dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
| Títol variant: |
La representación de la diversidad LGBTIQ+ en la documentación pública de los institutos de Barcelona |
| Títol variant: |
The representation of LGBTIQ+ diversity in public documentation in Barcelona's high schools |
| Data: |
2025 |
| Resum: |
Aquest treball analitza com es representa la diversitat LGBTIQ+ en la documentació pública dels instituts de secundària públics de Barcelona, a partir d'un estudi comparatiu entre dos districtes amb perfils socioeconòmics contrastats: Sarrià-Sant Gervasi i Ciutat Vella. L'objectiu principal és identificar en quin grau els centres educatius visibilitzen i institucionalitzen la diversitat afectivosexual i de gènere en els seus discursos públics. La recerca combina dues tècniques, l'anàlisi documental sistemàtica dels discursos institucionals - a través del Projecte Educatiu del Centre (PEC), les Normes d'Organització i Funcionament del Centre (NOFC), el Pla de Convivència, el Pla d'acció tutorial (PAT), el calendari d'activitats, la pàgina web oficial del centre i xarxes socials públiques (Instagram i Facebook) - i una entrevista a una docent amb experiència en centres educatius públics. Els resultats mostren una presència escassa i puntual de la temàtica LGBTIQ+, amb diferències en la formalització documental (més present a Sarrià-Sant Gervasi) i en la visibilitat comunicativa (més activa a Ciutat Vella). Cap dels centres desenvolupa una política educativa transversal sobre diversitat sexual i de gènere, i la formació del professorat és pràcticament inexistent. Hi ha una manca de compromís institucional que limita l'avenç cap a una educació realment inclusiva. |
| Resum: |
Este trabajo analiza cómo se representa la diversidad LGBTIQ+ en la documentación pública de los institutos de secundaria públicos de Barcelona, a partir de un estudio comparativo entre dos distritos con perfiles socioeconómicos contrastados: Sarrià-Sant Gervasi y Ciutat Vella. El objetivo principal es identificar en qué grado los centros educativos visibilizan e institucionalizan la diversidad afectivo-sexual y de género en sus discursos públicos. La investigación combina dos técnicas, el análisis documental sistemático de los discursos institucionales - a través del Proyecto Educativo del Centro (PEC), las Normas de Organización y Funcionamiento del Centro (NOFC), el Plan de Convivencia, el Plan de acción tutorial (PAT), el calendario de actividades, la página web oficial del centro y redes sociales públicas (Instagram y Facebook) - y una entrevista en una docente. Los resultados muestran una presencia escasa y puntual de la temática LGBTIQ+, con diferencias en la formalización documental (más presente en Sarrià-Sant Gervasi) y en la visibilidad comunicativa (más activa en Ciutat Vella). Ninguno de los centros desarrolla una política educativa transversal sobre diversidad sexual y de género, siendo la formación del profesorado prácticamente inexistente. Existe una falta de compromiso institucional que limita el avance hacia una educación realmente inclusiva. |
| Resum: |
This paper analyses how LGBTIQ+ diversity is represented in the public documentation of public secondary schools in Barcelona, based on a comparative study between two districts with contrasting socioeconomic profiles: Sarrià-Sant Gervasi and Ciutat Vella. The main objective is to identify the degree to which schools make affective-sexual and gender diversity visible and institutionalised in their public discourse. The research combines two techniques, the systematic documentary analysis of institutional discourses - through the school's Educational Project (PEC), the School Organisation and Operation Regulations (NOFC), the Coexistence Plan, the Tutorial Action Plan (PAT), the calendar of activities, the school's official website and public social networks (Instagram and Facebook) - and an interview with a teacher. The results show a scarce and sporadic presence of LGBTIQ+ issues, with differences in documentary formalisation (more present in Sarrià-Sant Gervasi) and in communicative visibility (more active in Ciutat Vella). None of the centres develops a cross-cutting educational policy on sexual and gender diversity, and teacher training is practically non-existent. There is a lack of institutional commitment that limits progress towards truly inclusive education. |
| Drets: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades.  |
| Llengua: |
Català |
| Titulació: |
Graduat o Graduada en Ciència Política i Gestió Pública [2500259] |
| Pla d'estudis: |
Grau en Ciència Política i Gestió Pública i Grau en Sociologia [1402] |
| Document: |
Treball final de grau ; Text |
| Matèria: |
Diversitat LGBTIQ+ ;
Educació secundària ;
Instituts públics ;
Documentació institucional ;
Visibilitat i Formalització ;
Diversidad LGBTIQ+ ;
Educación secundaria ;
Institutos públicos ;
Documentación institucional ;
Visibilidad y Formalización ;
LGBTIQ+ diversity ;
Secondary education ;
Public high schools ;
Institutional documentation ;
Visibility and Formalisation |