| Títol variant: |
Digital responsibility in secondary education : a learning situation to prevent internet risks |
| Títol variant: |
Responsabilidad digital en la ESO : una situación de aprendizaje para prevenir los riesgos de internet |
| Data: |
2025 |
| Resum: |
Aquesta experiència, realitzada amb alumnat de 1r d'ESO, aborda els riscos d'internet mitjançant una situació d'aprenentatge basada en projectes. S'aborden cinc grans temes (ciberassetjament, suplantació d'identitat, sèxting, addicció a les pantalles i estereotips a les xarxes) mitjançant la recerca cooperativa, la reflexió guiada i la comunicació visual. El producte final és l'elaboració d'un pòster informatiu per grup, presentat a la resta de companys, amb una coavaluació compartida. Es fomenta la competència digital crítica, el treball cooperatiu i l'ús responsable de les xarxes socials a través d'un repte proper i significatiu. En aquest article es descriu el procés de disseny, implementació i avaluació de la situació d'aprenentatge, i s'aporten orientacions per a la seva replicació. |
| Resum: |
This experience, carried out with 1st-year secondary students, addresses internet risks through a project-based learning scenario. Five key topics are explored-cyberbullying, identity theft, sexting, screen addiction, and social media stereotypes-through cooperative research, guided reflection, and visual communication. The final product is an informative group poster, presented to classmates and co-assessed. The project promotes critical digital competence, teamwork, and responsible social media use through a meaningful and relatable challenge. This article describes the design, implementation, and assessment of the learning scenario, offering guidance for replication. |
| Resum: |
Esta experiencia, realizada con alumnado de 1º de ESO, aborda los riesgos de internet mediante una situación de aprendizaje basada en proyectos. Se abordan cinco grandes temas (ciberacoso, suplantación de identidad, sexting, adicción a las pantallas y estereotipos en las redes) mediante la investigación cooperativa, la reflexión guiada y la comunicación visual. El producto final es la elaboración de un póster informativo por grupo, presentado al resto de compañeros, con una coevaluación compartida. Se fomenta la competencia digital crítica, el trabajo cooperativo y el uso responsable de las redes sociales a través de un reto cercano y significativo. En este artículo se describe el proceso de diseño, implementación y evaluación de la situación de aprendizaje, aportando orientaciones para su replicación. |
| Drets: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original.  |
| Llengua: |
Català |
| Document: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
| Matèria: |
Educació digital ;
Competències transversals ;
Pensament crític ;
Riscos en línia ;
Aprenentatge basat en projectes ;
Educación digital ;
Competencias transversales ;
Pensamiento crítico ;
Riesgos en línia ;
Apendizaje basado en proyectos ;
Digital education ;
Transversal skills ;
Critical thinking ;
Online risks ;
Project-based learning |
| Publicat a: |
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 50 (2025) , p. 77-86 (El Racó STEAM) , ISSN 1699-6712 |