Articles

Articles 223 registres trobats  1 - 10següentfinal  anar al registre: La cerca s'ha fet en 0.00 segons. 
1.
14 p, 2.3 MB Unattended gap in local adaptation plans : the quality of vulnerability knowledge in climate risk management / Marín-Puig, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Geografia) ; Ariza Sole, Eduard (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Geografia) ; Casellas, Antònia (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Geografia) ; Universitat Autònoma de Barcelona. SGR - SGR - Research Group on Inactive Governance and Socio-ecological Territorial Dynamics of the Anthropocene (INTERFASE)
A risk-based management approach to climate change is dominant in local adaptation plans integrating climate-science data with place-based vulnerability assessments. While the former has a regional character and uncertainty is approached by means of probabilities and confidence, the latter is context-specific, relies on local knowledge and uncertainty is barely assessed. [...]
2022 - 10.1016/j.crm.2022.100465  
2.
11 p, 415.7 KB Benchmarking the Knowledge Management Practices in Selected European Higher Education Libraries / Balagué, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona. Servei de Biblioteques) ; Düren, Petra (Hamburg University of Applied Sciences. Department Information) ; Saarti, Jarmo (University of Eastern Finland Library)
Knowledge Management (KM) in libraries refers to the systematic management and control of knowledge as an important resource when producing high quality library and information services. If one wishes to make the optimal use and dissemination of organizational and other work-life related knowledge, then one needs to acquire appropriate knowledge management tools and to adopt a systematic procedure for KM throughout the organization. [...]
2015
Qualitative and Quantitative Methods in Libraries, Vol. 4 Núm. 2 (2015) , p. 399-412  
3.
22 p, 464.4 KB Conocimiento, acción e investigación en Educación Social / Úcar, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Teories de l'Educació i Pedagogia Social)
En aquest treball es tracten problemàtiques clàssiques en el camp de la pedagogia i l'educació social. Una és la contraposició entre la teoria i la pràctica, que ha contribuït a generar una bretxa entre els acadèmics i els professionals de l'educació social. [...]
2022
Educació Social: Revista d'Intervenció Socioducativa, Vol. 80 (2022) , p. 1
2 documents
4.
26 p, 2.3 MB La crisi de l'urbanisme de ciutats globals : reavaluar 20 anys de transformació del sòl i activitat econòmica del 22@Barcelona / Martín-Gómez, Albert (Universitat Autònoma de Barcelona) ; València López, Albert (Universitat Politècnica de Catalunya)
En aquest article presentem una anàlisi del desenvolupament urbanístic i econòmic del pla 22@, a partir d'una revisió de les dades primàries a escala parcel·lària del Portal d'Informació Urbanística i de Cartografia de l'Ajuntament de Barcelona (2020a, 2020b). [...]
Based on a review of the primary data from the Urban Information and Cartography Information Portal of Barcelona City Council (2020a; 2020b) this article analyses the outcomes of the implementation of the 22@ urban plan by looking at the correlation between urban development and ICT-related economic activity. [...]
Dans cet article, nous présentons une analyse de l'équilibre du développement urbain et économique du 22@ basée sur un examen des données primaires au niveau de la parcelle du Portail d'Information Urbaine et Cartographique de la Mairie de Barcelone (2020a, 2020b). [...]
En este artículo presentamos un análisis del desarrollo urbanístico y económico del plan 22@, a partir de una revisión de los datos primarios a escala parcelaria del Portal de Información Urbanística y de Cartografía del Ayuntamiento de Barcelona (2020a, 2020b). [...]

2022 - 10.5565/rev/dag.676
Documents d'anàlisi geogràfica, Vol. 68 Núm. 1 (2022) , p. 81-105  
5.
27 p, 179.1 KB Racionalidades punitivas : una epistemología para la objetivación y la historicidad de las políticas del castigo / Domínguez Sánchez-Pinilla, Mario (Universidad Complutense de Madrid) ; Domínguez González, David Jorge (Universidad Complutense de Madrid)
La idea de racionalidad en Michel Foucault no se refiere a un criterio de razón universal a modo de conocimiento puro y neutral, sino conjugada en plural como «racionalidades». Funciona como un régimen de verdad que no solo produce nuevos conceptos y una organización histórica de la observación, sino también dominios de regulación e intervenciones políticas y técnicas. [...]
La idea de racionalitat en Michel Foucault no es refereix a un criteri de raó universal a manera de coneixement pur i neutral, sinó conjugada en plural com a «racionalitats». Funciona com un règim de veritat que no sols produeix nous conceptes i una organització històrica de l'observació, sinó també dominis de regulació i intervencions polítiques i tècniques. [...]
Michel Foucault's idea of rationality does not refer to a universal criterion of reason as pure and neutral knowledge, but rather is understood in the plural, as «rationalities». His perspective functions as a regime of truth that not only produces new concepts and a historical organisation of observation, but also areas of regulation and political and technical intervention. [...]

