Xarxes socials i auge reaccionari : quin impacte té en els adolescents?
Aymamí Tomàs, Sarah Clea
Alegre-Agís, Elisa (Universitat Autònoma de Barcelona)
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia

Títol variant: Redes sociales y auge reaccionario : ¿qué impacto tiene en los adolescentes?
Títol variant: Social media and the reactionary surge : what impact does it have on teenagers?
Data: 2025
Resum: Aquest treball analitza l'impacte dels discursos d'odi i de l'extrema dreta en adolescents d'entre 14 i 18 anys, mitjançant el paper central que hi juguen les xarxes socials com a canal de difusió. A través d'un enfocament qualitatiu basat en grups focals i entrevistes a monitores d'esplai, s'explora com aquests discursos es presenten sovint en forma d'humor, com es normalitzen entre iguals i com condicionen la construcció identitària i política dels joves. El marc teòric combina aportacions d'Erikson (1963), Bauman (2000), Gramsci (2000), Marcuse (1964) i Fisher (2009), entre d'altres, per entendre la vulnerabilitat juvenil en un context de crisi sistèmica, desafecció política i manca de referents. Els resultats mostren una interiorització acrítica d'ideologies excloents i la necessitat urgent d'intervenció educativa, tant des de l'àmbit formal com informal. El treball conclou que cal reforçar l'educació política, emocional i digital per tal de prevenir l'adhesió a discursos reaccionaris i fomentar una ciutadania crítica i compromesa.
Resum: Este trabajo analiza el impacto de los discursos de odio y de la extrema derecha en adolescentes de entre 14 y 18 años, a través del papel central que juegan las redes sociales como canal de difusión. Mediante un enfoque cualitativo basado en grupos focales y entrevistas a monitoras de ocio educativo, se explora cómo estos discursos se presentan a menudo en forma de humor, cómo se normalizan entre iguales y cómo condicionan la construcción identitaria y política de los jóvenes. El marco teórico combina aportaciones de Erikson (1963), Bauman (2000), Gramsci (2000), Marcuse (1964) y Fisher (2009), entre otros, para entender la vulnerabilidad juvenil en un contexto de crisis sistémica, desafección política y falta de referentes. Los resultados muestran una interiorización acrítica de ideologías excluyentes y la necesidad urgente de intervención educativa, tanto desde el ámbito formal como informal. El trabajo concluye que es necesario reforzar la educación política, emocional y digital con el fin de prevenir la adhesión a discursos reaccionarios y fomentar una ciudadanía crítica y comprometida.
Resum: This research analyses the impact of hate speech and far-right ideologies on adolescents aged 14 to 18, focusing on how social media serves as a key platform for their dissemination. Using a qualitative approach based on focus groups and interviews with youth workers in leisure education, the study explores how these discourses are often framed as humour, normalized among peers, and influence young people's identity and political development. The theoretical framework draws on the work of Erikson (1963), Bauman (2000), Gramsci (2000), Marcuse (1964), and Fisher (2009), among others, to understand youth vulnerability in a context marked by systemic crisis, political disaffection, and lack of meaningful role models. Findings reveal an uncritical internalization of exclusionary ideologies and highlight the urgent need for educational action, both formal and informal. The study concludes that reinforcing political, emotional, and digital education is essential to prevent adherence to reactionary discourses and to foster critical, engaged citizenship.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Català
Titulació: Graduat o Graduada en Sociologia [2500262]
Pla d'estudis: Grau en Sociologia [1361]
Document: Treball final de grau ; Text
Matèria: Adolescents ; Xarxes socials ; Extrema dreta ; Discursos d'odi ; Desafecció política ; Educació crítica ; Adolescentes ; Redes sociales ; Extrema derecha ; Discursos de odio ; Desafección política ; Educación crítica ; Teenagers ; Social media ; Hate speech ; Far-right ideology ; Political disaffection ; Critical education



24 p, 484.0 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Treballs de Fi de Grau > Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia. TFG

 Registre creat el 2025-10-24, darrera modificació el 2025-11-15



   Favorit i Compartir