Les Representacions i l'ensenyament del temps històric : estudis de cas en formació inicial de mestres de primària en didàctica de les ciències socials
Santisteban, Antoni
Pagès Blanch, Joan, 
dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials)
Publicació: |
Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2006 |
Resum: |
Aquesta investigació és qualitativa, basada en estudis de cas i en l'observació de la pràctica. És una investigació crítica, vol canviar la realitat de la formació inicial per ensenyar el temps històric. Es fa una proposta d'estructura conceptual del temps històric, amb les aportacions de la filosofia, les ciències socials i en especial la història. Aquesta proposta s'utilitza per indagar en les representacions dels estudiants de mestre sobre el temps històric. Trenta i tres estudiants van contestar un qüestionari sobre el temps històric i es van seleccionar 9 estudiants que es van distribuir en tres grups. Es van establir tres tipologies d'estudiants: a) «pensador crític i constructor del futur»; b) «observador indiferent i descriptor del present»; c) «pensador determinista i enlluernat pel futur». Els estudiants van elaborar seqüències didàctiques relacionades amb el temps històric, les van portar a la pràctica i van fer una valoració crítica. Es van fer entrevistes als estudiants i als mestres tutors. L'investigador va observar dues sessions de la pràctica de cada estudiant. Les conclusions indiquen que els estudiants amb bones representacions del temps històric no sempre fan una bona pràctica. Al contrari també indiquen que una bona pràctica pot fer modificar unes representacions pobres. Un suggeriment final és aprofundir en la proposta conceptual del temps per la deconstrucció i la reconstrucció del temps en els estudiants. |
Resum: |
This research is qualitative. It is based on case studies and on the observation of the practice. It is a critical investigation, it wants to change the reality of the initial preparation to teach the historical time. It makes a proposal of conceptual structure of the historical time, with the help of the philosophy, history and the social sciences contributions. This proposal is used to investigate in the representations of teacher's students about the historical time. Thirty three students answered a questionnaire about the historical time. Nine students were selected and distributed in three groups. We have defined three groups of students: a) «a critical thinker and the builder of the future»; b) «an indifferent observer and a describer of the present»; c) «a deterministic thinker and an admirer of the future». These students elaborated didactic sequences related with the historical time. They made the practice and they carried out a critical valuation. The researcher interviewed the students and the teachers. He observed each student's two practical sessions. The conclusions indicate that the students with good representations of the historical time don't always make a good practice. On the contrary a good practice can modify some poor representations of the historical time. A final suggestion is to deepen in the conceptual proposal of the time. It is necessary the deconstruction and the reconstruction of the historical time's concept. |
Nota: |
Consultable des del TDX |
Nota: |
Tesi doctoral - Universitat Autònoma de Barcelona, Departament de Didàctica de la La Llengua, la Literatura i de les Ciències Socials, 2005 |
Nota: |
Bibliografia |
Drets: |
Aquest material està protegit per drets d'autor i/o drets afins. Podeu utilitzar aquest material en funció del que permet la legislació de drets d'autor i drets afins d'aplicació al vostre cas. Per a d'altres usos heu d'obtenir permís del(s) titular(s) de drets.  |
Llengua: |
Català |
Document: |
Tesi doctoral |
Matèria: |
Cronologia històrica ;
Ensenyament |
ISBN: |
8468979163 |
Adreça alternativa:: https://hdl.handle.net/10803/4666
El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca >
Tesis doctorals
Registre creat el 2009-05-07, darrera modificació el 2025-03-23