Local Brands : impact of consumer responsibility for sustainable consumption and ethnocentrism as a moderating factor
Lamberti, Giuseppe 
(Universitat Autònoma de Barcelona)
Llonch i Andreu, Joan 
(Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Empresa)
López Belbeze, Ma. Pilar 
(Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Empresa)
Rialp Criado, Josep 
(Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Empresa)
| Data: |
2025 |
| Descripció: |
16 pàg. |
| Resum: |
In a competitive environment dominated by global corporations, small and medium-sized enterprises (SMEs) with local brands seek innovative ways to differentiate themselves. Sustainability, increasingly significant in consumer decision-making, presents an opportunity for SMEs to leverage their environmental responsibility and local connectedness credentials. This study investigates how consumer responsibility for sustainable consumption (CRSC) influences local brand preference (LBP) and local brand purchase likelihood (LBPL), with consumer ethnocentrism (CE) as a moderating factor. Using structural equation modeling on representative data, results confirm a sequential relationship between CRSC, LBP, and LBPL. Surprisingly, CE weakens these effects, indicating that factors beyond local connectedness may drive purchasing decisions. |
| Ajuts: |
Agencia Estatal de Investigación PID2021-124089NB-I00
|
| Drets: |
Aquest material està protegit per drets d'autor i/o drets afins. Podeu utilitzar aquest material en funció del que permet la legislació de drets d'autor i drets afins d'aplicació al vostre cas. Per a d'altres usos heu d'obtenir permís del(s) titular(s) de drets.  |
| Llengua: |
Anglès |
| Document: |
Article ; recerca ; Versió acceptada per publicar |
| Matèria: |
Consumer responsibility for sustainable consumption ;
Ethnocentrism ;
Local brand preference ;
Local brand purchase likelihood ;
Sustainability |
| Publicat a: |
Journal of International Consumer Marketing, Vol. 37, Núm. 5 (2025) , p. 449-464, ISSN 1528-7068 |
DOI: 10.1080/08961530.2025.2487799
Disponible a partir de: 2026-10-11
|
El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca >
Documents dels grups de recerca de la UAB >
Centres i grups de recerca (producció científica) >
Ciències socials i jurídiques >
Centre de Recerca i Estudis pel Desenvolupament Organitzatiu (CRiEDO)Articles >
Articles de recercaArticles >
Articles publicats
Registre creat el 2025-11-12, darrera modificació el 2025-11-13