| Títol variant: |
Pedagogical renewal and school transitions : From primary school to high school |
| Títol variant: |
Renovació pedagògica i transicions escolars : de l'escola a l'institut |
| Data: |
2025 |
| Resum: |
El presente artículo explora la transición educativa desde escuelas renovadoras de educación primaria, caracterizadas por enfoques pedagógicos activos, globales y participativos, hacia institutos secundarios convencionales. Mediante un diseño cualitativo basado en el estudio de casos, se analizaron siete centros renovadores en España. Los resultados indican que, mientras que el alumnado no experimenta ansiedad ante el cambio, las familias manifiestan preocupaciones significativas, relacionadas principalmente con la continuidad metodológica y curricular. En contraste, los docentes confían en las habilidades socioemocionales y autorregulatorias desarrolladas por los estudiantes en los entornos renovadores, considerándolas fundamentales para afrontar los desafíos de la nueva etapa. Asimismo, se identifican tensiones vinculadas a las diferencias en metodologías, currículum y evaluación entre ambos tipos de centros, que pueden impactar en la motivación y el bienestar del alumnado. El estudio resalta la necesidad de seguir investigando estas transiciones para consolidar prácticas educativas inclusivas y eficaces en contextos de cambio educativo. |
| Resum: |
El present article explora la transició educativa des d'escoles renovadores d'educació primària, caracteritzades per enfocaments pedagògics actius, globals i participatius, cap a instituts secundaris convencionals. Mitjançant un disseny qualitatiu basat en l'estudi de cas, s'hi analitzen set centres renovadors d'Espanya. Els resultats indiquen que, mentre que l'alumnat no experimenta ansietat davant del canvi, les famílies manifesten preocupacions significatives, relacionades principalment amb la continuïtat metodològica i curricular. En contrast, els docents confien en les habilitats socioemocionals i autoregulatòries desenvolupades pels estudiants en els entorns renovadors, i les consideren fonamentals per afrontar els desafiaments de la nova etapa. Tanmateix, s'identifiquen tensions vinculades a les diferències en metodologies, currículum i avaluació entre els dos tipus de centres, que poden impactar en la motivació i el benestar de l'alumnat. L'estudi ressalta la necessitat de continuar investigant aquestes transicions per consolidar pràctiques educatives inclusives i eficaces en contextos de canvi educatiu. |
| Resum: |
This article explores the educational transition from innovative primary schools, which are characterised by active, global and participatory pedagogical approaches, to conventional secondary schools. Seven innovative schools in Spain were analysed using a qualitative case study design. The results indicate that while the students are not anxious about the change, their families have significant concerns, mainly relating to methodological and curricular continuity. In contrast, their teachers are confident in the social, emotional and self-discipline skills the students develop in their innovative environments, and consider them essential for facing the challenges of the new phase in their education. Tensions are also identified regarding differences in methodologies, curricula and assessments between the two types of schools, which may affect student motivation and well-being. The study highlights the need to continue researching this type of school transition in order to strengthen inclusive and effective educational practices in contexts of educational change. |
| Drets: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original.  |
| Llengua: |
Castellà |
| Document: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
| Matèria: |
Adaptació de l'alumnat ;
LOMLOE ;
Transició educativa ;
Transició escolar ;
Renovació pedagògica ;
Student adjustment ;
Educational transition ;
Scholar transition ;
Pedagogical renewal ;
Adaptación del alumnado ;
Transición educativa ;
Transición escolar ;
Renovación pedagógica |
| Publicat a: |
Educar, Vol. 61 Núm. 2 (2025) , p. 381-396 (Monográfico) , ISSN 2014-8801 |