2021 - 10.5565/rev/enrahonar.1358
Enrahonar, Vol. 67 (2021) , p. 131-157 (Articles)  
6.
15 p, 116.2 KB Technology as an influential variable in the development of dialogical learning / Palomares-Montero, Davinia (Universitat de València) ; Chisvert-Tarazona, María José (Universitat de València) ; del Campo Ponz, Cristóbal (Centro de Formación, Innovación y Recursos del Profesorado (CEFIRE))
Schools have a responsibility to prepare new generations born in a globalized and interconnected world. The main objective of this paper is to analyze the role that technology plays in the development of dialogical learning in learning communities. [...]
Les escoles tenen la responsabilitat de preparar les noves generacions que neixen en un món globalitzat i interconnectat. L'objectiu principal d'aquest treball és analitzar el paper de la tecnologia en el desenvolupament de l'aprenentatge dialògic en les comunitats d'aprenentatge. [...]
Las escuelas tienen la responsabilidad de preparar a las nuevas generaciones en un mundo globalizado e interconectado. El objetivo principal de este trabajo es analizar el papel de la tecnología en el desarrollo del aprendizaje dialógico en comunidades de aprendizaje. [...]

2021 - 10.5565/rev/educar.1332
Educar, Vol. 58 Núm. 1 (2022) , p. 157-171 (Temas de investigación)  
7.
26 p, 335.3 KB Analistas simbólicos, jerarquía urbana y atracción de talento en las ciudades mundiales españolas (2005-2019) : un análisis a partir de la EPA / Albertos Puebla, Juan Miguel (Universitat de València. Departament de Geografia)
Este trabajo utiliza los microdatos de la Encuesta de población activa del INE entre 2005 y 2019 para analizar el nivel de competencias de la población ocupada, los procesos de cualificación del mercado de trabajo de las ciudades mundiales españolas (Madrid, Barcelona, Valencia, Sevilla y Bilbao) y el papel que están teniendo las migraciones de profesionales y técnicos altamente cualificados como reflejo de su capacidad diferencial para atraer talento externo. [...]
Aquest treball utilitza les microdades de l'Enquesta de població activa de l'INE entre 2005 i 2019 per analitzar el nivell de competències de la població ocupada, els processos de qualificació del mercat de treball de les ciutats mundials espanyoles (Madrid, Barcelona, València, Sevilla i Bilbao) i el paper que estan tenint les migracions de professionals i tècnics altament qualificats com a reflex de la seva capacitat diferencial per atreure talent extern. [...]
This work uses microdata from the National Institute of Statistics' Labor Force Survey between 2005 and 2019 to analyze the level of competencies of the employed population and the qualification processes of the labor market in Spanish world cities (Madrid, Barcelona, Valencia, Seville, and Bilbao) and the role that migrations of highly qualified professionals and technicians are playing as a reflection of their differential capacity to attract external talent. [...]
Ce travail utilise les microdonnées de l'enquête sur la population active de l'INE entre 2005 et 2019 pour analyser le niveau de compétences de la population employée et les processus de qualification du marché du travail dans les villes-monde espagnoles (Madrid, Barcelone, Valence, Séville et Bilbao) et le rôle que jouent les migrations de professionnels et de techniciens hautement qualifiés comme reflet de leur capacité différentielle à attirer des talents externes. [...]

