dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
| Títol variant: |
Acoso escolar en Cataluña : el papel de las políticas de prevención y consecuencias sobre el bienestar de los estudiantes |
| Títol variant: |
Bullying in Catalonia : the role of prevention policies and consequences for student well-being |
| Data: |
2025 |
| Resum: |
Aquest treball analitza el fenomen de l'assetjament escolar a Catalunya, centrant-se especialment en les polítiques, programes i estratègies implementades per prevenir-lo i mitigar-ne els efectes. A partir de l'estudi de tres iniciatives: programa #aquiproubullying, el Pla LELV i el programa KiVa, s'exploren les seves contribucions en relació a la prevenció de l'assetjament escolar i l'impacte en el benestar acadèmic, social, emocional i familiar dels estudiants. La metodologia es basa en l'anàlisi qualitatiu de dades secundàries provinents de fonts institucionals, estudis previs i experiències de centres educatius i, els resultats obtinguts, mostren un impacte positiu d'aquestes polítiques tot i que desigual segons el context escolar. És necessari un abordatge integral i preventiu amb la implicació de tota la comunitat educativa per poder reduir efectivament l'assetjament i fomentar entorns educatius segurs i estables. |
| Resum: |
Este trabajo analiza el fenómeno del acoso escolar en Cataluña, centrándose especialmente en las políticas, programas y estrategias implementadas para prevenir y mitigar sus efectos. A partir del estudio de tres iniciativas: programa #aquiproubullying, Plan LELV y KiVa, se exploran sus contribuciones en relación a la prevención del acoso escolar y el impacto en el bienestar académico, social, emocional y familiar de los estudiantes. La metodología se basa en el análisis cualitativo de datos secundarios provenientes de fuentes institucionales, estudios previos y experiencias de centros educativos y, los resultados obtenidos, muestran un impacto positivo de estas políticas, aunque desigual según el contexto escolar. Es necesario un abordaje integral y preventivo con la implicación de toda la comunidad educativa para poder reducir efectivamente el acoso y fomentar entornos educativos seguros y estables. |
| Resum: |
This paper analyzes the phenomenon of bullying in Catalonia, focusing specifically on the policies, programs, and strategies implemented to prevent and mitigate its effects. Based on the study of three initiatives: the #aquiproubullying program, the LELV Plan, and KiVa, it explores their contributions to bullying prevention and the impact on students' academic, social, emotional, and family well-being. The methodology is based on the qualitative analysis of secondary data from institutional sources, previous studies, and experiences in educational centers. The results obtained show a positive impact of these policies, although uneven depending on the school context. A comprehensive and preventive approach, involving the entire educational community, is necessary to effectively reduce bullying and foster safe and stable educational environments. |
| Drets: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades.  |
| Llengua: |
Català |
| Titulació: |
Graduat o Graduada en Sociologia [2500262] |
| Pla d'estudis: |
Grau en Sociologia [1361] |
| Document: |
Treball final de grau ; Text |
| Matèria: |
Assetjament escolar ;
Polítiques educatives ;
Programes preventius ;
Catalunya ;
Benestar estudiantil ;
Acoso escolar ;
Políticas educativas ;
Programas preventivos ;
Cataluña ;
Bienestar estudiantil ;
Bullying ;
Educational policies ;
Preventive programs ;
Catalonia ;
Student well-being |