Entre el soroll i la melodia : Aproximació a la producció i l'estètica del Shoegaze dels 1990s i 2000s
Smith, Daniel Luke
Delgado Fernandez De Heredia, Publio Pablo, dir.
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres

Títol variant: Entre el ruido y la melodía : Aproximación a la producción i la estética del Shoegaze de los 90 i 2000
Títol variant: Between the noise and the melody : An investigation into the production and aesthetics of 1990's and 2000's Shoegaze
Data: 2024
Resum: El shoegaze és un subgènere del rock, sorgit a les Illes Britàniques a finals de la dècada dels vuitanta, que es caracteritza per un so molt dens i fort, amb moltes capes de distorsió i efectes, on les veus individuals i les línies instrumentals es difuminen, creant un mur de soroll aclaparador. Aquest treball analitza la producció d'aquest gènere i la seva estètica, amb un enfocament especial en el paper dels processos i tecnologies emprades a l'estudi de gravació com a definidors clau del seu so característic. Primer, es contextualitza el gènere històricament, després, s'estudien tres àlbums diferents com a referents: Loveless (1991) de My Bloody Valentine, i Souvlaki (1993) i Slowdive (2017) de Slowdive. Es realitza una anàlisi tècnica i sonora de les cançons seleccionades, amb suport d'un model visual de mescla. A més, es crea una composició propia utilitzant les tècniques de shoegaze esbrinades, com a part pràctica del projecte. El treball conclou que el shoegaze és una combinació única de decisions de producció, tècniques interpretatives i una estètica onírica i nostàlgica que continua evolucionant i guanyant rellevància en l'era digital.
Resum: El shoegaze es un subgénero del rock, surgido en las Islas Británicas a finales de la década de los ochenta, que se caracteriza por una sonoridad muy densa y fuerte, con muchas capas de distorsión y efectos, donde las voces individuales y las líneas instrumentales se difuminan, creando un muro de sonido abrumador. Este trabajo analiza la producción de este género y su estética, con un enfoque especial en el papel de los procesos y tecnologías usadas en el estudio de grabación como definidores claves de su sonido característico. Primero, se contextualiza el género historicamente, después, se estudian tres álbumes como referentes: Loveless (1991), de My Bloody Valentine, y Souvlaki (1993) y Slowdive (2017) de Slowdive. Se realiza un análisis técnico y sonoro de las canciones elegidas, con el apoyo de un modelo visual de la mezcla. Además, se crea una composición propia utilizando las técnicas de shoegaze descritas, como parte práctica del proyecto. El trabajo concluye que el shoegaze es una combinación única de decisiones de producción, técnicas interpretativas y una estética onírica y nostálgica que continúa evolucionando y ganando relevancia en la era digital.
Resum: Shoegaze is a subgenre of rock that emerged in the British Isles in the late 1980s and is characterised by a very dense and heavy sound, with many layers of distortion and effects, and where the individual voices and instrument lines fade into an overwhelming wall of sound. This work analyses the production of this genre and its aesthetics, with a special focus on the role of the processes and technologies used in the recording studio as key definers of its characteristic sound. First, the genre is contextualised historically, then, three different albums are studied as references: Loveless (1991) by My Bloody Valentine, and Souvlaki (1993) and Slowdive (2017), by Slowdive. A technical and sound analysis of the songs is carried out, with the help of a mixing visualisation model. In addition, an original composition is made using the shoegaze techniques that have been found, as a practical side to the project. Dissertation concludes that shoegaze is a unique combination of production decisions, playing techniques and a dreamlike and nostalgic aesthetic that continues to evolve and gain relevance in the digital age.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Català
Titulació: Musicologia [2500240]
Pla d'estudis: Grau en Musicologia [809]
Document: Treball final de grau ; Text
Matèria: Shoegaze ; Producció musical ; Estètica sonora ; Indie ; Producción musical ; Estética sonora ; Music production ; Sound aesthetics



37 p, 2.1 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Treballs de Fi de Grau > Facultat de Filosofia i Lletres. TFG

 Registre creat el 2025-07-17, darrera modificació el 2025-07-20



   Favorit i Compartir