Google Scholar: cites,
La geologia de Bellmunt : un projecte per a batxillerat
Alcañiz Solanas, Neus (Institut Abat Oliba, Ripoll)

Títol variant: The geology of Bellmunt : A high school project
Títol variant: La geologia de Bellmunt : un proyecto para bachillerato
Data: 2025
Resum: En aquesta comunicació s'exposa una metodologia de treball per projectes, mitjançant un exemple concret realitzat amb alumnat de 1r curs de geologia i ciències ambientals de batxillerat d'un centre d'ensenyament secundari de Ripoll (província de Girona). Amb una base de metodologia de treball cooperatiu, s'encarrega a l'alumnat la construcció d'una maqueta de plastilina sobre la geologia de la Serra de Bellmunt, situada al nord de la província de Barcelona. Els grups de treball han de buscar informació, llegir i elaborar mapes, realitzar una sortida de camp i, finalment, construir la maqueta reproduint la història geològica de Bellmunt. Aquesta metodologia permet a l'alumnat interpretar la tectònica, la paleoecologia i la història geològica de Bellmunt llegint el seu paisatge. La construcció de maquetes de plastilina contribueix a reduir el nivell d'abstracció de la geologia, una ciència molt desconeguda per part de l'alumnat.
Resum: This communication presents a project-based learning methodology through a concrete example carried out with first-year high school students enrolled in the Geology and Environmental Sciences course at a secondary education center in Ripoll (province of Girona). Based on cooperative learning methods, students are assigned the task of building a plasticine model representing the geology of the Bellmunt range, located in the northern part of the province of Barcelona. Working in groups, students must research information, read and interpret maps, go on a field trip, and ultimately build the model to reproduce the geological history of Bellmunt. This methodology enables students to interpret the tectonics, paleoecology, and geological history of Bellmunt by reading its landscape. Constructing plasticine models helps reduce the level of abstraction in geology, a subject that is often unfamiliar to students.
Resum: En esta comunicación se expone una metodología de trabajo por proyectos, mediante un ejemplo concreto realizado con alumnado de 1r curso de geología y ciencias ambientales de bachillerato de un centro de enseñanza secundaria de Ripoll (provincia de Girona). Con una base de metodología de trabajo cooperativo, se encarga al alumnado la construcción de una maqueta de plastilina sobre la geología de la Sierra de Bellmunt, situada en el norte de la provincia de Barcelona. Los grupos de trabajo deben buscar información, leer y elaborar mapas, realizar una salida de campo y, finalmente, construir la maqueta reproduciendo la historia geológica de Bellmunt. Esta metodología permite al alumnado interpretar la tectónica, la paleoecología y la historia geológica de Bellmunt leyendo su paisaje. La construcción de maquetas de plastilina contribuye a reducir el nivel de abstracción de la geología, una ciencia muy desconocida por parte del alumnado.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Cronologia relativa ; Batxillerat ; Treball per projectes ; Plecs ; Maquetes ; Cronología relativa ; Bachillerato ; Trabajo por proyectos ; Maquetas ; Pliegues ; Relative chronology ; High school ; Project-based learning ; Folds ; Models
Publicat a: Ciències, Núm. 50 (2025) , p. 49-58 (Experiències didàctiques i treballs pràctics) , ISSN 1699-6712

Adreça original: https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n50-alcaniz
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Ciencies/article/view/n50-alcaniz
DOI: 10.5565/rev/ciencies.528


10 p, 932.6 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Ciències
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2025-07-19, darrera modificació el 2025-12-01



   Favorit i Compartir