Articles

Articles 59 registres trobats  anterior11 - 20següentfinal  anar al registre: La cerca s'ha fet en 0.00 segons. 
11.
6 p, 170.2 KB Me gritaron negra : el cuerpo femenino en el cancionero latinoamerican / Cornavaca, María Trinidad
Este escrito propone un análisis con una perspectiva sociosemiótica del poema rítmico Me gritaron negra (1940), de la autora afroperuana Victoria Santa Cruz, para articular diálogos conflictivos y tensos con la actualidad de los movimientos y las luchas feministas en su heterogeneidad latinoamericana. [...]
This text proposes an analysis in socio‑semiotic perspective of the rhythmic poem Me gritaron negra (1940), by the AfroPeruvian author Victoria Santa Cruz, to articulate conflictive and tense dialogues with the current situation of feminist movements and struggles in their Latin American heterogeneity. [...]

2022 - 10.35659/designis.i36p185-195
DeSignis, Núm. 36 (2022) , p. 185-195 (Escenarios/Scenery)  
12.
20 p, 182.5 KB Usos de Memorias y Producción de Identidades en un "Barrio Crítico" en Santiago de Chile / Cruz Contreras, María Angélica (Universidad de Valparaíso) ; Reyes Andreani, María José (Universidad de Chile) ; Jeanneret Brith, Francisco Javier (Universidad Academia de Humanismo Cristiano (Chile)) ; Castillo Vega, César (Universidad de Chile) ; Pavez Pérez, Juan Fernando (Universidad de Chile) ; Badilla Rajevic, Manuela (Universidad de Valparaíso) ; Jeanneret Brith, Juan Esteban (Centro de Interpretación FiSura)
Siguiendo la lógica de un estudio de caso, nos focalizamos en un barrio popular de Santiago (Chile), La Legua, reconocido como población "emblemática" por sus luchas contra la dictadura militar, e identificado por el Estado como "barrio crítico" por su asociación al narcotráfico. [...]
Following the logic of a case study, this research focuses on a popular neighborhood of Santiago (Chile), La Legua, recognized as an "emblematic neighborhood" for its struggles against the military dictatorship, and classified as a "critical neighborhood" by the State due to its links with drug trafficking. [...]

2022 - 10.5565/rev/athenea.3102
Athenea digital : revista de pensamiento e investigación social, Vol. 22 Núm. 1 (2022) , p. e3102 (Artículos)  
13.
18 p, 4.8 MB Hate Speech, Emotions, and Gender Identities : A Study of Social Narratives on Twitter with Trainee Teachers / Ortega-Sánchez, Delfín (Universal Scientific Education and Research Network (USERN). Integrated Science Association (ISA)) ; Pagès, Joan (Pagès Blanch) (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials) ; Ibáñez Quintana, Jaime (Universidad de Burgos. Departamento de Didácticas Específicas) ; de la Cal, Esther Sanz (Universidad de Burgos. Departamento de Didácticas Específicas) ; de la Fuente-Anuncibay, Raquel (Universidad de Burgos. Departamento de Ciencias de la Educación)
The objective of this study is, on the one hand, to analyse emotional responses to the construction of hate speech relating to gender identity on Twitter. On the other hand, the objective is to evaluate the capabilities of trainee primary education teachers at constructing alternative counter-narratives to this socially alive issue, surrounding the approval of the Ley de Identidad de Género [Gender Identity Law] in Chile, in 2018. [...]
2021 - 10.3390/ijerph18084055
International journal of environmental research and public health, Vol. 18 (april 2021)  
14.
15 p, 686.9 KB "El inglés me hizo sentirme orgulloso de mí mismo" : La evolución de las identidades imaginadas de los estudiantes de Grado de Educación Primaria en inglés / Evnitskaya, Natalia (Universitat Internacional de Catalunya) ; Torras Vila, Berta (Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya)
Este estudio de caso pretende hacer un seguimiento longitudinal de cómo evolucionan las identidades imaginadas como usuarios de inglés de dos estudiantes de magisterio durante el Grado de Educación Primaria en inglés (EMI-TED) ofrecido por una universidad pública de Cataluña (España). [...]
Aquest estudi de cas pretén fer un seguiment longitudinal de com evolucionen les identitats imaginades com a usuaris d'anglès de dos estudiants de magisteri durant el Grau d'Educació Primària en anglès (EMI-TED) ofert per una universitat pública de Catalunya (Espanya). [...]
This case study aims to track longitudinally how the imagined identities as English users of two student-teachers evolve during the English-Medium Primary Teacher Education Bachelor's Degree (EMI-TED) offered by one public university in Catalonia (Spain). [...]

