Web of Science: 0 cites, Scopus: 0 cites, Google Scholar: cites
Experiencia de innovación didáctica sobre la creación de nuevos artefactos narrativos en la educacion artística con obras literarias
Ibáñez, Ana María Marqués (Universidad de La Laguna)

Títol variant: Experiència d'innovació didàctica sobre la creació de nous artefactes narratius en l'educació artística amb obres literàries
Títol variant: Experience of didactic innovation on the creation of new narrative artefacts in arts education with literary works
Títol variant: Expérience d'innovation didactique sur la création de nouveaux artefacts narratifs dans l'enseignement artistique avec des œuvres littéraires
Títol variant: Esperienza di innovazione didattica sulla creazione di nuovi artefatti narrativi nell'educazione artistica con opere letterarie
Data: 2024
Resum: Las grandes obras literarias clásicas suelen ser objeto de ilustración a lo largo de la historia. Estas ilustraciones han tenido gran impacto dentro de la cultura popular. En este artículo exploro la aplicación de nuevos formatos narrativos en la educación artística para futuros maestros de Primaria basados en ilustraciones de la Divina Comedia. Primeramente, expongo un recorrido histórico de ilustraciones artísticas significativas sobre la Divina Comedia y después muestro una experiencia de innovación didáctica basada en crear nuevos artefactos para contar historias a través del storytelling en educación. En la práctica de innovación he empleado la metodología de aprendizaje basada en proyectos tomando la obra de la Divina Comedia como principio de base creativo. El proyecto titulado: "arte y literatura" generó unos resultados que muestran el potencial de este enfoque para familiarizar al alumnado con los múltiples valores culturales de una obra de la literatura clásica fomentando su lectura.
Resum: Les grans obres literàries clàssiques solen ser objecte d'il·lustració al llarg de la història. Aquestes il·lustracions han tingut gran impacte dins de la cultura popular. En aquest article exploro l'aplicació de nous formats narratius en l'educació artística per a futurs mestres de Primària basats en il·lustracions de la Divina Comèdia. Primerament, exposo un recorregut històric d'il·lustracions artístiques significatives sobre la Divina Comèdia i després mostro una experiència d'innovació didàctica basada a crear nous artefactes per a contar històries a través del storytelling en educació. En la pràctica d'innovació he emprat la metodologia d'aprenentatge basada en projectes prenent l'obra de la Divina Comèdia com a principi de base creatiu. El projecte titulat: "art i literatura" va generar uns resultats que mostren el potencial d'aquest enfocament per a familiaritzar a l'alumnat amb els múltiples valors culturals d'una obra de la literatura clàssica fomentant la seva lectura.
Resum: Great classic literary works have often been illustrated throughout history. These illustrations have had a great impact on popular culture. In this article I explore the application of new narrative formats in art education for future primary school teachers based on illustrations from the Divine Comedy. First, I present a historical overview of significant artistic illustrations of the Divine Comedy and then I show an experience of didactic innovation based on creating new artefacts to tell stories through storytelling in education. In the innovation practice I have used the project-based learning methodology taking the work of the Divine Comedy as a creative base principle. The project entitled: 'art and literature' generated results that show the potential of this approach to familiarise students with the multiple cultural values of a work of classical literature by encouraging them to read it.
Resum: Les grandes œuvres littéraires classiques ont souvent été illustrées au cours de l'histoire. Ces illustrations ont eu un impact considérable sur la culture populaire. Dans cet article, j'explore l'application de nouveaux formats narratifs dans l'enseignement de l'art pour les futurs enseignants de l'école primaire, sur la base d'illustrations de la Divine Comédie. Tout d'abord, je présente un aperçu historique des illustrations artistiques significatives de la Divine Comédie, puis je montre une expérience d'innovation didactique basée sur la création de nouveaux artefacts pour raconter des histoires par le biais de la narration dans l'éducation. Dans la pratique de l'innovation, j'ai utilisé la méthodologie de l'apprentissage par projet en prenant l'œuvre de la Divine Comédie comme principe de base créatif. Le projet intitulé « art et littérature » a généré des résultats qui montrent le potentiel de cette approche pour familiariser les étudiants avec les multiples valeurs culturelles d'une œuvre de littérature classique en les encourageant à la lire.
Resum: Le grandi opere letterarie classiche sono state spesso illustrate nel corso della storia. Queste illustrazioni hanno avuto un grande impatto sulla cultura popolare. In questo articolo esploro l'applicazione di nuove formule narrative nell'educazione artistica per i futuri insegnanti della scuola primaria sulla base delle illustrazioni della Divina Commedia. In primo luogo, presento una panoramica storica delle illustrazioni artistiche significative della Divina Commedia e poi mostro un'esperienza di innovazione didattica basata sulla creazione di nuovi accorgimenti per la narrazione attraverso lo storytelling in ambito educativo. Nella pratica della sperimentazione ho utilizzato la metodologia dell'apprendimento basato su progetti, prendendo il testo della Divina Commedia come principio di base creativo. Il progetto intitolato: "arte e letteratura" ha prodotto risultati che mostrano il potenziale di questo approccio per familiarizzare gli alunni con i molteplici valori culturali di un'opera della letteratura classica, incoraggiandoli a leggerla.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Divina comedia ; Ilustración ; Educación artística ; Literatura clásica ; Storytelling ; Narración de historias ; Narrativas visuales ; Aprendizaje basado en proyectos ; Divina commedia ; Letteratura classica ; Narrazione ; Educazione artistica ; Narrazioni visive ; Apprendimento basato su progetti ; Illustrazione ; Divine comédie ; Littérature classique ; Éducation artistique ; Récits visuels ; Apprentissage par projet ; Illustration ; Récit ; Divina comèdia ; Literatura clàssica ; Narració ; Educació artística ; Narracions visuals ; Aprenentatge per projectes ; Il·lustració ; Divine comedy ; Classical literature ; Art education ; Visual storytelling ; Project-based learning
Publicat a: Dante e l'Arte, Vol. 11 (2024) , p. 205-218 (Articoli) , ISSN 2385-5355

Adreça original: https://revistes.uab.cat/dea/article/view/v11-ibanez
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/dea/article/view/10000005778
DOI: 10.5565/rev/dea.223


14 p, 2.4 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Dante e L'Arte
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2025-02-02, darrera modificació el 2025-07-12



   Favorit i Compartir