(Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de l'Expressió Musical, Plàstica i Corporal)
| Data: |
2025 |
| Descripció: |
8 pàg. |
| Resum: |
La práctica de actividad física (AF) durante la adolescencia es esencial para el desarrollo físico, mental y social, pero no todos los colectivos tienen acceso a estos beneficios de manera equitativa. Factores como el nivel socioeconómico y cultural (NSEC), el origen migratorio y el género condicionan la frecuencia con la que las personas adolescentes participan en actividades físicas. En Cataluña, estas desigualdades adquieren relevancia en un contexto de diversidad creciente y desigualdades socioeconómicas persistentes. A partir de los datos del estudio PISA 2022 de 1524 adolescentes catalanes de 15 años, se analizó la influencia de los factores de desigualdad sobre la práctica semanal de AF. Los resultados muestran diferencias significativas en la frecuencia semanal de AF según el NSEC de las personas adolescentes (p < . 001). Mientras que un NSEC alto se asocia predominantemente con frecuencias intermedias (2-4 veces/semana), un NSEC bajo muestra una sobrerrepresentación tanto en las categorías de práctica baja (0-1 vez/semana) como en la de práctica muy elevada (≥ 5 veces/semana). Con respecto al origen migratorio, los adolescentes nativos reportan una participación más elevada que aquellos de primera generación, especialmente en grados de frecuencia elevada (≥ 3 veces/semana). Con respecto al género, los chicos superan claramente a las chicas en prácticas frecuentes, con un 58. 35% que realiza AF 5 veces o más por semana, frente al 33. 37% de las chicas. Estas desigualdades evidencian barreras sociales, económicas y culturales que limitan el acceso de los colectivos vulnerables a la AF. Se destaca la necesidad de generar políticas que promuevan la AF equitativa, subvenciones específicas y programas de integración cultural, esenciales, para fomentar un acceso equitativo y asegurar los beneficios de su impacto en el bienestar de los y las adolescentes. |
| Resum: |
La pràctica d'activitat física (AF) durant l'adolescència és essencial per al desenvolupament físic, mental i social, però no tots els col·lectius tenen accés a aquests beneficis de manera equitativa. Factors com el nivell socioeconòmic i cultural (NSEC), l'origen migratori i el gènere condicionen la freqüència amb què les persones adolescents participen en activitats físiques. A Catalunya, aquestes desigualtats adquireixen rellevància en un context de diversitat creixent i desigualtats socioeconòmiques persistents. A partir de les dades de l'estudi PISA 2022 de 1524 adolescents catalans de 15 anys, es va analitzar la influència dels factors de desigualtat sobre la pràctica setmanal d'AF. Els resultats mostren diferències significatives en la freqüència setmanal d'AF segons el NSEC de les persones adolescents (p < . 001). Mentre que el NSEC alt s'associa predominantment amb freqüències intermèdies (2-4 cops/setmana), el NSEC baix mostra una sobrerepresentació tant en les categories de pràctica baixa (0-1 cop/setmana) com en la de pràctica molt elevada (≥5 cops/ setmana). Pel que fa a l'origen migratori, els i les adolescents nadius reporten una participació més elevada que aquells de primera generació, especialment en graus de freqüència elevada (≥ 3 cops/setmana). Pel que fa al gènere, els nois superen clarament les noies en pràctiques freqüents, amb un 58. 35% que realitza AF 5 cops o més per setmana, enfront del 33. 37% de les noies. Aquestes desigualtats evidencien barreres socials, econòmiques i culturals que limiten l'accés dels col·lectius vulnerables a l'AF. Es destaca la necessitat de generar polítiques que promoguin l'AF equitativa, subvencions específiques i programes d'integració cultural, essencials per fomentar un accés equitatiu i assegurar els beneficis del seu impacte en el benestar dels i de les adolescents. |
| Resum: |
Physical activity (PA) during adolescence is essential to physical, mental, and social development. However, not all teens have equal access to these benefits. Cultural and socioeconomic status (SES), immigrant background, and gender are all factors that condition how often adolescents engage in PA. In Catalonia, these inequalities are particularly relevant given the growing diversity and the ongoing socioeconomic inequality in the region. Using data from the PISA 2022 study of 1,524 15-year-old Catalan adolescents, we analyzed the impact of inequality factors on weekly participation in PA. The results show significant differences in weekly AF frequency according to adolescents' NSEC (p < . 001). While high NSEC is predominantly associated with intermediate frequencies (2-4 times/week), low NSEC is overrepresented in both the low-practice category (0-1 time/week) and the very high-practice category (≥ 5 times/ week). Regarding immigrant background, native adolescents reported participating more often in PA than first-generation immigrants, particularly in higher frequencies (≥ 3 times/week). As for gender, boys clearly outnumber girls regarding frequency of participation in PA, with 58. 35% engaging in PA 5 or more times per week compared to 33. 37% of girls. These inequalities bring to light the social, economic, and cultural barriers that limit vulnerable groups' access to PA. We underscore the need to create policies that promote women's and girls' participation in PA, specific subsidies, and cultural integration programs, to foster equitable access and ensure the benefits of PA on adolescents' well-being. |
| Drets: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades.  |
| Llengua: |
Castellà |
| Document: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
| Matèria: |
Actividad física ;
Adolescentes ;
Desigualdades ;
Género ;
Inmigración ;
Nivel socioeconómico |
| Publicat a: |
Apunts. Educació física i esports, Núm. 162 (Octubre-Diciembre 2025) , p. 1-8, ISSN 2014-0983 |