visitante ::
identificación
|
|||||||||||||||
Buscar | Enviar | Ayuda | Servicio de Bibliotecas | Sobre el DDD | Català English Español |
Página principal > Documentos de investigación > Working papers > Impact of reciprocal peer observation on teacher collaboration perceptions |
Fecha: | 2024 |
Resumen: | This study aims to assess the effectiveness of reciprocal peer observation (RPO) as a form of professional collaboration among teachers in enhancing their perceptions of teacher collaboration within a school setting. The Teacher Collaboration Perceptions Questionnaire (TCPQ) was specifically designed and validated for this purpose, using exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis. The study employed a longitudinal observational design, with 400 teachers in a pre/post-test study. The impact of RPO was examined on three dimensions related to professional collaboration: collaborative school culture, collective agency and teachers' attitudes towards collaboration. The results revealed that participants' perceptions of collaboration improved significantly after the implementation of RPO. The study confirms the utility of RPO as a professional collaborative practice that can foster changes in teachers' perceptions of the collaborative school culture, teachers' sense of collective agency and teachers' preference for collaboration over individual work. The study concludes with a discussion of its educational implications. |
Ayudas: | Agencia Estatal de Investigación PID2020-113719RB-I00 |
Nota: | Inclou com a material addicional el Qüestionari de percepcions de col·laboració docent (TCPQ, de les seves sigles en anglès), un qüestionari validat (Corcelles et al., 2024) que permet recollir les percepcions respecte a la col·laboració docent en tres dimensions: (1) la cultura col·laborativa, (2) l'agència col·lectiva: tenint en compte la interdependència positiva i la pràctica transformadora i (3) les actituds cap a la col·laboració, que contemplen les preferències per les pràctiques col·laboratives i les resistències vers la col·laboració. |
Nota: | Incluye como material adicional el Cuestionario de Percepciones sobre la Colaboración Docente (TCPQ, de sus siglas en inglés), un instrumento validado (Corcelles et al., 2024) diseñado para recoger percepciones de la colaboración docente en tres dimensiones: (1) cultura de colaboración, (2) agencia colectiva, que incluye la interdependencia positiva y la práctica transformadora, y (3) actitudes hacia la colaboración, incluyendo las preferencias por las prácticas colaborativas y la resistencia a la colaboración. |
Nota: | Includes as additional material the Teacher Collaboration Perception Questionnaire (TCPQ), a validated instrument (Corcelles et al., 2024) designed to gather perceptions of teacher collaboration across three dimensions. (1) collaborative culture, (2) collective agency, which includes positive interdependence and transformative practice, and (3) attitudes towards collaboration, including preferences for collaborative practices and resistance to collaboration. |
Derechos: | Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. |
Lengua: | Català, castellà i anglès |
Documento: | Article ; Versió publicada |
Materia: | Attitudes towards collaboration ; Collaborative school culture ; Collective agency ; Peer observation ; Reciprocal peer observation ; Teacher collaboration ; Teacher Collaboration Perception Questionnaire ; TCPQ ; Col·laboració docent ; Qüestionari de percepcions de col·laboració docent ; Percepcions docents ; Percepciones sobre la Colaboración Docente |
Publicado en: | British Educational Research Journal, Vol. 50 (2024) , p. 981-1001 |
Article 21 p, 397.0 KB |
Material addicional/Català 3 p, 88.3 KB |
Material adicional/Español 3 p, 82.9 KB |
Additional material/English 3 p, 75.4 KB |