Centres de Noves Oportunitats : una anàlisi dels factors de permanència dels joves
Mortes Rodriguez, Carlota
Verger, Antoni, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia

Títol variant: Centros de Nuevas Oportunidades : un análisis de los factores de permanencia de los jóvenes
Títol variant: Centres of New Opportunities : an Analysis of Youth Retention Factors
Data: 2025
Resum: Aquest treball analitza els factors que afavoreixen la permanència educativa dels joves en un Centre de Noves Oportunitats, prenent un centre específic com a cas d'estudi. A través d'una metodologia qualitativa basada en entrevistes semiestructurades a joves i professionals, la recerca identifica un conjunt de condicions pedagògiques, institucionals i relacionals que contribueixen a la vinculació dels joves amb el procés formatiu després d'experiències prèvies d'abandonament escolar. Els resultats evidencien la importància d'un entorn acollidor, la flexibilitat de l'oferta formativa, la combinació entre teoria i pràctica, i el suport emocional personalitzat. També s'evidencia el paper central del vincle emocional amb els professionals i el clima positiu entre iguals com a factors protectors de la continuïtat. Finalment, s'apunten diversos reptes estructurals que poden comprometre la sostenibilitat del model. L'estudi contribueix a valorar els CNO com a alternativa educativa inclusiva per a joves en situació de vulnerabilitat.
Resum: Este trabajo analiza los factores que favorecen la permanencia educativa de los jóvenes en un Centro de Nuevas Oportunidades, tomando un centro específico como estudio de caso. A través de una metodología cualitativa basada en entrevistas semiestructuradas a jóvenes y profesionales, la investigación identifica un conjunto de condiciones pedagógicas, institucionales y relacionales que contribuyen a la vinculación de los jóvenes con el proceso formativo después de experiencias previas de abandono escolar. Los resultados evidencian la importancia de un entorno acogedor, la flexibilidad de la oferta formativa, la combinación entre teoría y práctica y el apoyo emocional personalizado. También se evidencia el papel central del vínculo emocional con los profesionales y el clima positivo entre iguales como factores protectores de la continuidad. Por último, se apuntan varios retos estructurales que pueden comprometer la sostenibilidad del modelo. El estudio contribuye a valorar a los CNO como alternativa educativa inclusiva para jóvenes en situación de vulnerabilidad.
Resum: This study analyses the factors that foster the educational retention of young people in a Centre of New Opportunities (CNO), using a specific centre as a case study. Through a qualitative methodology based on semi-structured interviews with both young participants and professionals, the research identifies a set of pedagogical, institutional, and relational conditions that contribute to re-engaging young people with educational pathways after previous experiences of Early School Leaving (ESL). The findings highlight the importance of a welcoming environment, the flexibility of the training offer, the integration of theory and practice, and personalised emotional support. The study also underlines the central role of emotional bonds with professionals and the positive peer climate as protective factors for educational continuity. Finally, it points to several structural challenges that may compromise the long-term sustainability of the model. The research contributes to recognising CNOs as an inclusive educational alternative for young people in situations of vulnerability.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Català
Titulació: Graduat o Graduada en Sociologia [2500262]
Pla d'estudis: Grau en Sociologia [1361]
Document: Treball final de grau ; Text
Matèria: Abandonament Escolar Prematur ; AEP ; Centres de Noves Oportunitats ; CNO ; Permanència educativa ; Acompanyament emocional ; Educació personalitzada ; Abandono Escolar Temprano ; AET ; Centros de Nuevas Oportunidades ; Permanencia educativa ; Acompañamiento emocional ; Educación personalizada ; Early school leaving ; ESL ; Centres of New Opportunities ; Educational retention ; Emotional support ; Personalised education



56 p, 1.8 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Treballs de Fi de Grau > Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia. TFG

 Registre creat el 2025-10-24, darrera modificació el 2025-11-13



   Favorit i Compartir