Web of Science: 3 cites, Scopus: 3 cites, Google Scholar: cites,
Is L2 pronunciation affected by increased task complexity in pronunciation-unfocused speaking tasks?
Mora-Plaza, Ingrid (Universitat de Barcelona. Departament de Llengües i Literatures Modernes i d'Estudis Anglesos)
Mora, Joan C (Universitat de Barcelona. Departament de Llengües i Literatures Modernes i d'Estudis Anglesos)
Ortega Duran, Mireia (Universitat de Barcelona. Departament de Llengües i Literatures Modernes i d'Estudis Anglesos)
Aliaga García, Cristina (Universitat de Barcelona. Departament de Llengües i Literatures Modernes i d'Estudis Anglesos)

Data: 2024
Descripció: 33 pàg.
Resum: This study examines the effects of task complexity on second language (L2) pronunciation accuracy and global pronunciation measures in pronunciation-unfocused tasks and assesses the relationship between acoustic and listener-based pronunciation measures. Eighty-two Catalan/Spanish learners of English performed simple and complex versions of a problem-solving monologic speaking task, for which the oral stops /p, t, k/ and vowel contrasts /i:/-/I/ and /æ/-/∇/ were embedded in the lexical items used to perform the task. Pronunciation accuracy was gauged through acoustic measurements of laryngeal timing (voice onset time), vowel contrastiveness and nativelikeness (Mahalanobis distances), and native speakers' ratings of comprehensibility and accentedness. Results revealed detrimental effects of increased task complexity on the productions of oral stops and speech comprehensibility and accentedness; however, no consistent task complexity effects were found on vowel accuracy. The analysis also revealed an association between segmental accuracy and global dimensions of L2 speech.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Accentedness ; Comprehensibility ; Pronunciation ; Segmentals ; Task complexity
Publicat a: Studies in second language acquisition, Vol. 46 Núm. 4 (2024) , p. 1117-1149, ISSN 1470-1545

DOI: 10.1017/S0272263124000470


33 p, 1.4 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles de recerca
Articles > Articles publicats

 Registre creat el 2025-06-26, darrera modificació el 2025-10-12



   Favorit i Compartir