dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
| Títol variant: |
La participació formal a l'escola : pràctiques, experiències i percepcions de les famílies |
| Títol variant: |
Formal participation in school : practices, experiences and perceptions of families |
| Data: |
2025 |
| Resum: |
La participació familiar a l'escola és considerada per l'agenda educativa com un factor clau per a la democratització i la millora de la qualitat, però la literatura crítica adverteix que aquest discurs sol invisibilitzar les desigualtats estructurals i pressuposa un model alineat amb les pràctiques de les classes mitjanes. Enfront d'aquesta limitació, aquest treball analitza com es configuren i expressen les pràctiques de participació formal de les famílies en relació amb la institució escolar, centrant-se en la influència de la posició social i, especialment, del capital cultural en la construcció d'estratègies i sentits d'implicació. |
| Resum: |
La participación familiar en la escuela es considerada por la agenda educativa como un factor clave para la democratización y la mejora de la calidad, pero la literatura crítica advierte que este discurso suele invisibilizar las desigualdades estructurales y presupone un modelo alineado con las prácticas de las clases medias. Frente a esta limitación, este trabajo analiza cómo se configuran y expresan las prácticas de participación formal de las familias en relación con la institución escolar, centrándose en la influencia de la posición social y, especialmente, del capital cultural en la construcción de estrategias y sentidos de implicación. |
| Resum: |
Family involvement in school is considered by the educational agenda as a key factor for democratisation and quality improvement, but the critical literature warns that this discourse tends to make structural inequalities invisible and presupposes a model aligned with the practices of the middle classes. In the face of this limitation, this paper analyses how families' practices of formal participation are configured and expressed in relation to the school institution, focusing on the influence of social position and, especially, of cultural capital in the construction of strategies and meanings of involvement. |
| Drets: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades.  |
| Llengua: |
Castellà |
| Titulació: |
Graduat o Graduada en Ciència Política i Gestió Pública [2500259] |
| Pla d'estudis: |
Grau en Ciència Política i Gestió Pública i Grau en Sociologia [1402] |
| Document: |
Treball final de grau ; Text |
| Matèria: |
Participació familiar ;
Capital cultural ;
Desigualtat educativa ;
Escola ;
Reproducció social ;
Polítiques educatives ;
Participación familiar ;
Desigualdad educativa ;
Escuela ;
Reproducción social ;
Políticas educativas ;
Family involvement ;
Cultural capital ;
Educational inequality ;
School ;
Social reproduction ;
Educational policies |