dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciència Política i de Dret Públic)
| Títol variant: |
Digitalització i rendició de comptes educativa : una aproximació empírica des de la percepció del professorat en l'educació secundària pública |
| Títol variant: |
Digitalization and educational accountability : an empirical approach from the perception of teachers in public secondary education |
| Data: |
2025 |
| Resum: |
Aquest treball analitza la relació entre la cultura digital dels centres educatius i la rendició de comptes educativa, a partir de la percepció del professorat de secundària pública a Espanya. Des del marc teòric del govern digital (E-government) i la rendició de comptes externa, es parteix de la hipòtesi puntal que una major cultura digital institucional, percebuda pel personal docent, s'associa amb una major freqüència de pràctiques de rendició de comptes cap a les famílies. El professorat, entès com a policymaker i agent intermediari entre l'escola i les famílies, juga un paper clau en aquesta dinàmica. A nivell metodològic, s'utilitzen dades secundàries de l'enquesta TALIS 2018 de l'OCDE i un enfocament quantitatiu amb tècniques descriptives i correlacionals. Els resultats apunten a una associació positiva, però molt feble i no significativa entre les dues variables. Per aquest motiu, la hipòtesi no pot ser confirmada empíricament. Es conclou que la digitalització per si sola no garanteix la rendició de comptes, sinó que cal una estratègia educativa més àmplia que integri lideratge institucional, compromís docent i participació familiar per fomentar la transparència i la millora educativa. |
| Resum: |
Este trabajo analiza la relación entre la cultura digital de los centros educativos y la rendición de cuentas educativa, a partir de la percepción del profesorado de secundaria pública en España. Desde el marco teórico del gobierno digital (E-government) y la rendición de cuentas externa, se parte de la hipótesis puntal que una mayor cultura digital institucional, percibida por el personal docente, se asocia con una mayor frecuencia de prácticas de rendición de cuentas hacia las familias. El profesorado, entendido como policymaker y agente intermediario entre la escuela y las familias, juega un papel clave en esta dinámica. A nivel metodológico, se utilizan datos secundarios de la encuesta TALES 2018 de la OCDE y un enfoque cuantitativo con técnicas descriptivas y correlacionales. Los resultados apuntan a una asociación positiva, pero muy débil y no significativa entre las dos variables. Por este motivo, la hipótesis no puede ser confirmada empíricamente. Se concluye que la digitalización por sí sola no garantiza la rendición de cuentas, sino que hace falta una estrategia educativa más amplia que integre liderazgo institucional, compromiso docente y participación familiar para fomentar la transparencia y la mejora educativa. |
| Resum: |
This work analyzes the relationship between the digital culture of educational centers and educational accountability, based on the perception of public secondary school teachers in Spain. From the theoretical framework of digital government (E-government) and external accountability, the main hypothesis of the research is that a greater institutional digital culture, perceived by teachers, is associated with a greater frequency of accountability practices towards families. Teachers, understood as policymakers and an intermediary agent between school and families, play a key role in this dynamic. Methodologically, secondary data from the OECD TALIS 2018 survey and a quantitative approach with descriptive and correlational techniques are used. The results of the analysis point to a positive, but very weak and not significant association between the two variables. For this reason, the hypothesis cannot be empirically confirmed. In conclusion, digitization alone does not guarantee accountability, but a broader educational strategy is needed to integrate institutional leadership, teaching commitment and family participation to promote transparency and educational improvement. |
| Drets: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades.  |
| Llengua: |
Castellà |
| Titulació: |
Graduat o Graduada en Ciència Política i Gestió Pública [2500259] |
| Pla d'estudis: |
Grau en Ciència Política i Gestió Pública [1362] |
| Document: |
Treball final de grau ; Text |
| Matèria: |
TIC ;
Cultura digital ;
Rendició de comptes educativa ;
E-government escolar ;
Policymakers ;
Rendición de cuentas educativa ;
Digital culture ;
Educational accountability ;
E-government in education |