Implementació del programa d'inducció a la docència Sensei a l'escola La Sínia de Molins de Rei
Obiols Pons, Aina
Barrera-Corominas, Aleix, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Dret)
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació

Títol variant: Implementación del programa de inducción a la docencia Sensei en la escuela La Sínia de Molins de Rei
Títol variant: Implementation of the Sensei teaching induction program at La Sínia school in Molins de Rei
Publicació: Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2024
Resum: Què passaria si es formalitzessin els aprenentatges informals que adquireix un mestre novell al seu primer any laboral? El present Treball de Final de Grau té com a objectiu analitzar l'impacte que ha suposat en els docents, i el mateix centre, la implementació del programa de Residència Inicial Docent Sensei, concretament a l'escola La Sínia, ubicada a Molins de Rei. La metodologia emprada ha estat la recerca empírica, a partir d'un mètode qualitatiu, realitzant un total de set entrevistes semiestructurades i, addicionalment, emprant l'observació com a font d'informació. L'anàlisi s'ha fet tenint en compte les estratègies i processos d'implementació, els mecanismes d'aprenentatge formals i informals, la comunicació i coordinació, el grau de satisfacció i, en acabat, l'impacte personal, professional i d'escola. Els resultats obtinguts evidencien com, malgrat les limitacions i canvis constants, la implementació del programa Sensei a l'escola La Sínia ha resultat ser beneficiós pels mestres novells, les mentores i el conjunt de l'escola. Concretament, identifiquem la figura de la mentora i la filosofia de centre com a elements clau a l'hora d'assegurar-ne l'èxit. Tanmateix, s'explicita la necessitat de revisar l'efectivitat de la codocència, l'aplicabilitat de les demandes del programa, el contingut de les formacions, la manca de seguiment de les mentories i la distribució horària. Així i tot, cal esperar al tancament del segon any del programa per a poder detectar generalitzacions, treure'n conclusions i observar l'impacte real que tindrà en el sistema educatiu.
Resum: ¿Qué pasaría si se formalizaran los aprendizajes informales que adquiere un maestro novel en su primer año laboral? El presente Trabajo de Final de Grado tiene como objetivo analizar el impacto que ha supuesto en los docentes y el propio centro la implementación del programa de Residencia Inicial Docent Sensei, concretamente en la escuela La Sínia, ubicada en Molins de Rei. La metodología utilizada ha sido la investigación empírica, a partir de un método cualitativo, realizando un total de siete entrevistas semiestructuradas y, adicionalmente, utilizando la observación como fuente de información. El análisis se ha realizado teniendo en cuenta las estrategias y procesos de implementación, los mecanismos de aprendizaje formales e informales, la comunicación y coordinación, el grado de satisfacción y, después, el impacto personal, profesional y de escuela. Los resultados obtenidos evidencian cómo, a pesar de las limitaciones y cambios constantes, la implementación del programa Sensei en la escuela La Sínia ha resultado ser beneficioso para los maestros noveles, las mentoras y el conjunto de la escuela. Concretamente, identificamos la figura de la mentora y la filosofía de centro como elementos clave a la hora de asegurar su éxito. Asimismo, se explicita la necesidad de revisar la efectividad de la codocencia, la aplicabilidad de las demandas del programa, el contenido de las formaciones, la falta de seguimiento de las mentorías y la distribución horaria. Aun así, cabe esperar al cierre del segundo año del programa para poder detectar generalizaciones, sacar conclusiones y observar el impacto real que tendrá en el sistema educativo.
Resum: What would happen if the informal learning acquired by a new teacher in his first year of work were formalized? The aim of this final degree thesis is to analyze the impact that the implementation of the «Residència Inicial Docent Sensei» program has had on the teachers and the school itself. Specifically, at the Sínia school, located in Molins de Rei. The methodology used was empirical research, based on a qualitative method, carrying out a total of seven semi-structured interviews and, additionally, using observation as a source of information. The analysis has been made taking into account the implementation strategies and processes, formal and informal learning mechanisms, communication and coordination, the degree of satisfaction, and, finally, the personal, professional, and impact on the school. The results obtained show how, despite the limitations and constant changes, the implementation of the Sensei program at the Sínia school has turned out to be beneficial for the novice teachers, the mentors, and the school as a whole. Specifically, we identify the figure of the mentor and the center's philosophy as key elements in ensuring its success. However, the need to review the effectiveness of co-teaching, the applicability of the program's demands, the content of the trainings, the lack of monitoring of the mentorships, and the time distribution is made clear. Even so, it is necessary to wait until the end of the second year of the program to be able to detect generalizations, draw conclusions, and observe the real impact it will have on the educational system.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Català
Titulació: Educació Primària [2500798]
Pla d'estudis: Grau en Educació Primària [1140]
Document: Treball final de grau ; Text
Matèria: Inducció a la docència ; Programa sensei ; Docents novells ; Estratègies d'aprenentatge informals ; Escola la sínia ; Inducción a la docencia ; Docentes noveles ; Estrategias de aprendizaje informales ; Escuela la sínia ; Induction to teaching ; Sensei program ; Novice teachers ; Informal learning strategies ; La Sínia school



117 p, 2.3 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Treballs de Fi de Grau > Facultat Ciències de l'Educació. TFG

 Registre creat el 2024-09-23, darrera modificació el 2025-03-20



   Favorit i Compartir