dir.
| Títol variant: |
Comunidades de Aprendizaje : la participación de las familias en la escuela |
| Títol variant: |
Learning Communities : The Participation of Families in School |
| Publicació: |
Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2024 |
| Resum: |
Aquesta recerca de caràcter empíric neix amb l'objectiu d'analitzar i reflexionar sobre la rellevància d'establir la participació de les famílies a l'escola com a element identitari de centre, el qual pugui afavorir el procés d'ensenyament-aprenentatge de tot l'alumnat. Així doncs, el model de les Comunitats d'Aprenentatge esdevé l'objecte d'estudi d'aquesta investigació, el qual es mostra com un referent de bones pràctiques, ja que defensa la necessitat d'incloure activament a tota la comunitat educativa per tal d'aconseguir l'èxit educatiu dels infants, superar les desigualtats socials i establir bons vincles família-escola (Departament d'Educació, 2019). Concretament, l'Escola Vila Parietes (Parets del Vallès) i l'Escola Els Quatre Vents (Canovelles) són les Comunitats d'Aprenentatge que han participat en l'estudi de cas d'aquesta recerca. D'aquesta manera, les entrevistes a les directores, el qüestionari destinat al claustre i les observacions dels Grups Interactius m'han permès concloure que la participació de les famílies a les escoles hauria de ser un element cabdal en la vida de qualsevol centre educatiu. Ara bé, per tal que aquesta mesura funcioni de manera eficaç, serà essencial conèixer el context i les necessitats de les famílies que conformen el nostre centre i tenir-les en compte a l'hora de plantejar dinàmiques; oferir diversitat d'espais i moments de participació; establir vincles de proximitat i confiança amb les famílies; entre d'altres. |
| Resum: |
Esta investigación de carácter empírico nace con el objetivo de analizar y reflexionar sobre la importancia de establecer la participación de las familias en la escuela como un elemento identitario de centro, el cual pueda favorecer el proceso de enseñanza y aprendizaje de todos los alumnos. Así, el modelo de las Comunidades de Aprendizaje se trata del objeto de estudio de esta investigación, el cual se muestra como un referente de buenas prácticas, porque defiende la necesidad de incluir activamente a toda la comunidad educativa pata conseguir el éxito educativo de los niños, superar las desigualdades sociales y establecer buenos vínculos familia-escuela (Departament d'Educació, 2019). Concretamente, la Escuela Vila Parietes (Parets del Vallès) y la Escuela Els Quatre Vents (Canovelles) son las Comunidades de Aprendizaje que han participado en el estudio de caso de esta investigación. De esta manera, las entrevistas a las directoras, el cuestionario destinado al claustro y las observaciones de los Grupos Interactivos me han permitido concluir que la participación de las familias en las escuelas tendría que ser un elemento esencial en el día a día de cualquier centro educativo. Ahora bien, para que esta medida funcione de forma efectiva, será necesario conocer el contexto y las necesidades de las familias que conforman nuestro centro y tenerlas en cuenta en el momento de plantear dinámicas; ofrecer diversidad de espacios y momentos de participación; establecer vínculos de proximidad y confianza con las familias; entre otros. |
| Resum: |
This empirical research aims to analyse and reflect on the importance of establishing family participation in the school as an identifying element of the centre, which can favour the teaching-learning process of all students. Thus, the Learning Communities model becomes the object of study of this investigation, which is presented as an inspiration of good practices, as it defends the need to actively include the entire educational community in order to achieve the educational success of children, overcome social inequalities, and establish good family-school relationships (Departament d'Educació, 2019). Specifically, Vila Parietes School (Parets del Vallès) and Els Quatre Vents School (Canovelles) are the Learning Communities that have participated in the case study of this research. In this way, interviews with the principals, the questionnaire addressed to the teaching staff, and the observations of the Interactive Groups have allowed me to conclude that family participation in schools should be a key element in the life of any educational centre. However, for this measure to work effectively, it will be essential to understand the context and needs of the families that set up our centre and take them into account when planning activities; offer a variety of spaces and moments for participation; establish bonds of proximity and confidence with the families; etc. |
| Drets: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades.  |
| Llengua: |
Català |
| Titulació: |
Educació Primària [2500798] |
| Pla d'estudis: |
Grau en Educació Primària [1140] |
| Document: |
Treball final de grau ; Text |
| Matèria: |
Participació ;
Comunitat educativa ;
Comunitats d'Aprenentatge ;
Relació família-escola ;
Èxit educatiu ;
Participación ;
Comunidad educativa ;
Comunidades de Aprendizaje ;
Relación familia-escuela ;
Éxito educativo ;
Participation ;
Education community ;
Learning Communities ;
Family-school relationship ;
Educational success |