Articles

Articles 29 registres trobats  anterior11 - 20següent  anar al registre: La cerca s'ha fet en 0.00 segons. 
11.
34 p, 10.9 MB Images and Altar Structures in Romanesque Catalonia : a Restored Virgin and Child Sculpture in the Museu Nacional d'Art de Catalunya / Camps Soria, Jordi (Museu Nacional d'Art de Catalunya)
Medieval images that have survived to the present time are known to be decontextualised, and very often appear as isolated or free-standing objects, as is the case with statues of the Virgin and Child. [...]
Es bien sabido que las imágenes medievales han llegado a la actualidad descontextualizadas y muy a menudo como objetos aislados o totalmente exentos, tal como sucede con las tallas de la Virgen con el Niño. [...]

2020 - 10.5565/rev/medievalia.505
Medievalia, Vol. 23 Núm. 1 (2020) , p. 395-427  
12.
26 p, 13.0 MB (Dis)closed : Tabernacle Altarpieces in the Rhineland / Ralcheva, Pavla (Universität zu Köln)
Most of the tabernacle altarpieces preserved throughout Europe are fragmented, overpainted, and reconstructed, thus impeding a closer analysis of their image program. A detailed study of the earliest fully preserved representatives of this altarpiece type originating from the Lower and Middle Rhine as well as some other little-known late medieval examples from this region will cast some light upon topics such as the construction and evolution of the form as well as the iconography and media used in its creation and its possible impact on the spectator. [...]
La mayoría de los retablos-tabernáculo conservados por toda Europa presentan un carácter fragmentario o están repintados y reutilizados, lo que impide un análisis profundo de su programa iconográfico. [...]

2020 - 10.5565/rev/medievalia.504
Medievalia, Vol. 23 Núm. 1 (2020) , p. 157-182  
13.
42 p, 11.6 MB Tabernacle Shrines (1180-1400) as a European Phenomenon : Types, Spread, Survival / Kroesen, Justin (Universitetsmuseet i Bergen (Noruega)) ; Tångeberg, Peter
Tabernacle shrines from the period 1180-1400 are rare today, and not a single one is entirely preserved with its original polychromy and in the context for which it was made. Most examples are found in Scandinavia, Italy, and the Iberian Peninsula, which indicates that such shrines were a European phenomenon. [...]
Los retablos-tabernáculo del período 1180-1400 son raros hoy en día, y ninguno se conserva entero, con su policromía original y en el contexto para el que fue producido. La mayoría de ejemplos se encuentran en Escandinavia, Italia y la península ibérica, lo que pone de manifiesto que se trataba de un fenómeno europeo. [...]

2020 - 10.5565/rev/medievalia.499
Medievalia, Vol. 23 Núm. 1 (2020) , p. 17-57  
14.
64 p, 31.7 MB Movement on the Altar : Gothic Tabernacle-altarpieces in the Crown of Aragon (and Their Context) / Velasco Gonzàlez, Alberto (Universitat de Lleida. Departament d'Història de l'Art i Història Social)
The arrival of tabernacle-altarpieces in regions under the Crown of Aragon makes up part of a complex context revolving around the evolution of altar furnishings from the late Romanesque to the early Gothic period. [...]
La llegada de los retablos-tabernáculo a los territorios de la Corona de Aragón forma parte de un complejo contexto que gira entorno a la evolución del mobiliario de altar desde el último románico hasta la llegada del primer gótico. [...]

2020 - 10.5565/rev/medievalia.498
Medievalia, Vol. 23 Núm. 1 (2020) , p. 331-393  
15.
42 p, 20.8 MB Closing the Tabernacle : European Madonna Tabernacles c. 1150 - c. 1350 / Andersen, Elisabeth (Norsk institutt for kulturminneforskning)
There are at least twenty-nine Madonna tabernacles from 1150-1350 with one or more wings preserved, most of them in Scandinavia and Spain. These tabernacles housed a sculpture of the Virgin and Child. [...]
Existen al menos veintinueve retablos-tabernáculo marianos del periodo comprendido entre 1150 y 1350 que conservan uno o más de sus paneles de cierre. La mayoría de ellos se encuentran en Escandinavia y en España. [...]

