| Títol variant: |
The Third Sector : use of social networks and activism in Spain and Chile |
| Títol variant: |
Tercer sector, uso de redes sociales y activismo en España y Chile |
| Data: |
2025 |
| Resum: |
La investigación analiza el uso que las principales ONG de Chile y España hacen de sus perfiles en Facebook, Instagram, YouTube, X y TikTok, con el objetivo de comparar las estrategias de comunicación en redes sociales de ONG representativas de España y Chile y conocer si sus perfiles coadyuvan a potenciar el activismo en asuntos sociales. Para ello se ha utilizado una metodología mixta de estudio. Se han analizado 3. 611 publicaciones de 20 ONG, tomando en consideración variables cuantitativas; además, se han contrastado los resultados con 12 entrevistas en profundidad realizadas a responsables de comunicación de estas organizaciones. Los resultados muestran que Facebook es la red con mayor alcance, y X, la herramienta en la que se publican más contenidos; Instagram es más potente en Chile, y TikTok, en España; además, ninguna ONG chilena y solo dos españolas utilizan las redes con un objetivo activista. Dada la potencialidad de las redes sociales como entornos para la generación de opinión y activismo social, las ONG podrían aprovechar en mayor medida sus perfiles como canales de movilización hacia sus propósitos. |
| Resum: |
La recerca analitza l'ús que les principals ONG de Xile i Espanya fan dels seus perfils a Facebook, Instagram, YouTube, X i TikTok, amb l'objectiu de comparar les estratègies de comunicació a les xarxes socials d'ONG representatives d'Espanya i Xile i conèixer si els seus perfils coadjuven a potenciar l'activisme en afers socials. Per fer-ho, s'ha utilitzat una metodologia mixta d'estudi. S'han analitzat 3. 611 publicacions de vint ONG tenint en compte variables quantitatives; a més, s'han contrastat els resultats amb dotze entrevistes en profunditat realitzades a responsables de comunicació d'aquestes organitzacions. Els resultats mostren que Facebook és la xarxa amb major abast, i X, l'eina en què es publiquen més continguts; Instagram és més potent a Xile, i TikTok, a Espanya; a més, cap ONG xilena i només dues d'espanyoles fan servir les xarxes amb un objectiu activista. Atesa la potencialitat de les xarxes socials com a entorns per a la generació d'opinió i activisme social, les ONG podrien aprofitar en un grau més alt els seus perfils com a canals de mobilització cap als seus propòsits. |
| Resum: |
This research analyses the use that the main NGOs in Chile and Spain make of their profiles on Facebook, Instagram, YouTube, X and TikTok, with the aim of comparing the communication strategies on social networks of representative NGOs in Spain and Chile and finding out whether their profiles help to promote activism in social issues. To that end, a mixed methodology of analysis was used. A total of 3,611 publications from 20 NGOs were analysed, taking into account quantitative variables; the results were also contrasted with 12 in-depth interviews conducted with communication managers from these organisations. The results show that Facebook is the network with the greatest reach and X where most content is published; Instagram is more powerful in Chile and TikTok in Spain; furthermore, no Chilean NGOs and only two Spanish NGOs use the networks with an activist objective. Given the potential of social networks as environments for generating opinion and social activism, NGOs could take greater advantage of their profiles as channels of mobilisation for their purposes. |
| Resum: |
Anàlisi is a science journal published by the Journalism and Communication Sciences Department of the Autonomous University of Barcelona (UAB). The journal has been published by the UAB Journalism Department since 1980. Anàlisi publishes science articles in the fields of the communication sciences: journalism, advertising and public relations, audiovisual communication, internet, multimedia and similar areas, always from the social and cultural viewpoint and following the theoretical and methodological approaches of the media studies disciplines. Anàlisi will especially value articles from competitive research projects, with a clear articulation of theory and methodology, a well-defined and up-to-date theoretical framework, and proposed as a significant contribution to their subject area and field. |
| Drets: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original.  |
| Llengua: |
Castellà |
| Document: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
| Matèria: |
Non-profit organisations ;
Communication ;
Social media ;
Social activism ;
Organisational listening ;
Organitzacions de la societat civil ;
ONG ;
Comunicació ;
Xarxes socials ;
Activisme social ;
Escolta organitzacional ;
Organizaciones de la sociedad civil ;
Comunicación ;
Redes sociales ;
Activismo social ;
Escucha organizacional |
| Publicat a: |
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Vol. 72 (2025) , p. 39-56 (Articles) , ISSN 2340-5236 |