dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Geografia)
| Títol variant: |
Mataró, ¿una ciudad de "15 minutos"?. La proximidad pedestre en los servicios urbanos aplicada en la capital maresmenca |
| Títol variant: |
Mataró, a 15-minute city?. Pedestrian proximity in urban services applied in the Maresmenca capital |
| Publicació: |
Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2023 |
| Resum: |
La ubiqüitat, la hiperconnexió, la descarbonització, la terciarització, entre moltes altres realitats, han vingut a canviar la manera de viure a les ciutats d'avui en dia. En aquest context, neix un model teòric en el replanteig de la ciutat actual titulat "la ciutat dels 15 minuts", terme encunyat i desenvolupat per Carlos Moreno. A fi de crear ciutats sostenibles, resilients i habitables, Moreno vetlla per una organització urbana on cada ciutadà pot trobar tot el que necessita per habitar en bones condicions en un radi territorial de menys de 15 minuts a peu al voltant del seu domicili. El present treball avalua la posada en pràctica d'aquest model a Mataró. S'analitza la proximitat practicable a peu a un seguit de serveis i comerços agrupats en 6 grans blocs, prenent de referència algunes de les funcions socials urbanes que anomena l'autor: mobilitat, aprovisionament, cura, educació, oci i altres. L'estudi s'ha basat en un procés metodològic de georeferenciació de dades, la posterior anàlisi de xarxes d'àrees de servei a partir d'eines SIG i l'elaboració d'indicadors que quantifiquen l'accessibilitat dels serveis sobre la base d'un rang temporal òptim establert. L'estudi és reforçat per una diagnosi comparativa a escala de barris i el plantejament d'una proposta d'actuació urbanística. |
| Resum: |
La ubicuidad, la hiperconexión, la descarbonización, la terciarización, entre otras muchas realidades, han venido a cambiar la manera de vivir en las ciudades de hoy en día. En este contexto, nace un modelo teórico en el replanteo de la ciudad actual titulado "la ciudad de los 15 minutos", término acuñado y desarrollado por Carlos Moreno. A fin de crear ciudades sostenibles, resilientes y habitables, Moreno velatorio por una organización urbana donde cada ciudadano puede encontrar todo el que necesita para habitar en buenas condiciones en un radio territorial de menos de 15 minutos a pie alrededor de su domicilio. El presente trabajo evalúa la puesta en práctica de este modelo a Mataró. Se analiza la proximidad practicable a pie a una serie de servicios y comercios agrupados en 6 grandes bloques, tomando de referencia algunas de las funciones sociales urbanas que denomina el autor: movilidad, aprovisionamiento, cura, educación, ocio y otros. El estudio se ha basado en un proceso metodológico de georreferenciación de datos, el posterior análisis de redes de áreas de servicio a partir de herramientas SIG y la elaboración de indicadores que cuantifican la accesibilidad de los servicios en base a un rango temporal óptimo establecido. El estudio es reforzado por una diagnosis comparativa a escala de barrios y el planteamiento de una propuesta de actuación urbanística. |
| Resum: |
Ubiquity, hyperconnection, decarbonization, tertiarization, among many other realities, have come to change the way of living in today's cities. In this context, a theoretical model was born in the rethinking of the current city entitled "15-minute city", a term coined and developed by Carlos Moreno. In order to create sustainable, resilient and livable cities, Moreno called for an urban organization where each citizen can find everything they need to live in good conditions within a territorial radius of less than 15 minutes on foot around their home. This document evaluates the implementation of this model in Mataró. The practicable proximity on foot to a series of services and shops grouped into 6 large blocks is analysed, taking as a reference some of the urban social functions that the author calls: mobility, provisioning, healing, education, leisure and others. The study has been based on a methodological process of georeferencing data, the subsequent analysis of networks of service areas based on GIS tools and the development of indicators that quantify the accessibility of services based on an established optimal time range. The study is reinforced by a comparative diagnosis at the scale of neighbourhoods and the proposal for urban action. |
| Drets: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades.  |
| Llengua: |
Català |
| Titulació: |
Geografia i Ordenació del Territori [826] |
| Pla d'estudis: |
Grau en Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial [1390] |
| Document: |
Treball final de grau ; Text |
| Matèria: |
Ciutat dels 15 minuts ;
Carlos Moreno ;
Mataró ;
Proximitat ;
Accessibilitat ;
Serveis ;
Ciudad de los 15 minutos ;
Proximidad ;
Accesibilidad ;
Servicios ;
15-minute city ;
Proximity ;
Accessibility ;
Services |