Segregació o coeducació? : cultures tradicionals de gènere en les preferències relacionals de noies i de nois : un estudi de dades sociomètriques en escoles i instituts de la Comunitat Autònoma de Catalunya
Lojo, Mirta
Comellas i Carbó, Maria Jesús, 1943- , dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada

Publicació: Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2010
Resum: El treball analitza les preferències relacionals al grup d'iguals d'infants i adolescents en el marc escolar. Es proposa esbrinar si existeix cap patró d'interacció basat en el sexe, saber si l'acceptació de noies i nois és equivalent i si l'alumnat aïllat té característiques comunes. La recollida d'informació es basa en la revisió documental de les dades sociomètriques de 420 grups classe, corresponents a 58 centres (de titularitat pública i concertats, dependents del Departament d'Educació de la Generalitat) de 22 municipis de la Comunitat Autònoma de Catalunya. L'anàlisi de les respostes nominals al test sociomètric realitzat per 7. 752 alumnes de centres d'educació infantil i primària i d'educació secundària durant el primer trimestre del curs 2008-09, a través d'una aplicació informàtica on line, permet realitzar una macro aproximació a un fenomen multidimensional, relacionat amb processos de construcció, co-construcció i reproducció d'identitats femenines i masculines sota la influència de les cultures tradicionals de gènere al grup d'iguals. Els resultats del treball suggereixen que les preferències electives de l'alumnat produeixen i reprodueixen dinàmiques d'autosegregació per sexes; que les noies estan més acceptades i són menys rebutjades que els nois; i, que la categoria d'alumnat amb manca d'integració en el grup classe està intersectada per les variables sexe i cultura d'origen. A partir del treball realitzat es sintetitzen les implicacions educatives per als centres escolars i per a la formació inicial de docents i altres professionals de l'educació i s'obren noves vies de recerca, com ara estudis longitudinals de cohorts de les variables treballades, investigació de la relació cohesió del grup classe i cohesió dels subgrups femenins i masculins, aprofundiment en el coneixement dels col·lectius d'alta vulnerabilitat o l'anàlisi dels patrons relacionals del professorat.
Nota: Descripció del recurs: el 01-12-2010
Nota: Tesi doctoral - Universitat Autònoma de Barcelona, Facultat de Ciències de l'Educació, Departament de Pedagogia Aplicada, 2009
Nota: Bibliografia
Drets: Aquest material està protegit per drets d'autor i/o drets afins. Podeu utilitzar aquest material en funció del que permet la legislació de drets d'autor i drets afins d'aplicació al vostre cas. Per a d'altres usos heu d'obtenir permís del(s) titular(s) de drets.
Llengua: Català
Document: Tesi doctoral
Matèria: Coeducació ; Catalunya
ISBN: 9788469303283

Adreça alternativa:: https://hdl.handle.net/10803/5063


335 p, 1.9 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Tesis doctorals

 Registre creat el 2011-02-01, darrera modificació el 2025-02-08



   Favorit i Compartir