Google Scholar: cites
Factores del currículum condicionantes de los resultados escolares
Muñoz Moreno, José Luís 1980- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
Martínez Mínguez, Lurdes (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
Armengol Asparó, Carme (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)

Títol variant: Factors del currículum condicionants dels resultats escolars
Títol variant: Factors of the curriculum determinants of school results
Data: 2010
Resum: Este artículo presenta el proceso de decisión sobre qué factores son los más adecuados para identificar la relación entre el nivel de desarrollo curricular de los centros educativos y los resultados escolares del alumnado. Consideramos que los aspectos cuantitativos y de coordinación en los que normalmente se basa la investigación sobre eficacia escolar no acaban de recoger todos los aspectos sustantivos del currículo. Así, desarrollamos una identificación justificada de los campos de contenido que nos parecen fundamentales en el currículo y que concretamos en factores educativos, organizativos, que condicionan el tiempo y la oportunidad de aprendizaje y que determinan la práctica curricular. La aportación forma parte de una investigación en la que se han aplicado entrevistas individuales y colectivas, grupos de discusión, observaciones, análisis documental y tres cuestionarios sobre desarrollo organizativo, curricular de centro y curricular de aula, así como dos cuestionarios específicos de participación e implicación de familias y alumnado. En el estudio han participado un total de 16 centros educativos (8 centros de Educación Primaria y 8 centros de Educación Secundaria Obligatoria) de las comunidades autónomas de Cataluña y el País Vasco. Los principales resultados obtenidos muestran cómo determinadas propuestas curriculares influyen en el desarrollo curricular de los centros y en el rendimiento académico del alumnado, a través de cuestiones como el tiempo y las oportunidades de aprendizaje e incluso de factores organizativos alrededor del desarrollo de los currículos. Asimismo, se evidencia una voluntad manifiesta de la comunidad educativa por implicarse en un trabajo colaborativo favorecedor de la mejora de los procesos educativos. Con todo, nuestra pretensión última es que la aportación pueda resultar útil para aquellas personas que se propongan evaluar el rendimiento escolar del alumnado relacionado con los factores más relevantes del currículum.
Resum: L'article presenta el procés de decisió sobre quins factors són els més adients per identificar la relació entre el nivell de desenvolupament curricular dels centres educatius i els resultats escolars de l'alumnat. Considerem que els aspectes quantitatius i de coordinació en els quals normalment es basa la investigació sobre eficàcia escolar no acaben de recollir tots els aspectes substantius del currículum. Així, desenvolupem una identificació justificada dels camps de contingut que ens semblen fonamentals en el currículum i que concretem en factors educatius, organitzatius, que condicionen el temps i l'oportunitat d'aprenentatge i que determinen la pràctica curricular. L'aportació forma part d'una investigació en la qual s'han fet entrevistes individuals i col·lectives, grups de discussió, observacions, anàlisi documental i tres qüestionaris sobre desenvolupament organitzatiu, curricular de centre i curricular d'aula, així com dos qüestionaris específics de participació i d'implicació de famílies i alumnat. En l'estudi han participat un total de 16 centres educatius (8 centres d'Educació Primària i 8 centres d'Educació Secundària Obligatòria) de les comunitats autònomes de Catalunya i el País Basc. Els principals resultats obtinguts mostren com determinades propostes curriculars influeixen en el desenvolupament curricular dels centres i en el rendiment acadèmic de l'alumnat, a través de qüestions com el temps i les oportunitats d'aprenentatge i fins i tot de factors organitzatius al voltant del desenvolupament dels currículums. Així mateix, s'evidencia una voluntat manifesta de la comunitat educativa per implicar-se en un treball col·laboratiu afavoridor de la millora dels processos educatius. Amb tot, la nostra pretensió última és que l'aportació pugui resultar útil per a aquelles persones que es proposin avaluar el rendiment escolar de l'alumnat relacionat amb els factors més rellevants del currículum.
Resum: The article presents the decision process about which factors are most appropriate to identify the relationship between the level of curriculum development of schools and pupils' academic performance. We believe that the quantitative and coordination aspects which common research on effective schooling are usually based do not explain all the substantive aspects of the curriculum. Therefore, we have developed a justified identification of content fields that seem central to the curriculum and we concrete in educational and organizational factors, those that determine the time and learning opportunity and those that determine the curricular practice. The contribution is part of a research in which individual and group interviews, focus groups, observations, documentary analysis and three questionnaires on organizational development, school curriculum and classroom curriculum as well as two specific questionnaires about family and students' participation and involvement. The study involved a total of 16 schools (8 primary schools and 8 schools of Secondary Education) of the autonomous communities of Catalonia and the Basque Country. The results show how specific curricular proposals influence the curriculum development of schools and the academic performance of the students through aspects such as time and learning opportunities and even of organizational factors on the development of curricula. It is also evidenced an overt will of the educational community to become involved in collaborative work that foster the improvement of educational processes. However, our ultimate aim is to offer a useful contribution to those who intend to evaluate the academic performance of students with the most relevant curricular factors.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Currículum ; Desarrollo curricular ; Factores organizativos ; Condicionantes del aprendizaje ; Resultados escolares ; Desenvolupament curricular ; Factors organitzatius ; Condicionants de l'aprenentatge ; Resultats escolars ; Curriculum development ; Organizational factors ; Learning conditionings ; School performance
Publicat a: Educar, Núm. 46 (2010) , p. 87-106, ISSN 2014-8801

Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/244615
Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v46-munoz-martinez-armengol
DOI: 10.5565/rev/educar.86


20 p, 108.7 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Documents dels grups de recerca de la UAB > Centres i grups de recerca (producció científica) > Ciències socials i jurídiques > Centre de Recerca i Estudis pel Desenvolupament Organitzatiu (CRiEDO)
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2011-07-13, darrera modificació el 2024-05-20



   Favorit i Compartir