452°F : journal of literary theory and comparative literature

452°F : journal of literary theory and comparative literature Encontrados 11 registros  La búsqueda tardó 0.00 segundos. 
1.
2 p, 48.1 KB Editorial
2010
452º F, Núm. 2 (2010) , p. 0-0
4 documentos
2.
1 p, 84.0 KB Sumari
2010
452º F, Núm. 2 (2010) , p. 0-0  
3.
1 p, 23.5 KB Coberta i contracoberta
2010
452º F, Núm. 2 (2010) , p. 1-2
2 documentos
4.
17 p, 356.4 KB Apología de la literatura inmigrante : ¿hacia una hospitalidad planetaria? / Meiss, Paula
El presente artículo postula la posibilidad de utilizar el relato de viaje migratorio como objeto de estudio de una disciplina comparatista que tenga en cuenta, por una parte, las consideraciones de Armando Gnisci sobre la hospitalidad y, por otro lado, también las de Gayatri Spivak sobre la planetariedad de la literatura comparada. [...]
El present article postula la possibilitat d'utilitzar el relat de viatge migratori com objecte d'estudi d'una disciplina comparatista que tingui en compte, d'una banda, les consideracions d'Armando Gnisci sobre l'hospitalitat i, de l'altra, les de Gayatri Spivak sobre la planetarietat de la literatura comparada. [...]
Honako artikulu honek, migrazio-bidaiaren kontakizuna diziplina konparatista batean aztergai moduan erabiltzearen aukera defenditzen du, kontutan hartuz, batetik, Armando Gnisciren hausnarketak abegikortasunaren inguruan, eta bestetik, Gayatri Spivakenak, literatura konparatuaren izaera planetarioari buruz. [...]
This paper suggests the possibility of making use of the narrative of migration as the object of study of a comparatist discipline that takes into account Armando Gnisci's considerations on hospitality, as well as Gayatri Spivak's on planetarity and comparative literature. [...]

2010
452º F, Núm. 2 (2010) , p. 13-29
4 documentos
5.
18 p, 385.3 KB Interrogating Notions of Nationhood, Nation and Globalization in Postcolonial Africa : A Textual Analysis of Four African Novels / Hungwe, Elda ; Hungwe, Chipo
Through the analysis of Pepetela's Mayombe, Ngugi's Petals of Blood, Achebe's Anthills of the Savannah and A Man of the People, this article interrogates concepts of nationhood and nation in postcolonial Africa within the framework of the postcolonial theory. [...]
Mediante el análisis de Mayombe, de Pepetela; de Petals of Blood, de Ngugi Wa Thiong'o; de Anthills of the Savannah y de A Man of the People, de Chinua Achebe, este artículo examina los conceptos de carácter nacional y de nación en el África poscolonial dentro del marco de la teoría poscolonial. [...]
A través de l'anàlisi de Mayombe de Pepetela, Petals of Blood de Ngugi i d'Anthills of the Savannah i A Man of the People d'Achebe, aquest article qüestiona els conceptes de fet nacional i nació a l'Àfrica postcolonial dins del marc dels estudis postcolonials. [...]
Pepetela-ren Mayombe, Ngugi-ren Petals of Blood, Achebe-ren Anthills of the Savannah eta A Man of the People liburuen azterketa bitartez, artikulu honek kolonialismo osteko Afrikan naziotasun eta nazio kontzeptuez egiten du galde, kolonialismo osteko teoriaren barruan. [...]

2010
452º F, Núm. 2 (2010) , p. 30-47
4 documentos
6.
14 p, 307.9 KB "My Name is Legion". Literature and Genealogy in António Lobo Antunes / Rinhaug, Aino
The present contribution seeks to examine the topic of "national identity and literature" by focusing on how a collective - family or nation - is constituted by a number of "power relations. " These "power relations", in turn, are produced, or created by the collective as a whole and could be said to represent the frontiers of the group at any given time. [...]
El presente trabajo pretende estudiar el tema de «identidad nacional y literatura» a partir del modo en que un colectivo - familia o nación- se constituye por un número de «relaciones de poder». [...]
Aquest treball vol examinar el tema "identitat nacional i literatura" a partir de la manera com un col·lectiu -família o nació- es constitueix per un nombre de "relacions de poder". Al seu torn, aquestes "relacions de poder" són produïdes, o creades, pel propi col·lectiu i es podria considerar que representen les fronteres del grup en un moment determinat. [...]
Artikulu honen helburua "identitate nazionala eta literatura" gaia aztertzea da, kolektiboa (familia edo nazioa) "botere erlazio" batzuen arabera osatuta dagoela abiapuntutzat hartuz. "Botere erlazio" hauek, ondoz ondo, kolektiboak berak eragin edo sortu egiten ditu eta taldearen mugak adierazten dituela esan dezakegu, unea edozein izanda ere. [...]

