Google Scholar: cites
Ecofeminist Literary Pedagogy in India : A Route Map
Rao Hulluru, Kalpana (Pondicherry University, Department of English)
Sebastian, Angela Emily (Pondicherry University, Department of English)

Títol variant: Pedagogía Literaria Ecofeminista en la India : una hoja de ruta
Data: 2025
Resum: This paper aims to draw a route map for a distinctly Indian ecofeminist literary pedagogy that would encourage and equip literature students to address the growing ecological challenges. Ecofeminist literary criticism which remained an extremely marginal presence in Indian academia for over a decade has recently seen a surge in interest with the publication of several edited volumes, papers, theses etc. Many young researchers feel the need to respond to some of the biggest issues around them through their practice of literary criticism. However, a look at the literature classrooms in India shows that ecofeminism, like most other environmental perspectives, suffers from stagnation- it remains a minor point of discussion under 'ecocriticism', often perceived as an outdated and essentialist idea by many students. It is this gap in pedagogy that we address in the paper. We attempt to map out the larger concerns of ecofeminism, its emergence in India and look at how an ecofeminist pedagogy, with its firm roots in activism and intersectionality, can reinvigorate the discussions on regionality, postcoloniality, neoliberalism, and much more in literature classes.
Resum: Este artículo tiene como objetivo trazar una hoja de ruta para una pedagogía literaria ecofeminista en la India que alentaría y equiparía a los estudiantes de literatura a abordar los crecientes desafíos ecológicos. La crítica literaria ecofeminista, que ha tenido una presencia extremadamente marginal en el mundo académico indio durante más de una década, ahora recibe gran atención con la publicación de varios volúmenes, artículos, tesis, etc. Muchos investigadores jóvenes sienten la necesidad de responder a algunos de los problemas más importantes que los rodean a través de su práctica de la crítica literaria. Sin embargo, una mirada a las aulas de literatura en la India muestra que el ecofeminismo, como la mayoría de las otras perspectivas ambientales, sufre un estancamiento; sigue siendo un punto menor de discusión dentro de 'la ecocrítica', a menudo percibida como una idea obsoleta y esencialista por muchos estudiantes. Es esta brecha en la pedagogía la que abordamos en el artículo. Intentamos mapear las preocupaciones más amplias del ecofeminismo, su surgimiento en la India y observar cómo una pedagogía ecofeminista, con sus firmes raíces en el activismo y la interseccionalidad, puede estimular las discusiones sobre regionalidad, poscolonialidad, neoliberalismo y mucho más en las clases de literatura.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Literary Pedagogy ; Postcolonial Ecofeminism ; Ecofeminism ; Intersectionality ; Environmental Movements ; Ecocriticism ; Regionality ; Ecofeminismo ; Pedagogía literaria ; Ecofeminismo poscolonial ; Movimientos ambientalistas ; Ecocrítica ; Regionalidad
Publicat a: Indialogs : Spanish journal of India studies, Vol. 12 Núm. 1 (2025) , p. 11-27 (Articles) , ISSN 2339-8523

Adreça original: https://revistes.uab.cat/indialogs/article/view/v12-n1-hulluru-sebastian
DOI: 10.5565/rev/indialogs.312


17 p, 321.9 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Indialogs
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2025-04-23, darrera modificació el 2025-06-12



   Favorit i Compartir