Tomàs Milans i Godayol, escolà i mestre de capella del Palau de la comtessa (c. 1680-1714) i la seva relació amb Sant Josep Oriol
Gregori Cifré, Josep Maria (Universitat Autònoma de Barcelona)

Títol variant: Tomàs Milans i Godayol, chorister and chapel Master of tHe Palace of the countess (C. 1680-1714) and his relationship with St. Josep Oriol
Data: 2014
Resum: Tomàs Milans i Godayol, membre d'una nissaga de músics catalans del segle xvii i xviii, es formà, amb el seu germà Carles, a l'escolania del Palau de la Comtessa de Barcelona, on van entrar a l'entorn de 1680. Tomàs va succeir el seu mestre Felip Olivelles en el magisteri del Palau, càrrec que exercí fins al tràgic desenllaç de la Guerra de Successió, que el va conduir a refugiar-se a la catedral de Girona. Els avantpassats de Milans i sant Josep Oriol estaven emparentats. El sant va vetllar per la formació del jove Tomàs i aquest, juntament amb els escolans del Palau, va ser testimoni de nombrosos fets extraordinaris que van acompanyar els darrers anys de la vida del sant. Milans, amb els quatre escolans del Palau, va interpretar les seves Lletanies de la Mare de Déu i l'Stabat Mater de F. Olivelles als peus del llit mortuori de sant Josep Oriol. L'article recull les declaracions que feren els antics escolans del Palau Cosme Palmés i Anastasi Barberà, juntament amb les que feren an- tics escolans i músics del Pi i el Palau com Francesc Oliva, Joan Feliu, Joan Baptista Vidal, Joan Morreres, Francesc Llussà, Josep Rossell, Pere Joan Clavell, Pau Rosés, i també Pere Rabassa des de Sevilla, en el procés de beatificació de sant Josep Oriol, obert el 1759.
Resum: Tomàs Milans i Godayol, a member of a family of Catalan musicians of the 17th and 18th centuries, was trained, with his brother Carles, at the choir school of the Palace of the Countess in Barcelona, which they entered around 1680. Tomàs succeeded his teacher Felip Olivelles as chapel master of the Palace, a position which he held until the tragic end of the War of the Spanish Succession, which forced him to take refuge in the Cathedral of Girona. The ancestors of Milans and of St. Josep Oriol were related. Josep Oriol oversaw the training of the young Tomàs who, together with the Palace choristers, witnessed the many extraordinary events that marked the latter years of the saint's life. Milans, with the four choristers of the Palace, performed his Litanies of the Mother of God and F. Olivelles' Stabat Mater at the foot of St. Josep Oriol's deathbed. This paper presents the statements made by the former choristers of the Palau, Cosme Palmés and Anastasi Barberà, together with those made by the former choristers and musicians of Santa Maria del Pi and the Palace, including Francesc Oliva, Joan Feliu, Joan Baptista Vidal, Joan Morreres, Francesc Llussà, Josep Rossell, Pere Joan Clavell, Pau Rosés and also Pere Rabassa from Seville, in St. Josep Oriol's beatification process, which began in 1759.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Català
Document: Article ; Versió publicada
Matèria: Tomàs Milans i Godayol ; Sant Josep Oriol ; Escolans del Palau ; Escolans del Pi ; Cosme Palmés ; Anastasi Barberà ; Lletania de T. Milans ; Stabat Mater de Felip Olivelles ; Palau de la Comtessa ; Guerra de Successió ; Choristers of the Palace of the Countess ; Choristers of Santa Maria del Pi ; Palace of the Countess ; War of the Spanish Succession
Publicat a: Revista catalana de musicologia, Vol. 7 (2014) , p. 39-90, ISSN 2013-3960

Adreça original: http://revistes.iec.cat/index.php/RCMus/article/view/88229.001


52 p, 666.1 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats

 Registre creat el 2025-10-29, darrera modificació el 2025-11-04



   Favorit i Compartir