Articles

Articles 35 registres trobats  1 - 10següentfinal  anar al registre: La cerca s'ha fet en 0.01 segons. 
1.
14 p, 2.8 MB Irregular periodic functions : when Algebra met Analysis / Cid Araújo, José Ángel (Universidade de Vigo. Departamento de Matemáticas) ; Fernández Tojo, Adrián (Universidade de Santiago de Compostela. Departamento de Análise Matemática, Estatística e Optimización)
2022
Materials matemàtics, 2022  
2.
20 p, 954.1 KB Las trayectorias hipotéticas de aprendizaje : Un ejemplo en un curso de álgebra lineal / Cárcamo, Andrea (Universidad Austral de Chile) ; Fortuny, Josep M.. (Josep Maria) (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Fuentealba, Claudio (Universidad Austral de Chile)
Este trabajo propone y evalúa una trayectoria hipotética de aprendizaje (THA) para los conceptos de conjunto generador y espacio generado. La THA se diseñó siguiendo el planteamiento de Simon (1995), la heurística de diseño de los modelos emergentes y el mecanismo de reflexión sobre la relación actividad-efecto. [...]
This article proposes and evaluates a hypothetical learning trajectory (HLT) for the concepts of span and spanning set. This HLT was designed following the approach of Simon (1995), the design heuristics of emergent models and the mechanism of reflection on activity-effect relationship. [...]

2021 - 10.5565/rev/ensciencias.2857
Enseñanza de las ciencias, Vol. 39 Núm. 1 (2021) , p. 45-64 (Investigaciones Didácticas)  
3.
13 p, 336.2 KB On nuclearity of the C∗-algebra of an inverse semigroup / Amini, Massoud (Tarbiat Modares University (Tehran, Iran). Department of Mathematics) ; Khoshkam, Mahmood (University of Saskatchewan (Saskatoon, Canadà). Department of Mathematics and Statistics)
We show that the universal groupoid of an inverse semigroup S is topologically (measurewise) amenable if and only if S is hyperfinite and all members of a family of subsemigroups of S indexed by the spectrum of the commutative C∗-algebra C∗(ES) on the idempotents ES of S are amenable. [...]
2020 - 10.5565/PUBLMAT6422005
Publicacions matemàtiques, Vol. 64 Núm. 2 (2020) , p. 499-511 (Articles)  
4.
30 p, 450.5 KB Foliatons on porjective spaces associated to the affine lie algebra / da Costa, Raphael Constant (Universidad del Estado de Río de Janeiro)
In this work we construct some irreducible components of the space of two-dimensional holomorphic foliations on P n associated to some algebraic representations of the affine Lie algebra aff(C). We give a description of the generalized Kupka components, obtaining a classification of them in terms of the degree of the foliations, in both cases n = 3 and n = 4.
2020 - 10.5565/PUBLMAT6422003
Publicacions matemàtiques, Vol. 64 Núm. 2 (2020) , p. 423-452 (Articles)  
5.
18 p, 354.4 KB La comprensión del signo de igual en la entrada al álgebra : el diseño de tareas y la conversación en la clase de matemática / Parodi Escobal, Sebastián (Consejo de Formación en Educación (Montevideo, Uruguai). Departamento de Matemática) ; Ochoviet Filgueiras, Teresa Cristina (Consejo de Formación en Educación (Montevideo, Uruguai). Departamento de Matemática) ; Lezama Andalon, Javier (Instituto Politécnico Nacional (Mèxic))
Presentamos un estudio que indaga sobre los significados que le atribuyen al signo de igual, en un contexto algebraico, un grupo de estudiantes de enseñanza secundaria (13-14 años) en un liceo de Uruguay. [...]
Presentem un estudi que indaga sobre els significats que li atribueixen al signe d'igual, en un context algebraic, un grup d'estudiants d'ensenyament secundari (13-14 anys) en un liceu d'Uruguai. Focalitzem en dues sessions de treball que desenvolupem amb tot el grup. [...]
We present a study about the meanings attributed to the equal sign, in an algebraic context, by a group of students of secondary school (13-14 years) in Uruguay. We focus on two work sessions we developed with the whole group. [...]

