| Data: |
2023 |
| Descripció: |
28 pàg. |
| Resum: |
This article provides a comparative analysis of Muerte de un ciclista (dir. Juan Antonio Bardem, 1955) and La mujer sin cabeza (dir. Lucrecia Martel, 2008). It argues that both films use the hit-and-run motif to address class difference, but also to reflect on key historical events such as the Spanish Civil War and the desaparecidos during the last military dictatorship in Argentina. The article analyses how both films adopt and rework conventions of melodrama to produce a critique of the bourgeoisie from within. Finally, it contends that each film negotiates differently its affiliation to the melodramatic mode. |
| Drets: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades.  |
| Llengua: |
Anglès |
| Document: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
| Matèria: |
Drama ;
Juan Antonio Bardem ;
Muerte de un ciclista ;
La mujer sin cabeza ;
Lucrecia Martel ;
Spanish Cinema ;
Argentine Cinema ;
Class ;
Victimhood |
| Publicat a: |
Bulletin of Spanish Visual Studies, Vol. 7 Núm. 1 (2023) , p. 15-42, ISSN 2474-1612 |