Web of Science: 0 cites, Google Scholar: cites
The contribution of X to youth environmental movements addressing climate change : Effective impact or distorting noise?
Alonso-Jurnet, Ángela (Universidad del País Vasco)
Larrondo Ureta, Ainara (Universidad del País Vasco)
Morales-i-Gras, Jordi (Universidad del País Vasco)

Títol variant: La contribució dels moviments juvenils ambientals a X per abordar el canvi climàtic : impacte efectiu o soroll distorsionador?
Títol variant: La contribución de los movimientos juveniles ambientales en X para abordar el cambio climático : ¿impacto efectivo o ruido distorsionador?
Data: 2025
Resum: Just Stop Oil and Last Generation have established themselves as two of the most prominent environmental activist movements, particularly in the context of the fight against climate change. Both movements have gained prominence through high-impact communication actions in both generalist legacy media and on social media. Given the significant influence and central role of the social media platform X (formerly Twitter) in promoting collective struggles and actions using hashtags, this study analyses the nature of the dialogue and the effectiveness of hashtags on the platform linked to the most controversial and subversive actions of these groups. Through an algorithmic analysis of nearly 280,000 tweets, the research characterises the main communities that have shaped the digital debate surrounding these ecological protest actions. Using social network analysis techniques, the study maps user interactions, identifies key nodes, and examines the centrality of influential actors within these conversations. Additionally, it assesses whether these actions foster meaningful engagement or, conversely, engender a polarised debate. The findings suggest that while these actions attract considerable attention, they may also contribute to a distorting effect associated with the increasingly prevalent paradigm of "climate obstructionism", by shifting the focus away from substantive climate action towards divisive public discourse.
Resum: Just Stop Oil i Last Generation es consoliden actualment com dos dels moviments activistes ambientals més representatius, particularment en l'àmbit de la lluita contra el canvi climàtic. Tots dos moviments han destacat per les seves accions comunicatives d'alt impacte tant en mitjans de comunicació tradicionals com en xarxes socials. Partint d'aquest context, aquest estudi planteja qüestions sobre el tipus de diàleg i l'efectivitat de les etiquetes emprades en les accions més controvertides i subversives dels dos grups a X (anteriorment Twitter), considerant l'àmplia influència i el rol fonamental d'aquesta plataforma en la promoció de lluites o accions col·lectives mitjançant l'ús d'etiquetes. A través d'una anàlisi algorítmica d'aproximadament 280. 000 tuits, la recerca caracteritza les principals comunitats que han articulat el debat digital entorn d'aquestes accions ecologistes. Emprant tècniques d'Anàlisi de Xarxes Socials (AXS), l'estudi mapa les interaccions entre usuaris, identifica nodes clau i examina la centralitat dels actors influents en aquestes converses. Així mateix, s'analitza si aquestes accions fomenten un compromís significatiu o si, per contra, propicien un debat polaritzat. Les troballes suggereixen que, si bé aquestes accions atreuen una atenció considerable, també poden contribuir a un efecte distorsionador associat al cada vegada més estès paradigma de l''obstruccionisme climàtic', en desviar l'enfocament de l'acció climàtica cap a un discurs públic fragmentador.
Resum: Just Stop Oil y Last Generation se consolidan actualmente como dos de los movimientos activistas ambientales más representativos, particularmente en el ámbito de la lucha contra el cambio climático. Ambos movimientos han destacado por sus acciones comunicativas de alto impacto tanto en medios de comunicación tradicionales como en redes sociales. Partiendo de este contexto, este estudio plantea cuestiones sobre el tipo de diálogo y la efectividad de los hashtags empleados en las acciones más controvertidas y subversivas de ambos grupos en X (anteriormente Twitter), considerando la amplia influencia y el rol fundamental de esta plataforma en la promoción de luchas o acciones colectivas mediante el uso de hashtags. A través de un análisis algorítmico de aproximadamente 280. 000 tuits, la investigación caracteriza las principales comunidades que han articulado el debate digital en torno a estas acciones ecologistas. Empleando técnicas de Análisis de Redes Sociales (ARS), el estudio mapea las interacciones entre usuarios, identifica nodos clave y examina la centralidad de los actores influyentes en dichas conversaciones. Asimismo, se analiza si estas acciones fomentan un compromiso significativo o si, por el contrario, propician un debate polarizado. Los hallazgos sugieren que, si bien estas acciones atraen una atención considerable, también pueden contribuir a un efecto distorsionador asociado al cada vez más extendido paradigma del 'obstruccionismo climático', al desviar el enfoque de la acción climática hacia un discurso público fragmentador.
Resum: Anàlisi is a science journal published by the Journalism and Communication Sciences Department of the Autonomous University of Barcelona (UAB). The journal has been published by the UAB Journalism Department since 1980. Anàlisi publishes science articles in the fields of the communication sciences: journalism, advertising and public relations, audiovisual communication, internet, multimedia and similar areas, always from the social and cultural viewpoint and following the theoretical and methodological approaches of the media studies disciplines. Anàlisi will especially value articles from competitive research projects, with a clear articulation of theory and methodology, a well-defined and up-to-date theoretical framework, and proposed as a significant contribution to their subject area and field.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Comunicació mediambiental ; Moviments socials ; Activisme ; Twitter ; Just Stop Oil ; Last generation ; Environmental communication ; Social movements ; Activism ; Comunicación medioambiental ; Movimientos sociales ; Activismo
Publicat a: Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Vol. 72 (2025) , p. 5-21 (Articles) , ISSN 2340-5236

Adreça original: https://analisi.cat/article/view/v72-alonso-larrondo-morales
DOI: 10.5565/rev/analisi.3782


18 p, 726.1 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Anàlisi
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2025-08-01, darrera modificació el 2025-10-02



   Favorit i Compartir