dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental)
| Títol variant: |
Crítica social a través del manga |
| Títol variant: |
Social Criticism through Manga |
| Data: |
2024 |
| Resum: |
En este trabajo de final de grado pretende cuestionar la perspectiva generalista de que el manga es un simple pasatiempo. Por ello a través de este el objetivo principal es exponer la crítica social que lleva años reivindicando. Mediante un análisis que parte de sus orígenes como un medio infravalorado y se analiza la evolución de su función de entretenimiento hasta convertirse en una herramienta influyente de comentario social y político . Para respaldarlo se examinan obras clave y géneros como el gekiga y además de otras contribuciones como por ejemplo las obras de Yoshihiro Tatsumi, quienes lo utilizaron como una forma de denuncia frente a las realidades sociales de su tiempo. Además, se profundiza en cómo las obras han servido de reflejo para las tensiones sociales, convirtiéndose con el paso de los años en obras de culto, influyendo en a nivel de la audiencia internacional. Por último, el estudio también pone énfasis en la vida de los autores, quiénes son, su motivación y el impacto de sus historias, con un enfoque particular en aquellos que fueron marginalizados o inadaptados por el mensaje que sus relatos suelen abordar . El trabajo demuestra finalmente que la crítica social ha sido una parte esencial en el manga desde sus inicios, consolidándose como una herramienta mas que invita a la reflexión sobre la sociedad y sus problemáticas. |
| Resum: |
En aquest treball de fi de grau busco contradir la perspectiva generalista que el manga és un simple passatemps. Per això a través d'aquest busco exposar la crítica social que fa anys que reivindica. Mitjançant una anàlisi que parteix dels seus orígens com un mitjà infravalorat i l'evolució de la seva funció d'entreteniment fins a convertir-se en una eina influent de comentari social i polític. Per a recolzar-ho s'examinen obres clau i gèneres com el gekiga i a més d'altres contribucions com per exemple les obres de Yoshihiro Tatsumi, qui ho van utilitzar com una forma de denúncia davant les realitats socials del seu temps. A més, s'aprofundeix en com obres han servit de reflex per a les tensions socials, convertint-se amb el pas dels anys en obres de culte, influenciant l'espectre de l'audiència internacional. Finalment, l'estudi també posa èmfasi en la vida dels autors, qui són, la seva motivació i l'impacte de les seves històries, amb un enfocament particular en aquells que van ser marginats o inadaptats pel missatge que els seus relats solen abordar. El treball demostra finalment que la crítica social ha estat una part essencial del manga des dels seus inicis, consolidant-se com una eina més que convida a la reflexió sobre la societat i les seves problemàtiques. |
| Resum: |
In this final degree project, I seek to contradict the generalist perspective that manga is a simple pastime. For this reason, through this I seek to expose the social criticism that it has been claiming for years. By means of an analysis that starts from its origins as an underrated medium and the evolution of its entertainment function until becoming an influential tool of social and political commentary. To support this, key works and genres such as gekiga are examined and in addition to other contributions such as the works of Yoshihiro Tatsumi, who used it as a form of protest the social realities of their time. In addition, it delves into how works have served as a reflection for social tensions, becoming cult works over the years, influencing the spectrum of the international audience. Lastly, the study also places emphasis on the lives of the authors, who they are, their motivation and the impact of their stories, with a particular focus on those who were marginalized or misfit by the message that their stories tend to address. The study ultimately demonstrates that social criticism has been an essential part of manga since its beginnings, establishing itself yet another tool that invites reflection on society and its issues. |
| Drets: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades.  |
| Llengua: |
Castellà |
| Titulació: |
Estudis d'Àsia Oriental [2500244] |
| Pla d'estudis: |
Grau en Estudis d'Àsia Oriental [823] |
| Document: |
Treball final de grau ; Text |
| Matèria: |
Manga ;
Mangaka ;
Japón ;
Sociedad ;
Arte ;
Cultura ;
Historia ;
Crítica social ;
Japó ;
Societat ;
Art ;
Història ;
Japan ;
Society ;
Culture ;
History ;
Social criticism |