(Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental)
| Títol variant: |
LGTBIQ+ youth and information on current affairs : consumer habits, influencer following and polarising attitudes |
| Títol variant: |
Joves LGTBIQ+ davant la informació d'actualitat : hàbits de consum, seguiment d'«influencers» i actituds polaritzadores |
| Data: |
2025 |
| Resum: |
Diversos estudios recientes muestran que las redes sociales han reemplazado a los medios tradicionales como principal fuente de información, especialmente entre los jóvenes, para quienes Instagram y TikTok se han convertido en canales informativos clave. Gran parte del contenido consumido proviene de influencers, quienes captan más atención que los actores periodísticos. Paralelamente, las redes sociales han sido un espacio de desinformación de debates altamente polarizados sobre temas LGTBIQ+, como se ha visto con la polémica de la Ley Trans (Ley 4/2023). Esta investigación analiza cómo jóvenes LGTBIQ+ consumen información política, enfocándose en su seguimiento de influencers y sus opiniones sobre temas vinculados con la diversidad sexogenérica. El trabajo se basa en un estudio empírico cualitativo con diez entrevistas a jóvenes de 20 a 28 años del área metropolitana de Barcelona (Cataluña). Los resultados señalan que este grupo social se considera bastante autónomo en el consumo de información de actualidad, que realiza sobre todo a través de Instagram, buscadores y medios alternativos. El seguimiento de influencers es escaso, aunque sobresale entre las mujeres lesbianas, quienes cuestionan la oportunidad de la Ley Trans, tema en torno al que se observa una clara polarización de posiciones y, en algunos casos, actitudes de rechazo al diálogo. |
| Resum: |
Diversos estudis recents mostren que les xarxes socials han reemplaçat els mitjans tradicionals com a principal font d'informació, especialment entre els joves, per a qui Instagram i TikTok han esdevingut canals informatius clau. Gran part del contingut consumit prové d'influencers, els quals capten més atenció que els actors periodístics. Paral·lelament, les xarxes socials han estat un espai de desinformació de debats altament polaritzats sobre temes LGTBIQ+, com s'ha vist amb la polèmica de la Llei Trans (Llei 4/2023). Aquesta recerca analitza com joves LGTBIQ+ consumeixen informació política enfocant- se en el seu seguiment d'influencers i les seves opinions sobre temes vinculats amb la diversitat sexogenèrica. El treball es basa en un estudi empíric qualitatiu amb deu entrevistes a joves de 20 a 28 anys de l'àrea metropolitana de Barcelona (Catalunya). Els resultats assenyalen que aquest grup social es considera bastant autònom en el consum d'informació d'actualitat, que realitza sobretot a través d'Instagram, cercadors i mitjans alternatius. El seguiment d'influencers és escàs, encara que sobresurt entre les dones lesbianes, les quals qüestionen l'oportunitat de la Llei Trans, tema entorn del qual s'observa una clara polarització de posicions i, en alguns casos, actituds de rebuig al diàleg. |
| Resum: |
Recent studies show that social media has replaced traditional media as the main source of information, especially among young people, for whom Instagram and TikTok have become key information channels. Much of the content consumed comes from influencers, who capture more attention than journalistic agents. In parallel, social media has been a space of disinformation for highly polarised debates on LGBTIQ+ issues, as seen with the Spanish Trans Law (Law 4/2023) debate. This research analyses how LGBTBIQ+ youth consume political information, focusing on their following of influencers and their opinions on issues related to sexual and gender diversity. The work is based on a qualitative empirical study with ten interviews with young people aged 20-28 in the Barcelona metropolitan area (Catalonia). The results show that this social group considers itself to be quite autonomous in its search for current affairs information, mainly through Instagram, search engines and alternative media. The following of influencers is scarce, although it stands out among lesbian women, who question the timeliness of the Trans Law, an issue on which there is a clear polarisation of positions and, in some cases, attitudes of rejection of dialogue. |
| Resum: |
Anàlisi is a science journal published by the Journalism and Communication Sciences Department of the Autonomous University of Barcelona (UAB). The journal has been published by the UAB Journalism Department since 1980. Anàlisi publishes science articles in the fields of the communication sciences: journalism, advertising and public relations, audiovisual communication, internet, multimedia and similar areas, always from the social and cultural viewpoint and following the theoretical and methodological approaches of the media studies disciplines. Anàlisi will especially value articles from competitive research projects, with a clear articulation of theory and methodology, a well-defined and up-to-date theoretical framework, and proposed as a significant contribution to their subject area and field. |
| Ajuts: |
Agencia Estatal de Investigación PID2021-125032OB-I00
|
| Drets: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original.  |
| Llengua: |
Castellà |
| Document: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
| Matèria: |
Polarización ;
Consumo mediático ;
Influencers ;
Jóvenes ;
LGTBIQ+ ;
Polarització ;
Consum mediàtic ;
Joves ;
Polarisation ;
Media consumption ;
LGBTIQ+ ;
Young people |
| Publicat a: |
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Vol. 72 (2025) , p. 135-150 (Articles) , ISSN 2340-5236 |