2010
452º F, Núm. 2 (2010) , p. 48-61
4 documentos
7.
17 p, 377.7 KB Re-enacting the nation : Unsettling Narratives in the "El Güegüense" Theatre of Nicaragua / Guevara, Alberto
Nicaragua's oldest known theatre play, El Güegüense, is one of the most recognizable and symbolic cultural references in this country. Through its social and cultural narratives, located inside and outside the theatre/drama, the play has become an important site for Nicaraguan identity negotiations. [...]
La obra de teatro más antigua que se conoce en Nicaragua, El Güegüense, es una de las referencias culturales más reconocibles y representativas de este país. A través de su narrativa social y cultural, que se ubica tanto dentro como fuera de la representación teatral/dramática, la obra se ha convertido en un importante punto de encuentro para las negociaciones sobre la identidad nicaragüense. [...]
L'obra de teatre nicaragüenca més antiga, El Güegüense, és una de les referències culturals més significatives i simbòliques d'aquest país. A través de la narracions social i cultural, situades dins i fora del teatre/obra, la peça ha esdevingut un punt important per a les negociacions de l'identitat nicaragüenca. [...]
Nikaraguan ezagutzen den antzezlan zaharrena, El Güegüense, herrialdeko erreferentzia kultural sinboliko esanguratxuenetariko bat da. Antzezlan eta dramaren barruan zein kanpoan kokatzen diren narratiba sozial eta kulturalen bitartez, nikaraguako identitate negoziazioentzat gune garrantzitxu bat izatera heldu da antzezlan hau. [...]

2010
452º F, Núm. 2 (2010) , p. 62-78
4 documentos
8.
16 p, 325.4 KB Gênero comercial em evidência : o filme Cidade de Deus manipula a realidade? / Medeiros Marcato, Raquel de
Este artigo pretende analisar a hipótese de manipulação da realidade narrada no filme Cidade de Deus (2002), uma favela localizada na região oeste do Rio de Janeiro. A partir desta proposta discursiva, o ensaio pretende contextualizar a maneira pela qual a trama foi enfocada, questionando a suposta aproximação e adaptação ao gênero gangsteriano, despertando a sensação de uma "história fabricada" dentro de um contexto real: o universo favela, exótico à bilheteria internacional.
Este artículo pretende analizar la hipótesis de manipulación de la realidad narrada en el film Ciudad de Dios (2002), una favela localizada en la región oeste do Río de Janeiro. A partir de esta propuesta discursiva, se pretende contextualizar la manera en la cual la trama ha sido enfocada, cuestionando la supuesta aproximación y adaptación del género gangster, despertando la sensación de una «historia fabricada» dentro de un supuesto contexto real: el universo favela, exótico escenario para captar la atención de la taquilla internacional.
Aquest article preten compartir amb els seus lectors una aproximació a partir de l'estudi d'una película basada en la realitat de les faveles d'un barri a l'oest d'en Río de Janeiro, que serveix de pretext per a que realitzador i guionistes de "Ciutat de Déu" (2002) ens plantejin una trama central a través d'aquesta suposada aproximació i adaptació al gènere gàngsters, des d'un format de caricatura, creant un cliché discursiu. [...]
Artikulu honetan Ciudad de Dios (2002) filmean, Rio de Janeiroko mendebaldean kokatzen den favela batean, narratzen den errealitatearen manipulazioaren hipotesia aztertzen da. Proposamen honetan, saiakerak trama nola fokatu zen atera nahi du azalera , gangsterren generoan moldatu eta hurbiltzeko keinua zalantzan jartzen du, testuinguru erreal batean "Istorio fabrikatua" delako sentimena sortzen du: favelako unibertsoa, nazioarteko salmentarako exotikoa.
This article seeks to discuss whether or not the reality of life in a West Rio the Janeiro favela, as depicted in the 2002 film City of God, has been manipulated. With this discursive proposition as starting point, the essay will attempt to contextualise the way the plot was rendered, and to question the degree to which it resembles reality, as well as its adaptation to the gangster genre which gives rise to the feeling that, within a real context, this is a 'fabricated story': what international audiences would see as the exotic world of the favela.

