evaluar el acompañamiento y las adaptaciones otorgadas por los centros educativos a las estudiantes con problemas de salud mental durante sus estudios secundarios. Para ello, se han recopilado los testimonios de diversas adolescentes y jóvenes por medio entrevistas. Esto ha sido complementado con un proceso de detección de necesidades a través de encuestas a alumnas y exalumnas, en las que se ha consultado sobre los efectos de la salud mental en sus estudios, las actuaciones de los centros y los aspectos a mejorar. Esta información ha permitido definir el estado actual de la respuesta educativa dirigida al alumnado con problemas de salud mental y analizarla en base a criterios como suficiencia o adecuación a las necesidades, identificando barreras de acceso y puntos débiles que perjudican al estudiantado. |
| Resum: |
Adolescence is a vulnerable stage in terms of mental health problems, which affect a large number of young people. Mental health impacts different parts of their lives and, among them, their educational trajectory. The results, in line with the literature, show that educational pathways, absenteeism or the ability to concentrate, among others, are negatively affected. According to the legislative framework, all people, regardless of their health status or disability, have the right to receive quality education. This paper aims to evaluate the accompaniment and adaptations granted by educational centers to students with mental health problems during their secondary school studies. In order to do this, the testimonies of various adolescents and youths have been collected through interviews. These were complemented by a process of needs analysis through questionnaires to students and former students, who were asked about the effects of mental health on their studies, the actions taken by the schools and the aspects that need to be improved. This information has made it possible to define the current state of the educational response aimed towards students with mental health problems and to analyze it in terms of sufficiency or adequacy to the needs, identifying access barriers and weaknesses that are detrimental to the students. |
| Drets: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades.  |
| Llengua: |
Català |
| Titulació: |
Educació social [2500260] |
| Pla d'estudis: |
Grau en Educació Primària [1140] |
| Document: |
Treball final de grau ; Text |
| Matèria: |
Salut mental ;
Adolescència ;
Adaptacions ;
Educació ;
Trastorns mentals ;
Dret a l'educació ;
Acompanyament ;
Escola ;
Salud mental ;
Adolescencia ;
Adaptaciones ;
Educación ;
Trastornos mentales ;
Derecho a la educación ;
Acompañamiento ;
Escuela ;
Mental health ;
Adolescence ;
Teenagers ;
Accomodations ;
Education ;
Right to education ;
Emotional support ;
School |