Articles

Articles 21 registres trobats  anterior11 - 20següent  anar al registre: La cerca s'ha fet en 0.01 segons. 
11.
16 p, 253.3 KB Redefinir y resignificar la historia de la alquimia : Marie Meurdrac / Solsona Pairó, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Llenguatge i Ensenyament de les Ciències (LiEC))
Los recientes trabajos en historia de la ciencia han permitido redefinir y repensar la historia de la alquimia en la temprana Edad Moderna. Hoy la alquimia ocupa un lugar importante en la historia de las ciencias. [...]
Els recents treballs en història de la ciència han permès redefinir i repensar la història de l'alquímia en la primerenca Edat Moderna. Avui l'alquímia ocupa un lloc important en la història de les ciències. [...]
Last works in history of science allows redefine and rethink the history of alchemy in the early modern Europe. Alchemy now holds an important place in the history of science. Since sixteen century it engaged people of different social and economic area, artisans, princess, shepherds and scholars, men and women. [...]

2015 - 10.5565/rev/ensciencias.1323
Enseñanza de las ciencias, Vol. 33 Núm. 1 (2015) , p. 225-239 (Historia y Epistemología)  
12.
22 p, 154.5 KB The historiography of psychoanalysis in Brazil : the case of Rio de Janeiro / Facchinetti, Cristiana (Casa de Oswaldo Cruz / Fiocruz (Rio de Janeiro)) ; Dias de Castro, Rafael (Universidade Federal de Juiz de Fora. Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação)
The objective of this article is to analyze the background of the historiography of psychoanalysis in Rio de Janeiro. Tree different phases and approaches are analyzed, based on the viewpoints of different groups of authors. [...]
2015 - 10.4321/S0211-95362015000100001
Dynamis : Acta Hispanica ad Medicinae Scientiarumque. Historiam Illustrandam, Vol. 35 Núm. 1 (2015) , p. 13-34  
13.
17 p, 205.3 KB Contribución de la Historia de las Ciencias al desarrollo profesional de docentes universitarios / García-Martínez, Álvaro (Universidad Distrital Francisco José de Caldas (Colòmbia). Facultad de Ciencias y Educación) ; Izquierdo Aymerich, Mercè (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
En este trabajo se analiza el papel que adquiere la Historia de la Química (HQ) en un programa de formación didáctica de profesores universitarios de química al estudiar el cambio químico, que tuvo como elemento central la réplica de instrumentos y experimentos científicos del siglo XVIII. [...]
In this paper examines the role that acquires the History of Chemistry (HC) in training program chemistry teachers on didactic of science, who had as core the replica of scientific instruments and experiments of eighteenth century, when they studied the chemical change. [...]

2014 - 10.5565/rev/ensciencias.758
Enseñanza de las ciencias, Vol. 32, Núm. 1 (2014) , p. 265-281  
14.
24 p, 154.3 KB Tecnologia e campos disciplinares : os citotécnicos e a implementação do teste de Papanicolaou no Brasil / Teixeira, Luiz Antonio (Casa de Oswaldo Cruz (Fiocruz, Rio de Janeiro)) ; Pumar, Leticia (Casa de Oswaldo Cruz (Fiocruz, Rio de Janeiro))
A apropriação e utilização do teste de Papanicolaou como tecnologia fundamental para o controle do câncer de colo do útero no Brasil foi fruto de escolhas, acordos e embates entre determinados grupos profissionais (médicos de diferentes especialidades, farmacêuticos, biólogos, biomédicos e citotécnicos). [...]
2014 - 10.4321/S0211-95362014000100004
Dynamis : Acta Hispanica ad Medicinae Scientiarumque. Historiam Illustrandam, Vol. 34, Núm. 1 (2014) , p. 49-72  
15.
24 p, 1.3 MB La Historia de las ciencias en el desarrollo de competencias científicas / Álvarez Lires, María Mercedes (Universidade de Vigo. Facultade de Ciencias da Educación e do Deporte) ; Arias Correa, Azucena (Universidade de Vigo. Facultade de Ciencias da Educación e do Deporte) ; Pérez Rodríguez, Uxío (Universidade de Vigo. Facultade de Ciencias da Educación e do Deporte) ; Serrallé Marzoa, J. Francisco (Universidade de Vigo. Facultade de Ciencias da Educación e do Deporte)
En este artículo se presenta una experiencia realizada en la asignatura Ciencias experimentales de 2º curso del grado en Educación Primaria (EP) encaminada al desarrollo de competencias científicas introduciendo la historia de las ciencias y de las técnicas (HCT). [...]
This paper presents an experience developed in the Experimental Sciences subject of the second course for school teachers of Primary Education degree. This training activity was aimed at developing scientific competences introduced by the History of Science and Technology (HST). [...]