2020 - 10.5565/rev/medievalia.497
Medievalia, Vol. 23 Núm. 1 (2020) , p. 59-100  
16.
27 p, 2.4 MB Necrologios y obituarios medievales en la Península Ibérica y su utilización como fuente para la historia de la arquitectura religiosa / Pons Cortès, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona)
El artículo expone el estado actual de las publicaciones de los obituarios medievales enel España. Estos libros, de los cuales fue discutida su naturaleza como documentaciónlitúrgica o administrativa, fueron habituales en las fundaciones religiosas del occidentemedieval para la gestión de los aniversarios de los difuntos, en favor de amortizar laestancia de sus almas en el purgatorio. [...]
The article presents the current status of publications medieval obituaries in the Spain. These books, which was discussed its nature as liturgical or administrative documents,were common in medieval religious foundations of Western management of theanniversaries of the deceased, for amortizing the stay of their souls in purgatory. [...]

2017 - 10.5565/rev/medievalia.455
Medievalia, Vol. 20 Núm. 1 (2017) , p. 197-223 («Litúrgica»)  
17.
40 p, 2.5 MB Catálogo de los fragmentos litúrgico-musicales del obispado de Sigüenza (siglos XI-XVI) / Ruiz Torres, Santiago (Universidad de Salamanca. Escuela Universitaria de Educación y Turismo de Ávila) ; Rubio Sadía, Juan Pablo (Universidad San Dámaso)
Este estudio presenta por vez primera la catalogación y análisis de un valioso fondo de 44 fragmentos litúrgico-musicales (ss. XI-XVI), localizado en diferentes archivos de la provincia de Guadalajara. [...]
This study presents for the first time the catalogue and analyse of a valuable collection of 44 liturgical fragments (11th-16th centuries), located in various archives in the province of Guadalajara. [...]

2017 - 10.5565/rev/medievalia.453
Medievalia, Vol. 20 Núm. 1 (2017) , p. 225-264 («Litúrgica»)  
18.
35 p, 4.6 MB De Aviñón a Roma : nuevas reflexiones sobre las transferencias litúrgicas y artísticas tras el final del Cisma / López-Mayán, Mercedes (Universidade da Coruña)
Este artículo pretende ampliar y revisar nuestro conocimiento acerca de las múltiples transferencias litúrgicas y artísticas que se dieron entre Aviñón y Roma en las décadas posteriores al final del Cisma y que fueron decisivas en la conformación ritual y cultural de la Curia papal y su entorno en la primera mitad del Cuatrocientos. [...]
This article aims to extend and review our knowledge about the liturgical and artistictransfers that occurred between Avignon and Rome in the decades following the end ofthe Schism and that were decisive in the ritual and cultural configuration of the PapalCuria and its entourage in the first half of the 15 th century. [...]

2017 - 10.5565/rev/medievalia.454
Medievalia, Vol. 20 Núm. 1 (2017) , p. 161-195 («Litúrgica»)  
19.
70 p, 6.7 MB The Customary of the Royal Convent of Las Huelgas of Burgos : Female Liturgy, Female Scribes / Catalunya, David (Universität Würzburg)
This article explores the medieval customary of the royal convent of Las Huelgas of Burgos, a hitherto unpublished document of critical importance for the knowledge of one of the most emblematic institutions of medieval Castile. [...]
Este artículo analiza el ordinario medieval del Real Monasterio de Las Huelgas de Burgos, undocumento que hasta ahora había permanecido inédito. El manuscrito, compilado en algúnmomento entre 1390 y 1406 por escribas femeninos, representa la primera evidencia concretade la habilidad de las monjas del monasterio regio para escribir y compilar códices. [...]

2017 - 10.5565/rev/medievalia.456
Medievalia, Vol. 20 Núm. 1 (2017) , p. 91-160 («Litúrgica»)  
20.
12 p, 398.9 KB El camarín del Santísimo Sacramento en la catedral de Huesca (1543) y la herencia litúrgica medieval / Alonso Álvarez, Raquel (Universidad de Oviedo)
En 1520, el cabildo de la catedral de Huesca firmó, con el maestro Damián Forment, el contrato de ejecución del retablo principal de la iglesia, una obra de alabastro decorada con escenas de la Pasión de Cristo. [...]
El 1520, el capítol de la catedral d'Osca va signar, amb el mestre Damián Forment, el contracte d'execució del retaule principal de l'església, una obra d'alabastre decorada amb escenes de la Passió de Crist. [...]
In 1520, the canonry of the Cathedral of Huesca hired the master Damien Forment to create the main altarpiece of the church, an alabaster piece decorated with scenes of the Passion. In the upper part of the retable, he made a circular opening dedicated to the exhibition of the Eucharist, which communicated with the Eucharist chapel and the sacristy. [...]

2016 - 10.5565/rev/locus.280
Locus amoenus, Núm. 14 (2016) , p. 79-90 (Articles)  

Articles : 29 registres trobats   anterior11 - 20següent  anar al registre:
Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.