| Títol variant: |
La figura de la 'jove professora' en un relat de Federigo Tozzi |
| Títol variant: |
The figure of a young teacher in a novel by Federigo Tozzi |
| Títol variant: |
La figura de una joven profesora en un relato de Federigo Tozzi |
| Data: |
2024 |
| Resum: |
Il contributo offre una lettura interpretativa della novella Un'osteria di Federigo Tozzi, (incentrata sulla figura di una giovane maestra elementare in un borgo rurale romagnolo), partendo da una breve rassegna introduttiva sul contesto sociale, legislativo e culturale in cui la vicenda narrata si inserisce. Pur dimostrando di conoscere ampiamente le condizioni lavorative e di vita degli insegnanti elementari tra Otto e Novecento, la narrazione tozziana si distingue per fare del dato storico e culturale l'allegoria di una situazione esistenziale totalizzante e intrinsecamente tragica, che come di consueto nel senese non ammette possibilità di salvazione o fuga. |
| Resum: |
L'article ofereix una lectura interpretativa del relat Un'osteria, de Federigo Tozzi (centrat en la figura d'una jove mestra d'escola primària en un poble rural de Romanya), partint d'una breu ressenya introductòria del context social, legislatiu i cultural en el qual s'emmarca la història narrada. Demostrant un ampli coneixement de les condicions de treball i de vida dels mestres de primària entre els segles XIX i XX, la narració de Tozzi es distingeix per fer de la dada històrica i cultural l'al·legoria d'una situació existencial totalitzant i intrínsecament tràgica, que com és habitual a la regió de Siena no admet possibilitat de salvació ni de fuita. |
| Resum: |
The article offers an interpretative reading of the novella Un'osteria by Federigo Tozzi, (focused on the figure of a young elementary school teacher in a provincial village), starting with a brief introductory overview of the social, legislative and cultural context in which the story is set. While demonstrating extensive knowledge of the working and living conditions of primary school teachers in rural villages at the turn of the nineteenth century, Tozzi's narrative stands out by turning the historical and cultural data into an allegory of a totalizing and intrinsically tragic existential situation, which, as usual for this writer, does not admit any possibility of rescue or escape. |
| Resum: |
El artículo ofrece una lectura interpretativa del relato Un'osteria, de Federigo Tozzi (centrado en la figura de una joven maestra de escuela primaria en un pueblo rural de Romaña), partiendo de una breve introduccióndel contexto social, legislativo y cultural en el que se enmarca la historia narrada. Demostrando un amplio conocimiento de las condiciones de trabajo y de vida de los maestros de primaria entre los siglos XIX y XX, la narración de Tozzi se distingue por hacer del dato histórico y cultural la alegoría de una situación existencial totalizante e intrínsecamente trágica, que como es habitual en la región de Siena no admite posibilidad de salvación ni de escape. |
| Nota: |
Altres ajuts: Treball realitzat dins del Grupo de Referencia Competitiva CALDERÓN (GI-1377) de la Universidade de Santiago de Compostela, finançat pel Plan Galego IDT della Xunta de Galicia per il periodo 2023-2026, ref. ED431C 2023/06 |
| Drets: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original.  |
| Llengua: |
Italià |
| Document: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
| Matèria: |
Federigo Tozzi ;
Tales ;
Italian studies ;
20th-century Italian literature ;
Primary education ;
Novelle ;
Italianistica ;
Letteratura italiana del novecento ;
Istruzione elementare ;
Relats ;
Filologia italiana ;
Literatura italiana del segle xx ;
Educació primària ;
Maria messina, ada negri, federigo tozzi, vittorio de sica, alberto lattuada, maestra, scuola ;
Relatos ;
Filología italiana ;
Literatura italiana del siglo xx ;
Educación primaria |
| Publicat a: |
Quaderns d'Italià, Vol. 29 (2024) , p. 97-110 (Dossier 1) , ISSN 2014-8828 |