Google Scholar: cites
Categorizing gender beyond the binary : inequalities in education from a multidimensional gender perspective
Bercovich Szulmajster, Sabina, (Centre d'Estudis Demogràfics)

Data: 2025
Resum: This study seeks to gain a better understanding of gender diversity and its implications for educational inequality research by exploring how different methods of gender categorization shape analytical outcomes. Using large-scale, nationally representative data from Mexico's National Survey on Sexual and Gender Diversity (ENDISEG), the study compares three gender categorization strategies: existing classifications of gender trajectories-cisgender, transgender, or something else-a binary/non-binary framework, and a multidimensional model that considers both gender trajectory and binary identification simultaneously. These two axes reflect key dimensions of gender normativity: alignment with sex assigned at birth and conformity to binary gender categories. Linear models are employed to assess disparities in post-secondary education completion. Results show that trans individuals face significant educational disadvantages, while non-binary identification alone appears unrelated to educational attainment. However, a more nuanced picture emerges when accounting for gender trajectory: trans non-binary individuals face the steepest penalties. These findings underline the complexity of gender categorization and the analytical value of a multidimensional approach when measuring gender diversity and understanding inequalities across gender categories.
Ajuts: European Commission 948557
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Education ; Gender ; Transgender ; Gender identity ; Non-binary ; Gender fuid ; Inequalities ; LGBTQ+
Publicat a: Genus, Vol. 81 (Ocober 2025) , ISSN 2035-5556

DOI: 10.1186/s41118-025-00271-2
PMID: 41113515


21 p, 1.2 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Documents dels grups de recerca de la UAB > Centres i grups de recerca (producció científica) > Ciències socials i jurídiques > Centre d’Estudis Demogràfics (CED-CERCA)
Articles > Articles de recerca
Articles > Articles publicats

 Registre creat el 2025-11-13, darrera modificació el 2025-11-28



   Favorit i Compartir