Anàlisi comparada sobre la mobilitat social intergeneracional a Espanya
Mas Duran, Marc
López-Roldán, Pedro, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia

Títol variant: Análisis comparado sobre la movilidad social intergeneracional en España
Títol variant: Comparative analysis of intergenerational social mobility in Spain
Data: 2025
Resum: Aquest Treball de Final de Grau analitza la mobilitat social intergeneracional a Espanya, identificant els factors que la condicionen i el seu impacte en les famílies. Utilitzant una base de dades construïda a partir de més de 50 Baròmetres del Centre d'Investigacions Sociològiques (CIS) entre 2013 i 2018, i aplicant l'escala EGP7 a una mostra de més de 70. 000 individus en edat laboral, s'examina la influència de l'origen social, el nivell educatiu i el context territorial. La metodologia combina anàlisis descriptives amb models de regressió logística multinomial. Els resultats principals confirmen que l'origen de classe (H1) condiciona fortament la posició ocupacional dels fills. L'educació (H2) es revela com el principal mecanisme d'ascens social, però simultàniament actua com a vehicle de reproducció de les desigualtats d'origen. Es constaten notables diferències en la mobilitat social entre comunitats autònomes (H3), tot i que la dicotomia urbà/rural no resulta un indicador decisiu per a l'ascens. S'observa també que les dones presenten, en general, una major mobilitat ascendent que els homes. Es conclou que, malgrat el paper crucial de l'educació, l'origen social persisteix com una barrera significativa, la qual cosa exigeix una reflexió crítica i la implementació de polítiques públiques orientades a una redistribució efectiva de les oportunitats.
Resum: Este Trabajo de Fin de Grado analiza la movilidad social intergeneracional en España, identificando los factores que la condicionan y su impacto en las familias. Utilizando una base de datos construida a partir de más de 50 Barómetros del Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS) entre 2013 y 2018, y aplicando la escala EGP7 a una muestra de más de 70. 000 individuos en edad laboral, se examina la influencia del origen social, el nivel educativo y el contexto territorial. La metodología combina análisis descriptivos con modelos de regresión logística multinomial. Los resultados principales confirman que el origen de clase (H1) condiciona fuertemente la posición ocupacional de los hijos. La educación (H2) se revela como el principal mecanismo de ascenso social, pero simultáneamente actúa como vehículo de reproducción de las desigualdades de origen. Se constatan notables diferencias en la movilidad social entre comunidades autónomas (H3), aunque la dicotomía urbano/rural no resulta un indicador decisivo para el ascenso. Se observa también que las mujeres presentan, en general, una mayor movilidad ascendente que los hombres. Se concluye que, a pesar del papel crucial de la educación, el origen social persiste como una barrera significativa, lo cual exige una reflexión crítica y la implementación de políticas públicas orientadas a una redistribución efectiva de las oportunidades.
Resum: This Final Degree Project analyzes intergenerational social mobility in Spain, identifying the factors that condition it and its impact on families. Using a database constructed from over 50 Barometers from the Sociological Research Centre (CIS) between 2013 and 2018, and applying the EGP7 scale to a sample of over 70, 000 working-age individuals, the influence of social origin, educational level, and territorial context is examined. The methodology combines descriptive analyses with multinomial logistic regression models. The main results confirm that class origin (H1) strongly conditions the occupational position of children. Education (H2) is revealed as the primary mechanism for social ascent, yet it simultaneously acts as a vehicle for the reproduction of inequalities of origin. Notable differences in social mobility are observed among autonomous communities (H3), although the urban/rural dichotomy is not a decisive indicator for ascent. It is also observed that women generally exhibit greater upward mobility than men. It is concluded that, despite the crucial role of education, social origin persists as a significant barrier, demanding critical reflection and the implementation of public policies aimed at an effective redistribution of opportunities.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra, i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials i que es distribueixin sota la mateixa llicència que regula l'obra original. Cal que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català
Titulació: Graduat o Graduada en Sociologia [2500262]
Pla d'estudis: Grau en Sociologia [1361]
Document: Treball final de grau ; Text
Matèria: Mobilitat social intergeneracional ; Espanya ; Origen social ; Posició ocupacional ; Educació ; Reproducció social ; Desigualtat ; Mobilitat social ; Gènere ; CIS ; EGP7 ; Regressió logística ; Movilidad social intergeneracional ; España ; Posición ocupacional ; Educación ; Reproducción social ; Desigualdad ; Movilidad social ; Género ; Regresión logística ; Intergenerational social mobility ; Spain ; Social origin ; Occupational position ; Education ; Social reproduction ; Inequality ; Social mobility ; Gender ; Logistic regression



65 p, 2.8 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Treballs de Fi de Grau > Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia. TFG

 Registre creat el 2025-10-24, darrera modificació el 2025-11-15



   Favorit i Compartir