2010
452º F, Núm. 2 (2010) , p. 80-95
5 documentos
9.
16 p, 296.4 KB К переводу стихотворения г. Арести «defenderé la casa de mi padre» / Луарсабишвили, Владимир
This article seeks to discuss whether or not the reality of life in a West Rio the Janeiro favela, as depicted in the 2002 film City of God, has been manipulated. With this discursive proposition as starting point, the essay will attempt to contextualise the way the plot was rendered, and to question the degree to which it resembles reality, as well as its adaptation to the gangster genre which gives rise to the feeling that, within a real context, this is a 'fabricated story': what international audiences would see as the exotic world of the favela.
En este artículo se analizan varias versiones del poema de Gabriel Aresti «La casa de mi padre». El autor profundiza en la teoría y práctica de la traducción con el ejemplo de varios traductores. [...]
En aquest article, s'analitzen diverses versions del poema de Gabriel Aresti «La casa del meu pare». L'autor aprofundeix en la teoria i la pràctica de la traducció amb l'exemple de diversos traductors. [...]
Arestiren "Nire aitaren etxea" poemaren bi itzulpen desberdin hartuta, errusieraz, idazlea itzulpengintzaren teorian eta praktikan murgiltzen da, zenbait maisu-itzultzaileren iritzia eta praxia ekarriz. [...]
In this article, several versions of the poem "My father's house" by Gabriel Aresti are analysed. The author studies in depth the theory and the practice of translation with the example of several translators. [...]

2010
452º F, Núm. 2 (2010) , p. 96-111
5 documentos
10.
15 p, 1.0 MB The Surrealist Collection of Objects / Pérez, Leticia
In this article I shall discuss the Surrealist collection of objects as a form of art which arises out of mass production forces of the new era. These goods, deeply rooted in the capitalist laws of use-, exchange- and surplus-value, carry in themselves two materialist approaches which end in dialectical materialism. [...]
En este artículo pretendo tratar la colección surrealista de objetos como una forma de arte derivado de las fuerzas de fabricación en serie de la nueva era. Estos bienes, profundamente arraigados en las leyes capitalistas de valor de uso, contravalor y plusvalía, llevan en sí mismos dos enfoques que finalizan en el materialismo dialéctico. [...]
En aquest article, parlaré de la col·lecció surrealista d'objectes com a forma d'art que sorgeix de les forces de la producció de masses de la nova era. Aquestes peces, profundament arrelades en les lleis capitalistes de l'ús, l'intercanvi i la plusvàlua, comporten dos enfocaments materialistes que desemboquen en el materialisme dialèctic. [...]
Artikulu honetan objektuen bilketa Surrealistari buruz mintzatuko naiz, aro berrian masa-produkziotik kanpo sortzen den arte eredu bezala. Salgai hauek, erabilera, truke eta soberakin balioen lege kapitalistetan sakonki erroturik, materialismo dialektikoan erortzen diren bi ikasbide materialista dakarte beraiekin batera. [...]

2010
452º F, Núm. 2 (2010) , p. 112-126
4 documentos
11.
10 p, 318.3 KB L'Espagne sous le regard d'une Française : la Relation du voyage d'Espagne (1691) de Madame d'Aulnoy - Melissa Guenther / Guenther, Melissa
La Relation du voyage d'Espagne de Madame d'Aulnoy a eu une grande importance littéraire et peut être considérée comme le miroir du monde espagnol à l'époque classique. En observant la culture des Espagnoles, elle lui attribue de la valeur et ne se contente donc pas de valoriser la sienne. [...]
La Relation du voyage d'Espagne de Madame d'Aulnoy's (1691) ha tenido una inmensa importancia literaria y puede considerarse como un espejo de la cultura de España y sus costumbres de finales del siglo XVII. [...]
La Relation du voyage d'Espagne (1691) de Madame d'Aulnoy tingué una importància literària enorme i es pot considerar un mirall de la cultura espanyola i els seus costums a la fi del segle XVII. Les observacions de Madame d'Aulnoy no volen jutjar la cultura d'Espanya ni tampoc pretenen proclamar la superioritat de la cultura francesa per sobre de l'espanyola. [...]
Madame d'Aulnoy-ren Relation du voyage d'Espagne-k (1691) garrantzia literario handia izan zuen eta XVII. mende bukaerako espainiar kulturaren eta ohituren isla omen da. Madame d'Aulnoyren xedea ez da espainiar kultura kritikatzea ezta frantziar kulturari espainiarrari baino garrantzia handiagoa ematea ere. [...]
Madame d'Aulnoy's Relation du voyage d'Espagne (1691) had an immense literary importance and can be considered a mirror to the culture of Spain and its customs in the late Seventeenth-Century. Madame d'Aulnoy's observations do not aim to pass judgment on Spanish culture nor are they an attempt to promote to French culture over that of Spain. [...]

2010
452º F, Núm. 2 (2010) , p. 127-136
5 documentos

¿Le interesa recibir alertas sobre nuevos resultados de esta búsqueda?
Defina una alerta personal vía correo electrónico o subscríbase al canal RSS.