Resilience and school success of young immigrants
Sandín Esteban, María Paz 
(Universitat de Barcelona)
Sánchez Martí, Angelina 
(Universitat de Barcelona)
| Publicació: |
Sage ; 2015 |
| Resum: |
Secondary school is a high-risk academic period for young immigrants from disadvantaged environments. Despite this, some students are successful in their transition to Post-16 Education. The present study examines the relationship between resilience and completing school in immigrant young people in Spain. A mixed method design was followed. Ninety-four students in their fourth year of compulsory education participated; they included 19 different nationalities. Results of this study suggest that students who continue their studies beyond obligatory education have higher levels of resilience. The findings also suggest the activation of the relational dimension of "social capital" in young people. Factors such as academic self-concept, the presence of peers as models of school success and the social capital available in their networks are also relevant. |
| Resum: |
La enseñanza secundaria es un período académico de alto riesgo para los jóvenes inmigrantes de entornos desfavorecidos. Sin embargo, algunos tienen éxito en su transición a la Educación Postobligatoria. El presente estudio examina la relación existente entre la resiliencia y el hecho de que los jóvenes inmigrantes logren completar sus estudios en España. Se siguió para ello un diseño de método mixto. Participaron noventa y cuatro estudiantes del cuarto año de la enseñanza obligatoria (4º ESO), de 19 nacionalidades diferentes. Los resultados de este estudio indican que el alumnado que continúa sus estudios más allá de la educación obligatoria presenta niveles más altos de resiliencia. Factores como el autoconcepto académico, la presencia de iguales como modelos de éxito escolar y el capital social disponible en sus redes son también relevantes. |
| Ajuts: |
Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca 0043
|
| Drets: |
Aquest material està protegit per drets d'autor i/o drets afins. Podeu utilitzar aquest material en funció del que permet la legislació de drets d'autor i drets afins d'aplicació al vostre cas. Per a d'altres usos heu d'obtenir permís del(s) titular(s) de drets.  |
| Llengua: |
Anglès |
| Document: |
Article ; recerca ; Versió sotmesa a revisió |
| Matèria: |
Resilience ;
School success ;
Young immigrants ;
Academic transition ;
Resiliencia ;
Éxito escolar ;
Jóvenes inmigrantes ;
Transición académica |
| Publicat a: |
Journal for the Study of Education and Development, Infancia y Aprendizaje, Vol. 38 Núm. 1 (2015) , p. 175-211, ISSN 1578-4126 |
DOI: 10.1080/02103702.2015.1009232
El registre apareix a les col·leccions:
Articles >
Articles de recercaArticles >
Articles publicats
Registre creat el 2025-06-11, darrera modificació el 2025-09-08