Scheduled service versus personal transportation : the role of distance
Bilotkach, Volodymyr (University of California-Irvine. Department of Economics)
Fageda, Xavier, 1975- (Universitat de Barcelona. Departament de Política Econòmica)
Flores-Fillol, Ricard (Universitat Rovira i Virgili. Departament d'Economia)
Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP)
Publicació: |
Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP) 2008 |
Descripció: |
45 p. |
Resum: |
This paper analyzes both theoretically and empirically the relationship between distance and frequency of scheduled transportation services. We study the interaction between a monopoly firm providing high-speed scheduled service and personal trans- portation (i. e. , car). Most interestingly, the carrier chooses to increase frequency of service on longer routes when competing with personal transportation because provid- ing a higher frequency (at extra cost) it can also charge higher fares that can boost its profits. However, when driving is not a relevant option, frequency of service de- creases for longer flights consistently with prior studies. An empirical application of our analysis to the European airline industry con?rms the predictions of our theoretical model. |
Drets: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús de Creative Commons, amb la qual es permet copiar, distribuir i comunicar públicament l'obra sempre que se'n citin l'autor original, la universitat i la xarxa i no se'n faci cap ús comercial ni obra derivada, tal com queda estipulat en la llicència d'ús  |
Llengua: |
Anglès |
Col·lecció: |
Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP). Documents de treball de la Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP) |
Col·lecció: |
XREAP ; 2008-13 |
Document: |
Working paper |
Matèria: |
Short-haul routes ;
Long-haul routes ;
Flight frequency ;
Distance ;
Economia del transport ;
Transport aeri |
El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca >
Working papers
Registre creat el 2009-07-15, darrera modificació el 2022-07-16