2021 - 10.5565/rev/dag.663
Documents d'anàlisi geogràfica, Vol. 67 Núm. 3 (2021) , p. 495-519 (Articles)  
8.
24 p, 422.1 KB La innovación social como herramienta para hacer frente a los retos urbanos : una aproximación al proyecto MARES-Alimentación (Madrid) / Yacamán Ochoa, Carolina (Universidad Autónoma de Madrid) ; Sánchez Moral, Simón (Universidad Complutense de Madrid) ; de la Fuente, Rosa (Universidad Complutense de Madrid)
El proyecto MARES de Madrid, liderado por el Ayuntamiento de Madrid (2016-2019), representa una de las iniciativas de innovación social más importantes de la ciudad en los últimos años. MARES desarrolló estrategias de resiliencia urbana y económica en materia de empleo desde el enfoque de la economía social y solidaria en cinco clústeres clave (alimentación, movilidad, reciclaje, energía y economía de los cuidados) para avanzar hacia un nuevo modelo productivo de la ciudad. [...]
El projecte MARES de Madrid, liderat per l'Ajuntament de Madrid (2016-2019), representa una de les iniciatives d'innovació social més importants de la ciutat en els últims anys. MARES ha desenvolupat estratègies de resiliència urbana i econòmica en matèria d'ocupació des de l'enfocament de l'economia social i solidària en cinc clústers clau (alimentació, mobilitat, reciclatge, energia i economia de les cures) per avançar cap a un nou model productiu de la ciutat. [...]
The MARES project in Madrid, led by the Madrid City Council (2016-2019), is one of the most important social innovation initiatives undertaken in the city in recent years. To advance towards a new productive model for the city, MARES developed a set of strategies for urban and economic resilience strategies for employment based on the Social and Solidarity Economy approach, which are structured around five key clusters (food, mobility, recycling, energy, care economy). [...]
À Madrid, le projet MARES, dirigé par la mairie de Madrid (2016-2019), représente l'une des initiatives d'innovation sociale les plus importantes de la ville ces dernières années. MARES a développé des stratégies de résilience urbaine et économique en termes d'emploi à partir de l'approche de l'économie sociale et solidaire dans cinq pôles clés (alimentation, mobilité, recyclage, énergie et économie des soins) pour s'orienter vers un nouveau modèle productif de la ville. [...]

2021 - 10.5565/rev/dag.666
Documents d'anàlisi geogràfica, Vol. 67 Núm. 3 (2021) , p. 365-387 (Articles)  
9.
23 p, 1.0 MB From Japanese to Spanish, from Spanish to Catalan, but no English? : a case study of language use and knowledge of Japanese residents in Catalonia / Fukuda, Makiko (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental)
Aquest estudi explora l'ús i els coneixements de la llengua de la població japonesa a Catalunya. Catalunya, on aquests dos idiomes, d'estatus socials diferents, estan en contacte, planteja algunes preguntes sobre les pràctiques lingüístiques dels migrants i també posa en dubte el pretès paper de l'anglès com a llengua franca internacional. [...]
This study explores the language use and knowledge of the Japanese population in Catalonia. Catalonia, where two languages of different social statuses are in contact, raises some questions about migrants' language practice and also questions the supposed role of English as an international lingua franca. [...]

Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2016 - 10.2436/rld.i66.2016.2816
Revista de llengua i dret, Núm. 66 (2016) , p. 15-37  
10.
10 p, 1.9 MB The Teaching and Learning of Physical Education in Primary and Secondary Education : Get you fit through a CLIL circuit! / López Cancho, Judith (Universitat Autònoma de Barcelona)
When foreign language learning became a social goal, the Department of Education of Catalonia began to organize language teaching programs with a specific goal: to create a multilingual school project that would offer students the opportunity to start learning and using languages in contexts such as Physical Education. [...]
Quan l'aprenentatge de llengües estrangeres va convertir-se en objectiu social, el Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya va començar a organizar programes d'ensenyament de llengües amb un objectiu concret: crear un projecte d'escola multilíngue que oferís als estudiants la possibilitat de començar a aprendre i utilitzar les llengües en contextos com l'Educació Física. [...]
Cuando el aprendizaje de lenguas extranjeras se convirtió en objetivo social, el Departamento de Enseñanza de la Generalidad de Cataluña comenzó a organizar programas de enseñanza de lenguas con un objetivo concreto: crear un proyecto de escuela multilingüe que ofreciera a los estudiantes la posibilidad de empezar a aprender y utilizar las lenguas en contextos como la Educación Física. [...]

2021 - 10.5565/rev/clil.26
CLIL : Journal of Innovation and Research in Plurilingual and Pluricultural Education, Vol. 4 Núm. 1 (2021) , p. 57-66 (L'A-B-C de l'aprenentatge de continguts en contextos AICLE)  

Articles : 223 registres trobats   1 - 10següentfinal  anar al registre:
Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.