dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials)
| Publicació: |
Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2024 |
| Resum: |
La societat actual, marcada per l'abundància o l'excés d'informació i la globalització digital, planteja el repte de distingir entre realitat i ficció, especialment entre infants i joves. En aquest sentit, la present recerca aborda la necessitat de desenvolupar la literacitat crítica entre els alumnes de primària. Concretament, s'estudia la capacitat dels estudiants de dues aules de cinquè d'una escola de Barcelona per discriminar la informació fiable de la dubtosa i per construir arguments en termes de literacitat crítica, a partir de qüestions controvertides presentades en entorns convencionals i digitals. La metodologia inclou l'anàlisi del Projecte Educatiu del Centre (PEC), un qüestionari quali-quantitatiu distribuït a 43 alumnes i un focus group, amb la posterior triangulació metodològica. L'anàlisi dels resultats permeten validar la hipòtesi i reflexionar sobre si l'ús intensiu de tecnologia i mitjans digitals afecta la capacitat crítica dels estudiants i com millorar les pràctiques educatives per fomentar l'adquisició de literacitat crítica de manera més efectiva. |
| Resum: |
La sociedad actual, marcada por la abundancia o el exceso de información y la globalización digital, plantea el reto de distinguir entre realidad y ficción, especialmente entre niños y jóvenes. En este sentido, la presente investigación aborda la necesidad de desarrollar la literacidad crítica entre los alumnos de primaria. Concretamente, se estudia la capacidad de los estudiantes de dos aulas de quinto de una escuela de Barcelona para discriminar la información fiable de la dudosa y construir argumentos en términos de literacidad crítica, a partir de cuestiones controvertidas presentadas en entornos convencionales y digitales. La metodología incluye el análisis del Proyecto Educativo del Centro (PEC), un cuestionario cualitativo distribuido a 43 alumnos y un focus group, con la posterior triangulación metodológica. El análisis de los resultados permiten validar la hipótesis y reflexionar sobre si el uso intensivo de tecnología y medios digitales afecta a la capacidad crítica de los estudiantes y cómo mejorar las prácticas educativas para fomentar la adquisición de literacidad crítica de forma más efectiva. |
| Resum: |
Today's society, marked by the abundance or excess of information and digital globalization, poses the challenge of distinguishing between reality and fiction, especially among children and young people. In this sense, the present research addresses the need to develop critical literacy among primary school students. Specifically, the ability of students in two fifth-grade classrooms of a school in Barcelona to discriminate reliable from dubious information and to construct arguments in terms of critical literacy, based on controversial issues presented in conventional and digital environments, is studied. The methodology includes the analysis of the Center's Educational Project (PEC), a qualitative-quantitative questionnaire distributed to 43 students and a focus group, with subsequent methodological triangulation. The analysis of the results allows us to validate the hypothesis and reflect on how the intensive use of technology and digital media affects the critical capacity of students and how to improve educational practices to encourage the acquisition of critical literacy more effectively. |
| Drets: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra, i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials i que es distribueixin sota la mateixa llicència que regula l'obra original. Cal que es reconegui l'autoria de l'obra original.  |
| Llengua: |
Català |
| Titulació: |
Educació Primària [2500798] |
| Pla d'estudis: |
Grau en Educació Primària [896] |
| Document: |
Treball final de grau ; Text |