2017 - 10.5565/rev/ensciencias.2302
Enseñanza de las ciencias, Vol. 35 Núm. 3 (2017) , p. 51-67 (Investigaciones Didácticas)  
6.
17 p, 260.1 KB El legado de al-Khwārizmī : análisis de la traducción e introducción de algunos arabismos en el campo del álgebra hispánica renacentista / Molina Sangüesa, Itziar (Universidad de Salamanca. Departamento de Lengua Española)
El álgebra, disciplina que nace como una variante elevada (Arte Mayor) o complemento de la aritmética, fue desarrollada por griegos y otras civilizaciones primitivas. No obstante, se considera que su implantación y desarrollo en Occidente proviene del libro escrito por Muhammad ibn Mūsa al-Khwārizmī (Bagdad, ca. [...]
The algebra, discipline that was born as a high variation (Art Major) or complement of arithmetic, was developed by Greeks and other early civilizations. However, it believes that its implementation and development in the West comes from the book by Muhammad ibn Mūsa al-Khwārizmī (Baghdad, ca 780 - ¿? 850), entitled Kitab al-Mukhtasar al-jabr fīhisāb w'almuqābala (ca. [...]

2016
Quaderns : revista de traducció, Núm. 23 (2016) , p. 79-95 (Articles)  
7.
1 p, 403.2 KB Algebra / Stroberg, Paul
1984
Wormwood Review, Vol. 24 Núm. 2, Issue 94 (1984) , p. 69  
8.
19 p, 311.7 KB Center conditions and cyclicity for a family of cubic systems: computer algebra approach / Fercec, Brigita (University of Maribor(Slovenia).Center for Applied Mathematics and Theoretical Physics) ; Mahdi, Adam (University of North Carolina at Charlotte. Mathematics Department)
Using methods of computational algebra we obtain an upper bound for the cyclicity of a family of cubic systems. To that end we overcome the problem of nonradicality of the associated Bautin ideal by moving from the ring of polynomials to a coordinate ring. [...]
2013 - 10.1016/j.matcom.2013.02.003
Mathematics and computers in simulation, Vol. 87 (2013) , p. 55-67  
9.
29 p, 461.1 KB Extreme cycles : the center of a Leavitt path algebra / Corrales García, María G. (Universidad de Panamá. Centro Regional Universitario de Coclé: "Dr. Bernardo Lombardo") ; Martín Barquero, Dolores (Universidad de Málaga. Escuela Técnica Superior de Ingenieros Industriales) ; Martín González, Cándido (Universidad de Málaga. Departamento de Álgebra, Geometría y Topología) ; Siles Molina, Mercedes (Universidad de Málaga. Departamento de Álgebra, Geometría y Topología) ; Solanilla Hernández, José F. (Universidad de Panamá. Centro Regional Universitario de Coclé: "Dr. Bernardo Lombardo")
In this paper we introduce new techniques in order to deepen into the structure of a Leavitt path algebra with the aim of giving a description of the center. Extreme cycles appear for the first time; they concentrate the purely infinite part of a Leavitt path algebra and, jointly with the line points and vertices in cycles without exits, are the key ingredients in order to determine the center of a Leavitt path algebra. [...]
2016 - 10.5565/PUBLMAT_60116_09
Publicacions matemàtiques, Vol. 60 Núm. 1 (2016) , p. 235-263 (Survey)  
10.
18 p, 407.5 KB Conocimiento del profesor acerca de las características de aprendizaje del álgebra en bachillerato / Sosa, Leticia (Universidad Autónoma de Zacatecas (Mèxic)) ; Flores-Medrano, Eric (Universidad de Huelva. Centro de Investigación en didácticas específicas e investigación en el aula (CIDIESIA)) ; Carrillo-Yáñez, José (Universidad de Huelva. Centro de Investigación en didácticas específicas e investigación en el aula (CIDIESIA))
El objetivo de este estudio es avanzar en la caracterización de uno de los subdominios del conocimiento didáctico del contenido, en concreto del conocimiento de las características del aprendizaje de las matemáticas. [...]
The aim of this study is to improve the characterization of one of the subdomains of pedagogical content knowledge, namely knowledge of the features of learning mathematics. With an interpretive approach, we developed a case study with two high school teachers, the content being focused on Linear Algebra. [...]

2015 - 10.5565/rev/ensciencias.1522
Enseñanza de las ciencias, Vol. 33 Núm. 2 (2015) , p. 173-189 (Investigaciones Didácticas)  

Articles : 35 registres trobats   1 - 10següentfinal  anar al registre:
Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.