2013 - 10.5565/rev/ec/v31n1.622
Enseñanza de las ciencias, Vol. 31, Núm. 1 (2013) , p. 213-233  
16.
20 p, 172.5 KB Análisis del enfoque de historia y filosofía de la ciencia en libros de texto de química : el caso de la estructura atómica / Farías Camero, Diana María (Universidad Nacional de Colombia. Grupo de Investigación en Enseñanza de la Química) ; Molina, Manuel F. (Universitat de Barcelona. Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i la Matemàtica) ; Castelló Escandell, Josep (Universitat de Barcelona. Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i la Matemàtica)
Este trabajo analiza desde el enfoque de historia y filosofía de las ciencias (HFC) la forma como se presenta el tema de estructura atómica en cinco libros de texto (LT) de los cursos de química de primer año de la Universidad de Barcelona. [...]
History and Philosophy of Science approach (HPS) in atomic structure chapters was analyzed in five chemistry textbooks that are recommended in first year's courses the at University of Barcelona. A methodological framework composed by four heterogeneous methodologies was applied in this work trying to get a more accurate explanation about the topic studied. [...]

2013 - 10.5565/rev/ec/v31n1.489
Enseñanza de las ciencias, Vol. 31, Núm. 1 (2013) , p. 115-133  
17.
5 p, 98.6 KB Aportes del estudio histórico de instrumentos científicos a la formación del profesorado de Ciencias / García-Martínez, Álvaro (Universitat Autònoma de Barcelona)
2005
Enseñanza de las ciencias, Núm. Extra (2005) , p. 1-5  
18.
12 p, 702.0 KB Una controversia histórica al servicio de una situación de aprendizaje: una reconstrucción didáctica basada en diálogo sobre los dos máximos sistemas del mundo de Galileo / Hosson, Cécile (Université Paris Diderot. Laboratoire de Didactique André Revuz)
Para el sentido común resulta difícil concebir que, al soltar un objeto desde la cima del stil de una nave que avanza a velocidad constante, éste cae al pie del mástil porque conserva su movimiento horizontal. [...]
It is difficult for common sense to admit that an object dropped from the top of the mast of a ship moving at a constant velocity falls down at the bottom of the mast because it keeps within the horizontal movement of the ship. [...]

2011 - 10.5565/rev/ec/v29n1.429
Enseñanza de las ciencias, Vol. 29, Núm. 1 (2011) , p. 115-126  
19.
8 p, 95.7 KB Consensuando criterios sobre el uso de la historia de la ciencia en la enseñanza / Merino Rubilar, Cristian (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Quintanilla Gatica, Mario (Pontificia Universidad Católica de Chile. Departamento de Didáctica)
The History of the Sciences has had an important, specific function, in the Teaching of the Sciences, since serves of introduction to the ones that they approach them. In this communication we want to present and to arrive at by consensus some criteria to work the history that appears in the textbooks.
2008
Actes d'Història de la Ciència i de la Tècnica, Vol. 1, Núm. 2 (2008) , p. 89-95  
20.
8 p, 115.9 KB El Papel de la historia de la ciencia en el diseño de un modelo didáctico para la enseñanza de la noción de "cambio químico" / Zúñiga Carmona, José Omar (Universidad del Cauca, Colombia)
The starting point of this communication is the consideration that a scientific concept cannot be explained only by its formal definition; the same one that appears in the texts or that the teacher offers in the classroom. [...]
2008
Actes d'Història de la Ciència i de la Tècnica, Vol. 1, Núm. 2 (2008) , p. 31-38  

Articles : 21 registres trobats   anterior11 - 20següent  anar al registre:
Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.