Els mestres de llegir i escriure de la ciutat de Girona a l'època Moderna
Camprubí, Xevi 1965- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura)

Títol variant: The teachers of reading and writing in the city of Girona in the Early Modern Period
Data: 2023
Resum: Al llarg de l'època Moderna la major part de municipis de Catalunya van destinar diners públics per a pagar mestres per ensenyar a llegir i escriure als nens de les famílies amb menys recursos. Aquesta situació també es va donar en el cas de Girona. Aquest article explica quins foren els mestres de minyons que el consell d'aquesta ciutat va contractar al llarg del segle xvii i principi del xviii i les condicions econòmiques que els va oferir. A la vegada, el treball permet constatar que en el període estudiat tant l'oferta educativa pública com el nivell d'escolarització a la ciutat de Girona eren fins i tot més elevats que a final del segle xviii, quan es van començar a fer els primers censos de població.
Resum: In the Early Modern Period most villages and cities in Catalonia employed teachers to instruct how to read and write children from families with few resources, paying their salary with public funds. This situation also occurred in the case of Girona. This article identifies the teachers that were employed by the city council throughout the 17th and early 18th centuries and the economic conditions it offered them. At the same time, this work shows that in this period the public education offer and the attendance level in Girona were even higher than at the end of the 18th century, when the autorities started to drave up the first censuses of population.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Català
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Girona ; Ensenyament públic ; Mestres de minyons ; Alfabetització ; Public education ; Teachers ; Schoolboys ; Literacy
Publicat a: Scripta (València), Núm. 21 (2023) , p. 143-160, ISSN 2340-4841



18 p, 501.9 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles de recerca
Articles > Articles publicats

 Registre creat el 2024-10-15, darrera modificació el 2024-10-28



   Favorit i Compartir