2022 - 10.5565/rev/clil.85
CLIL : Journal of Innovation and Research in Plurilingual and Pluricultural Education, Vol. 5 Núm. 1 (2022) , p. 7-21 (Investigació i qüestions teòriques)  
15.
30 p, 279.5 KB El espacio y los personajes villanescos en algunas comedias urbanas de Lope : tradición, hibridación y oportunismo dramático / Gavela García, Delia (Universidad de La Rioja)
El estudio del género urbano y de las comedias villanescas ha dado lugar a trabajos de referencia que marcan sus rasgos más destacados. Asimismo, se ha señalado la hibridación de ambos géneros, especialmente en las comedias tempranas del Fénix. [...]
The study of the urban genre and villainous comedies have given rise to references that mark its most outstanding features. These studies have also noted the hybridization of both genres, especially in the early comedies of the Phoenix. [...]

2022 - 10.5565/rev/anuariolopedevega.438
Anuario Lope de Vega, Vol. 28 (2022) , p. 7-36 (Artículos. Sección monográfica)  
16.
14 p, 263.3 KB Local agri-food systems as a cultural heritage strategy to recover the sustainability of local communities. Insights from the spanish case / Espluga, Josep 1964- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Calvet Mir, Laura (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals) ; López-García, Daniel (Fundación Entretantos) ; Di Masso, Marina (Universitat de Vic) ; Pomar, Ariadna (Arran de Terra SCCL) ; Tendero, Guillem (Arran de Terra SCCL) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Govern i Polítiques Públiques
One of the factors threatening the sustainability of rural territories is the hegemonic agro-industrial model, whose environmental and social impacts strongly limit rural life. Here, we want to call attention to the opportunities provided by alternative agri-food systems, based on agroecology and food sovereignty, as a cultural heritage to support sustainable local development. [...]
2021 - 10.3390/su13116068
Sustainability, Vol. 13 Núm. 11 (january 2021) , p. 6068  
17.
218.0 KB Television fiction and online communities : an analysis of comments on social networks and forums made by female viewers / Lacalle Zalduendo, María Rosario (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Simelio i Solà, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona)
This article analyses the feeling of communities of female social viewers who watch television fiction and participate in social networks and forums dedicated to the programmes. The sample is made up of 7,849 comments from 157 platforms (49 Facebook pages, 71 Twitter accounts and 37 forums). [...]
2017 - 10.1080/15295036.2017.1358820
Critical Studies in Media Communication, Vol. 34, núm. 5 (2017) , p. 449-463  
18.
11 p, 245.6 KB Conexiones Americanas. Una conversación con Montserrat Ventura i Oller / Moreira Peña, Jorge Leopoldo (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Soto García, Claudia (Universitat de Barcelona)
En el marco del proyecto radiofónico Conexiones Americanas: Hacia los Ríos Profundos de América Latina, invitamos a la Dra. Montserrat Ventura i Oller a dialogar sobre su experiencia como investigadora y sus conocimientos de la sociedad Tsáchila. [...]
Within the framework of the radio project American Connections: Towards the Deep Rivers of Latin America, we invited PhD. Montserrat Ventura i Oller to discuss her experience as a researcher and her knowledge of Tsachila society. [...]

2021 - 10.5565/rev/periferia.832
Perifèria : revista de recerca i formació en antropologia, Vol. 26 Núm. 1 (2021) , p. 208-218 (Entrevistas)  
19.
26 p, 1.9 MB The Bible in historical perception and writing of the transcultural Iberian societies, eighth to twelfth centuries / Tischler, Matthias M. (Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats) ; Marschner, Patrick Sebastian (Österreichische Akademie der Wissenschaften. Institut für Mittelalterforschung)
In stark contrast to the Bible's paramount role of being the only book declared to have »World Heritage« status by the UNESCO, research on the »Book of Books« from a transcultural perspective is an almost neglected phenomenon: Neither the Bible's relationship to other »holy or sacred« scriptures as modes of religious and cultural perceptions and transformations of the Others' world, nor its decisive role as a »normative order« in the many modes of religious, social and cultural interaction in the Euro-mediterranean world have been comprehensively studied from a historical perspective. [...]
2017 - 10.1553/medievalworlds_no5_2017s195
Medieval worlds, Núm. 5 (2017) , p. 195-220  
20.
23 p, 897.1 KB Pedagogies creatives per sobreviure a la 'via mercurial' del canvi educatiu : currículums flexibles, diversitat d'aprenentatges i identitats en transformació / Rifà Valls, Montse (Universitat Autònoma de Barcelona)
Les històries de la creativitat ens permeten comprendre quines retòriques són les que incorpora l'educació escolar en l'actualitat, així com situar el predomini d'una visió que s'associa amb la innovació, les tecnologies i les indústries creatives. [...]
Stories of creativity enable an understanding of the rhetoric that are incorporated into present-day school education. They also make it possible to situate the dominant vision of creativity associated with innovation, technology and creative industries. [...]

2019 - 10.2436/20.3007.01.122
Revista Catalana de Pedagogia, Núm. 16 (2019) , p. 17-39  

Articles : 59 registres trobats   anterior11 - 20següentfinal  anar al registre:
Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.